V O E T ’ E N tweede en derde graad ASO inventariseren, aanvullen en onderhouden OVER DE GRENZEN Het maakt de leraarstaak niet eenvoudiger, maar wel rijker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Technische geletterdheid en onderwijs
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Samenwerken in burgerschap
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
Pedagogische studiedag H. - Drievuldigheidscollege, Leuven Willy Sleurs Dienst voor Onderwijsontwikkeling Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 2 mei 2003.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
DPB Fysica Gent.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Personeelsvergadering
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Rookstopcursus voor jongeren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Structurele projectwerking in de Wingerd
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Op school en in de scholengemeenschap
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Netwerk coördinatoren VZ
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
GOK en voet: hand in hand!
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Gezondheidsbeleid… kleuterscholen – lagere scholen Gezondheidsbeleid… kleuterscholen – lagere scholen.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
High Voorbeeldproject preventieve maatregelen Brede basiszorg Fase 0.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Stand van zaken visieontwikkeling gezinsopvang
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Krachtige leeromgevingen
Gepersonaliseerd leren
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
het katholiek basisonderwijs
Betrokken ouder, tevreden ouder
Vakgroep Nederlands OK?
15 oktober 2014 KCD SOL.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

V O E T ’ E N tweede en derde graad ASO inventariseren, aanvullen en onderhouden OVER DE GRENZEN Het maakt de leraarstaak niet eenvoudiger, maar wel rijker en wellicht meer beklijvend.

Ontstaansgeschiedenis Eindtermen invoeren als één van de pijlers van kwaliteitsopvolging van ons onderwijs Vakoverschrijdende eindtermen invoeren, een pioniersrol in het bepalen van een bredere opvatting van het leren op school

Redenen voor speciale aandacht De leerlingen een voldoende brede en harmonische basisvorming meegeven (naar meer totaliteitsonderwijs) Antwoorden op actuele maatschappelijke evoluties waarop het onderwijs totnogtoe diffuus en ongestructureerd reageerde (een vangnet) De klemtoon leggen op het functioneren van een school als geheel, als lerende organisatie (een opdracht voor de school)

Betekenis van VOET’EN Waardevolle inhouden die niet of onvoldoende in vakken zitten, behandelen Meer samenhang en evenwicht in het onderwijsaanbod realiseren De band tussen onderwijs en samenleving verstevigen Leerlingen motiveren door realistische, levensnabije en concreet toepasbare aanknopingspunten aan te bieden

Huidige situatie Vanaf 1 september 2002 worden de eindtermen voor de vakken (basisvorming) en VOET’EN progressief ingevoerd (II(1), II(2), III(1), III(2),...) Een belangrijk verschil met vakgebonden eindtermen is dat het hier om een inspanningsverplichting gaat (nastreven, bereiken) Zoals voor de eerste graad zijn de VOET’EN in een aantal thema’s gegroepeerd

VOT’S Leren leren Sociale vaardigheden Opvoeden tot burgerzin Gezondheidseducatie Milieueducatie Muzisch-creatieve vorming Technisch-technologische opvoeding

Muzisch-creatieve vorming esthetisch vermogen ontwikkelen interesse wekken omtrent en leren omgaan met allerlei muzisch-creatieve uitingen: literatuur, muziek, film, podiumkunsten, beeldende kunsten, fotografie, musea, mode,...

Technisch-technologische opvoeding VOET 4 (tweede graad/’technisch begrijpen’): de leerlingen kunnen de eigenheid van het technisch proces herkennen en omschrijven HORIZONTALE SAMENHANG (CHEMIE 1): de leerlingen kunnen met eenvoudig materiaal volgende technieken veilig uitvoeren: filtratie, de pH van een oplossing bepalen VERTICALE SAMENHANG (T.O. 10): de leerlingen evalueren eigen werk in elke fase van het technologisch proces

Visie Alle VOT’S geënt op de bestaande realisaties/activiteiten en op de tekst van het opvoedingsproject Alle (VO)ET’EN worden gedragen door elke vakleraar en door het volledige korps Andere actoren worden bij het proces betrokken (van informeren tot participeren) Congruentie van het schoolklimaat, opvoedingsproject en de verschillende visieteksten/themagroepen

Doel Zeven visieteksten Zeven themagroepen Aangepast, aangevuld schoolproject Uitgewerkte leermiddelen, methodieken Aanzet schoolwerkplan 30 JUNI 2003

Strategie Sensibiliseren (informeren, motiveren...) Inventariseren (vakken/”bestaande activiteiten”, analyseren inventaris, prioriteiten stellen,...) Plannen (visie ontwikkelen, visieteksten schrijven, projectmatig werken, inspanningen aantonen, evalueren en bijsturen, integreren,...) Aanpassen (schoolwerkplan, schoolproject, activiteiten,...)

Waarom inventariseren? Bewaren informatie (schoolwerkplan) Informatie bezorgen aan collega's en ouders Controle doorlichting Verbanden en afspraken Sterkte-zwakte analyse Actieplan van prioriteiten

VOT’S: waar en hoe ? lessen van vakken activiteiten, acties en projecten schoolinfrastructuur, - organisatie schoolcultuur schoolreglement en leefregels

Inventaris Combinatie van leervak- en schoolinspanningen (werkgroepen, projecten, activiteiten, acties,...) per jaar en graad In vakvergaderingen en werkgroepen Toetsing aan schoolorganisatie, schoolcultuur, schoolreglement en schoolproject

Voordelen van uitvoering meer samenwerking en verticale integratie Is er samenwerking over de graden heen? vaardigheden, attitudes, waarden motivatie leerlingen nieuwe didactische middelen en werkvormen overzicht initiatieven: kans tot keuze versterking planmatig werken

Doel controle door overheid Vernieuwing stimuleren (geen tweederangsdoelstellingen) Interpreteren van de inspanningsverplichting Profiel van de school schetsen Evolutie in tijd en kwaliteit mogelijk maken

Structuur evaluatieinstrument 3 fasen Visieontwikkeling Uitvoering Evaluatie en bijsturing 2 toetsstenen Structurele onderbouw Bereik 4 niveaus

Voorbeeld evaluatieinstrument Fase (visieontwikkeling), toetssteen( bereik), niveau (4): Visieontwikkeling en planning hebben betrekking op vrijwel alle eindtermen uit alle thema’s en op alle leerlingengroepen Fase (uitvoering), toetssteen (structurele onderbouw), niveau (1): Vrijwel geen systematische, structurele voorzieningen, enkel incidentele en/of informele activiteiten

Planning Donderdag, 16 januari 2003: informatievergadering met vak- en ‘werkgroep’verantwoordelijken met info, visieteksten, opdrachten en planning Vóór maandag, 10 maart 2003: inleveren gemaakte inventaris, lijst hiaten en aangepaste visieteksten. Vrijdag, 10 mei 2003: pedagogische studiedag met themagroepen, visieteksten en sprekers.