Gespreksvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Programma Informatiebijeenkomst
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Prenataal en Postnataal
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Feedback geven en ontvangen
Anorexia en Boulimia Nervosa
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Een lessenserie van drie lessen
Drugs- en alcoholverslaving
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Wat willen we vandaag doen?
2. Communiceren met pubers
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
De VOA en schuldhulpverlening
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Proeftoets periode 1 4 havo.
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Voortijdig schoolverlaten
Presenteren en communiceren
Gespreksvaardigheden
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Methodiek: Plancyclus
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Dagdeel 3 conflicthantering
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Gesprekstechnieken Les 4.
Loskomen van taal Defusie.
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Communicatie 7e les.
Transcript van de presentatie:

Gespreksvaardigheden 04/04/2017

Inhoud Geschiedenis (Freud, Rogers ….) Gesprekstechnieken (praktrijkopdracht: gevoelsreflectie) Het intake gesprek 04/04/201704/04/2017

Verschillende stromingen in de psychologie  Verschil in mensbeelden  Verschil in (psychotherapeutische) gesprekstechnieken

Gesprekstechnieken: verschillende oriëntaties Grove indeling: Psychoanalytisch Rogeriaans Gedragstherapeutisch Sociaal-leer theorethisch

Psychoanalytische gespreksmethode Slecht verwerkte conflicten jeugd --> heden Tijdsduur: gedurende enkele jaren 4 tot 5 x / week drie kwartier Analyticus zit achter pt. --> minder non-verbale communicatie Methode: vrije associatie, pt. vertelt wat in hem opkomt Analyticus geeft voorzichtige interpretaties van wat hij hoort: duidingen Duidingen toetsen bij de pt.

Rogeriaanse gespreksmethode “Client centered therapie” / optimistisch mensbeeld Tijdsduur: langere periode 1x/week Therapeut creëert sfeer waarin pt. zich geaccepteerd voelt Spiegelen: samenvattingen waarin de emotionele betekenis doorklinkt Empathie: door je houding en woorden laten merken dat je je zo goed mogelijk tracht in te leven in wat de pt. zegt

Gedragstherapeutische gespreksmethode Consequenties van gedrag en de ervaring daarvan Hoe is klacht ontstaan en waarom volhardt iemand in bepaald gedragspatroon (leergeschiedenis) Luisteren Concretiseren Doelgericht doorvragen

Verschillen en Overeenkomsten Bij zowel PA als Rogeriaanse oriëntatie is het van belang niet alleen wat iemand zegt, maar ook hoe hij iets zegt PA interpreteren, Rogerianen willen zo min mogelijk interpreteren, maar zo goed mogelijk de cliënt helpen zaken te ordenen Evenals PA proberen GT oorzaken van klachten te achterhalen, maar de aandacht is bij gedragstherapeuten niet exclusief gericht op ervaringen in de vroege jeugd PA en Rogeriaanse behandelingen verlopen via gesprekken; GT praten niet alleen met pt., maar kunnen ook gebruik maken van oefeningen die pt. moet uitvoeren

Het intake gesprek: aanmelding / verwijzing Doorverwijzing; via wie? ‘vrijwillig’? Aanmelding Indicatie en contra-indicatie: Is het klachtenpatroon van degene die zich aanmeldt dusdanig, dat hij of zij inderdaad in aanmerking komt voor een behandeling zoals we die hier kunnen bieden?

Contra-indicatie / indicatie psychoanalytische gespreksmethode Klachten zijn eigenlijk van medische aard Psychiatrische problematiek Indicatie: Een vermogen om op een bepaalde manier te kunnen (leren) praten over de eigen moeilijkheden

Contra-indicatie / indicatie Rogeriaanse gespreksmethode Extern gericht: cliënten moeten de oorzaak van hun problemen niet uitsluitend bij anderen of bij externe omstandigheden zoeken Sterke afhankelijkheid: juist omdat Rogeriaanse therapeuten veel overlaten aan hun cliënten Indicatie: Motivatie: de bereidheid de eigen problematiek kritisch te onderzoeken Frustratietolerantie: Therapie is inspannend en tijdrovend

Contra-indicatie / indicatie gedragstherapeutische gespreksmethode De therapeut vindt het gepresenteerde probleem niet psychologisch van aard (voorbeeld problemen op werk / beroepskeuze) De klachten lijken een natuurlijke reactie te vormen op ernstige gebeurtenissen in iemands leven (bijv. rouw) De th. kan de gepresenteerde problematiek zelf te zwaar vinden om ermee aan de slag te gaan Sommige van de zojuist genoemde contra-indicaties zijn algemeen (geldend voor alle “stromingen”)

Welke onderwerpen komen er aan de orde? Intakegesprek Welke onderwerpen komen er aan de orde?

Onderwerpen intake (Turner en Hersen) 1. Geestestoestand 2. Klachten zoals gepresenteerd 3. Psychiatrische voorgeschiedenis 4. Psychiatrische voorgeschiedenis verwanten 5. Medische voorgeschiedenis 6. Sociale voorgeschiedenis 7. Opleiding / militaire ervaring 8. Werk ervaring

Intake: werkervaring

Onderwerpen intake (Turner en Hersen) vervolg 9. Partner relaties / huwelijksgeschiedenis 10. Alcohol en drugs 11. Seksuele ervaringen 12. Relaties met anderen 13. Eventueel contact met justitie 14. Ziekenhuisopnames 15. Hobby’s

Het intake gesprek (1) Eerste indruk manier van kleden leeftijd/kalender leeftijd manier van uitdrukken manier van contact maken

Het intake gesprek (2) Reden van aanmelding Klachten en symptomen Luxerende factoren Duur Impact op dagelijks leven Manier van klachten hanteren tot nu toe Eerdere hulpverlening Hulpvraag / Eerste formulering therapieverwachting

Het intake gesprek (3) Biografische gegevens: Naam, geboortedatum, adres, telefoonrs., verzekeringsvorm Biografie: Gezin van herkomst: plaats v. pt. In gezin, gezin van herkomst ouders, beroep ouders/ grootouders, contact ouders/ groot-ouders Ontwikkelingsanamnese: info over zwangerschap/geboorte, vroege ontwikkeling, beleving school, beroepskeuze Psychoseksuele ontwikkeling:ontdekken geslachtsverschil, seksuele voorlichting, ervaring, beleving huidige relatie

Het intake gesprek (4) Overige aandachtspunten: Justitie Verslavend middelengebruik Ingrijpende levensgebeurtenissen en hanteren daarvan Therapieverwachtingen (m/v, individueel/groep, manier van werken) Toestemmingsverklaring Laatste opmerkingen Bij de gehele intake zoveel mogelijk werken via schema gebeurtenis, gedachten, beleving (gevoel), gedrag

Verslaglegging Reden van verwijzing, personalia pt. Verslaglegging consult in “kopjes” - eerste indruk - voorgeschiednis (eerdere hulpverleners) - samenvatten van eerder genoemde onderwerpen Soms ook DSM-IV diagnose Testuitslagen Conclusie en advies

Valkuilen intake gesprek Teveel gericht op het verzamelen van gegevens, te weinig letten op belevingscomponent. Of andersom. Onvoldoende uitdiepen van een onderwerp (te weinig doorvragen). Te weinig structuur bieden (de pt. laten praten, zonder aan te geven wat je wilt horen). Te snel aannemen dat wel duidelijk is wat de pt. zegt.

Aanbevelingen intake gesprek Beschouw het als eerste stadium in een beslissingsproces: wat ga je hierna doen? Welk alternatieven zijn er? Welk informatie heb ik nodig om dat te beslissen? Denk in termen van indicatie en contra-indicatie Realiseer je dat informatie niet alleen vervat is in de inhoud maar ook in de stijl van antwoorden Realiseer je dat je eigen stijl van praten en houding invloed hebben op wat de ander zegt en doet