Pedagogische studiedag H. - Drievuldigheidscollege, Leuven Willy Sleurs Dienst voor Onderwijsontwikkeling Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 2 mei 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evidence-based leerpotenties in praktijk
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EDO in de lerarenopleiding
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
onderzoekscompetenties
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Structuur secundair onderwijs
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Secundair onderwijs van de toekomst
Wetenschappen 2e en 3e graad
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
V O E T ’ E N tweede en derde graad ASO inventariseren, aanvullen en onderhouden OVER DE GRENZEN Het maakt de leraarstaak niet eenvoudiger, maar wel rijker.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Personeelsvergadering
Ante Groep 14.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Een bewegingsbeleid op school
Het opleidingsprofiel:
Structurele projectwerking in de Wingerd
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
Van visie naar curriculum
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Naar een duurzaam HRM beleid
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
De nieuwe onderbouw.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Onderzoekscompetenties Vatbaar of glibberig?
Doelen behalen met activiteiten
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Doelen behalen met activiteiten
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Welkom! structuur van onze school
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
nieuwe leerplannen DKO
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
ECONOMIE en IT (A stroom)
Typisch ‘optie Latijn’
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

Pedagogische studiedag H. - Drievuldigheidscollege, Leuven Willy Sleurs Dienst voor Onderwijsontwikkeling Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 2 mei 2003

Soorten eindtermen ETBasisvorming (per vak) 1 SO 2,3 ASO, BSO, KSO, TSO Per onderwijs- vorm Realiseren Vakover- schrijdende ET 1,2,3 SOPer onderwijs- vorm Per thema Nastreven Specifieke ET Fundamen- teel gedeelte opleiding 2,3 ASO (2,3 BSO, KSO, TSO) Per pool/oplei- ding Einde 3de graad Realiseren

Vakoverschrijdende ET Thema’s: Leren leren Sociale vaardigheden Burgerzin Gezondheidseducatie Milieueducatie Technisch-technologische opvoeding (2 de /3 de graad ASO) Muzisch-creatieve opvoeding (2 de /3 de graad)

Evaluatie-instrument VOET’s FaseringToetsstenen Structurele onderbouw Bereik VisieontwikkelingNiveau Niveau UitvoeringNiveau Niveau Evaluatie & bijsturing Niveau

Curriculumorganisatie

Didactische uitwerking VOET’s Visietekst Vak /leerplan (=horizontale samenhang) Verantwoordelijke (+ contactpersonen) Structurele onderbouw Literatuur en andere documentatie Activiteiten Leerlingenparticipatie Partners (binnen SG) Externe partners Output (documenten, krantenknipsels, …) Knelpunten Evaluatie

Milieueducatie (2 de graad) VOE 8: de leerlingen voelen de waarde aan van persoonlijke natuurbeleving en het genieten van de natuur en de landschappen

Visietekst Aspecten rond natuurzorg: moeten nog worden uitgewerkt Pedagogisch project van de school vertalen in concrete operationele doelen Aandachtspunten:  Visietekst moet gedragen worden door de ganse schoolgemeenschap (niet enkel door verantwoordelijken van de themagroep)  Zorg regelmatig voor een terugkoppeling tussen visietekst en concrete uitwerking

Samenhang met eindtermen (leerplandoelstellingen) Aardrijkskunde ET 23: de leerlingen brengen aandacht op voor het fascinerende van de wereld Lichamelijke Opvoeding ET 17: de leerlingen doen binnen verantwoorde en milieuvriendelijke omstandigheden bewegingservaringen op in de natuur

Structurele onderbouw Milieuraad Vakwerkgroep ‘MO en PO’ WG organisatie excursies 2 de graad Sportraad Leerlingenraad (bijv. verantwoordelijk voor uitgave van leerlingenblad rond VOET’s)

Activiteiten Excursie 2de graad: Museum Jacob Smits (Mol) Voorbereiding: (open) vragenlijst i.v.m. natuurbeleving (doelgroep: leerlingen) Filmforum: in welke film(s) speelt het element ‘natuur’ een rol?

Literatuur & andere documentatie Leucie, D. (1998) Duurzaam bewegen in de natuur. Jaarboek VOB 20, Vanreusel, B. (1990) Over onbetreden paden: de samenhang tussen sport, recreatie en milieu. Vlaams Tijdschrift voor Sportbeheer 100,

Leerlingenparticipatie Doelgroep: II1 Informeren van leerlingen Leerlingenactiviteiten: ‘Open deur dag’ …

Partners Intern Vakleerkrachten: Aardrijkskunde Moderne talen (literatuur) Plastische opvoeding (landschapsschilderkunst) Extern Gidsen CVN …

Output Documenten (foto’s, krantenknipsels, video, …) Schoolkrant Realisaties op school Portfolio

Knelpunten Tijdgebrek Motivatie van leerlingen …

Evaluatie Door leerkrachten: Door leerlingen: Door ouders: …

Evaluatie van leerlingen Op welke wijze worden leerlingen geëvalueerd? Portfolio, zelfevaluatie, … Op welke manier wordt gerapporteerd?

Specifieke eindtermen en ‘pool’begrip spET BSO, TSO: beroepsprofielen (SERV) ASO: studieprofielen (DVO) Pool Fundamenteel gedeelte van een opleiding Geen vakken Doel: kennismaken met wetenschapsdomein en betere aansluiting bij H.O.

Polen (ASO) 2de graad  Latijn  Grieks  Latijn – Grieks  Economie  Humane Wetenschappen  Wetenschappen 3de graad Bijkomende polen:  Moderne talen  Sport  Wiskunde

Vernieuwende aspecten Nieuwe ordening Transdisciplinair (geen vakken) Aandacht voor zelfgestuurd leren Expliciete verwijzing naar studiekeuzebegeleiding Onderzoekscompetenties

Lessentabellen Autonomie van de IM Principe: 4 wekelijkse lestijden/pool Integratie met basisvorming MTWetenschWiskunde II ____NEEN____ III (JA)/NEENJA

Economie Ordening: Markten Ondernemingen Economische ontwikkeling Onderzoekscompetentie Zich oriënteren op onderzoeksprobleem (informatie verzamelen, ordenen, bewerken) Onderzoeksopdracht over economisch probleem voorbereiden, uitvoeren, evalueren Onderzoeksresultaten/conclusies rapporteren en confronteren met andere standpunten

Humane wetenschappen Ordening: Organisatie Interactie & communicatie Identiteit, continuïteit & verandering Samenhang & wisselwerking Expressie Waarden & normen Onderzoekscompetentie Zich oriënteren op onderzoeksprobleem(informatie verzamelen, ordenen, bewerken) Onderzoeksopdracht over gedrag- en cultuurwetensch. Vraagstuk voorbereiden, uitvoeren, evalueren Onderzoeksresultaten/conclusies rapporteren en confronteren met andere standpunten

Gieks / Latijn Ordening: Ordening & systematiek Expressie & waardering Communicatie Waarden, normen & opvattingen Identiteit & diversiteit Traditie & evolutie Onderzoekscompetentie Zich oriënteren op onderzoeksprobleem(informatie verzamelen, ordenen, bewerken) Onderzoeksopdracht op literair, esthetisch of historisch gebied voorbereiden, uitvoeren, evalueren Onderzoeksresultaten/conclusies rapporteren en confronteren met andere standpunten

Moderne talen Ordening Taal & communicatie Taal & cultuur Taal als systeem Onderzoekscompetentie Zich oriënteren op onderzoeksprobleem (informatie verzamelen, ordenen, bewerken) Onderzoeksopdracht over een literair en/of liguïstisch vraagstuk voorbereiden, uitvoeren, evalueren Onderzoeksresultaten/conclusies rapporteren en confronteren met andere standpunten

Sport Ordening Motorische competentie: motoriek, fysiek & perceptie Motorische competentie: leren & sturen Gezondheid & veiligheid Zelfconcept & sociaal functioneren Samenleving Onderzoekscompetentie Zich oriënteren op onderzoeksprobleem(informatie verzamelen, ordenen, bewerken) Onderzoeksopdracht over sportthema’s voorbereiden, uitvoeren, evalueren ter ondersteuning van de bewegingspraktijk Onderzoeksresultaten/conclusies rapporteren en confronteren met andere standpunten

Wetenschappen Ordening Structuren Interacties, veranderingen & processen Systemen Tijd Genese & ontwikkeling Natuurwetenschappen & maatschappij Onderzoekscompetentie Zich oriënteren op onderzoeksprobleem (informatie verzamelen, ordenen, bewerken) Onderzoeksopdracht met wetenschappelijke component voorbereiden, uitvoeren, evalueren Onderzoeksresultaten/conclusies rapporteren en confronteren met andere standpunten

Wiskunde Inhoudelijk kader Algebra Analyse Meetkunde Discrete wiskunde Statistiek & kansrekening Wiskunde & cultuur Onderzoekscompetentie Zich oriënteren op onderzoeksprobleem (informatie verzamelen, ordenen, bewerken) Onderzoeksopdracht met een wiskundige component voorbereiden, uitvoeren, evalueren Onderzoeksresultaten/conclusies rapporteren en confronteren met andere standpunten

Hoe samenhang realiseren? Eén leraar per pool? Wat met socio-culturele en historische aspecten? Voldoende expertise aanwezig bij ‘vakleerkracht’? Vormen van poolteams? Organisatorische problemen? Bijv. inroostering? Alternatieve inroostering?

Studiekeuzebegeleiding Hoe belangrijk is aandeel van poolgedeelte voor slaagkansen in H.O? Ontwikkelen van eenvoudig opvolgingssysteem in functie van studiekeuze (bijv. welke vaardigheden beheerst de leerling/welke niet?)

Onderzoeksvaardigheden Onderzoekscompetenties per pool! Kennismaking met onderzoeksvaardig- heden uit bepaald wetenschapsdomein Op welke manier integreren met ‘theoretische’ aspecten Zoeken naar goede praktijkvoorbeelden