Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Concentratie Hardheid van water ADI-waarde
HAVISTEN COMPETENT
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Evaluatie van mentorprojecten
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
“Ik kan dit niet oplossen...”
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Leerlingen, leerkrachten en motivatie Willen of moeten ze studeren, lesgeven en de regels volgen? Ik ben… Vragen tijdens of achteraf. Dra. Eline Sierens.
Welkom bij Leefstijl.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Doelstellingen Formuleren
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Gezonde Relaties
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Aandacht voor taal raakt de hele school
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Psychologische controle Waarom maken leerkrachten er wel eens gebruik van?
Enquête.
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Jongeren en motivatie: Wil je of moet je studeren en de regels volgen?
Het werken met portfolio
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Communiceren met Marloes
Start Dit is een prototype van een applicatie waarop je evaluaties en onderzoeken kan vinden die jouw hulp nodig hebben. Je kan er ook je eigen evaluatie.
uw kind begeleiden bij huiswerk
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Onze doelen en visie in beeld
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Ouders & Clubs: één doel?!
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Zelfsturing en motivatie
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Motiveren: de ins en outs!
10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie.
‘Motiveren kan je leren’
Moetivatie of goesting?
Transcript van de presentatie:

Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent Motivationele Profielen: Welk “type” student vinden we terug in een noodbevredigende klasomgeving? Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent

Persoonlijke relevantie, betekenisvol TYPES MOTIVATIE Straf, beloning, verwachting Schaamte, schuld, zelf-waaarde Plezier passie, interesse Persoonlijke relevantie, betekenisvol Waarom maak je jouw huiswerk? ‘omdat ik dan pas naar TV mag kijken’ ‘omdat ik vind dat ik dit behoor te doen’ ‘omdat ik dit persoonlijk belangrijk vind’ ‘omdat de leerstof mij boeit’ Waarom let je op in de klas? ‘omdat ik anders straf krijg’ ‘omdat ik wil tonen dat ik een goede leerling ben’ ‘omdat ik dan sneller de leerstof begrijp’ ‘omdat ik de stof interessant vind’

TYPES MOTIVATIE Verplichting, druk, stress Intrinsieke Motivatie Extrinsieke motivatie Straf, beloning, verwachting Schaamte, schuld, zelf-waaarde Plezier passie, interesse Persoonlijke relevantie, betekenisvol Verplichting, druk, stress Welwillend, psychologisch vrij GecontroleerdeMotivatie Autonome Motivatie “Moeten” “Willen”

Effecten van “Moeten” vs. “Willen” (Vansteenkiste, Zhou, Lens, & Soenens, 2005) Drop-out .25** Concentratie -.37** “Moeten” .34** Testangst .24** -.19** “Willen” Medewerking .41**

Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007) “Moeten” “Willen” Dimensionele benadering Persoonsgerichte benadering Groep 1: “Moeten” + “Willen” Groep 4: Noch “moeten”, noch “willen" Groep 2: Enkel “Moeten” Groep 3: Enkel “Willen”

Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007) Vragen Aantal groepen? Meest spaarzame oplossing 2) Type groepen + grootte van groepen? Intuïtieve denkpatroon Specifieke interventie Vergelijking van groepen? Beste groep in termen van leeruitkomsten? Welke groep ervaart het meeste noodbevrediging?

Relevante vergelijkingen “Enkel Moeten” vs. “Noch moeten, noch willen” Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007) Relevante vergelijkingen “Enkel Moeten” vs. “Noch moeten, noch willen” Is het beter om te studeren uit verplichting dan niet gemotiveerd te zijn? 2) “Enkel Willen” vs. “Noch moeten, noch willen” Is het beter om te studeren uit vrije wil dan niet gemotiveerd te zijn? 3) “Enkel Willen” vs. “Moeten én Willen” Is het beter om te studeren uit vrije wil dan te studeren omdat het moet én omdat je wil?

Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007) Deelnemers: 484 hogeschool studenten (61% meisjes) Metingen Motivatie Willen: “Ik studeer omdat ik de leerstof boeiend vind” Moeten: “Ik studeer omdat ik me anders slecht en schuldig zou voelen” Leeruitkomsten Procrastinatie; vb. “Ik begin later met studeren voor dit vak dan ik me voorgenomen had.” Cognitieve verwerking: vb. “Ik probeer een link te leggen tussen wat ik al weet en wat ik lees bij het instuderen” Testangst: vb. “Ik krijg een ongemakkelijk en onrustig gevoel als ik een test of examen moet afleggen voor dit vak” Noodbevredigende leerkrachtstijl Autonomie-ondersteuning: vb. “Mijn lector biedt me keuzes aan wanneer dit mogelijk is” Structuur: vb. “Deze lector zegt me wat hij/ zij van me verwacht op school.” Betrokkenheid: “Ik kan op deze lector rekenen als ik hem/ haar nodig heb.”

Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007) Noch “moeten”, noch “willen“ 35% Enkel “Moeten” 19% “Moeten” + “Willen” 22% Enkel “Willen” 23%

Motivationele Profielen: Leeruitkomsten (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

Motivationele Profielen: Leeruitkomsten (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

Motivationele Profielen: Leeruitkomsten (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

Motivationele Profielen: Leerkrachtstijl (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

Motivationele Profielen: Leerkrachtstijl (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

Motivationele Profielen: Leerkrachtstijl (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

“Enkel Moeten” < “Noch moeten, noch willen” Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007) Conclusies “Enkel Moeten” < “Noch moeten, noch willen” Meer procrastinatie & testangst Minder noodbevrediging 2) “Enkel Willen” > “Noch moeten, noch willen” Minder procrastinatie & testangst, betere cognitieve verwerking Meer noodbevrediging 3) “Enkel Willen” > “Moeten én Willen” Minder procrastinatie & testangst Meer autonomie-ondersteuning

Kwaliteit van motivatie is van belang Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007) Conclusies: Kwaliteit van motivatie is van belang Noodbevredigende context draagt bij tot meer “willen” Uitdaging voor leerkrachten zelf in directe communicatie Uitdaging voor schooldirecties = structureel vlak “Interactie” “Structureel”

Relevante literatuur Sierens, E., Soenens, B., Vansteenkiste, M., Luycks, K., & Goossens, L. (2006). Een conceptuele en empirische analyse van leerkrachtstijlen vanuit theorieën over ouderlijke opvoedingsstijlen en de zelf-determinatietheorie. Pedagogische Studieën, 83, 419-431. Vansteenkiste, M., Soenens, B., Sierens, E., & Lens, W. (2005). Hoe kunnen we leren en presteren bevorderen? Een autonomie-ondersteunend versus controlerend schoolklimaat. Caleidoscoop, 17, 18-25. Vansteenkiste, M., Sierens, E., Soenens, B., & Lens, W. (2007). Willen, moeten en structuur: Over het bevorderen van een optimaal leerproces. Begeleid Zelfstandig Leren, 37, 1-27.