N.E. langeveld Verpleegkunde 1996-11, nr.1.  N.E Langeveld werkt in academisch medisch centrum universiteit Amsterdam  Ze doet research verpleegkundige.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door: Ivana de Vries!
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
De Straatdokter Bed, brood en bad de basis voor medische zorg aan dak- en thuislozen april 2007.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Hulpbehoevende ouderen. … als ik een straat was zouden ze zeggen hij ligt verlaten Cees Nooteboom.
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
____________________________ _______________________________.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
programma 2e bijeenkomst
Zorgen over leven met CF
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Edwin Haan, Lizanne Nizet, Karin van Rens, Rob van Rens
Gokverslaving.
Interventies bij Multi-Problem Gezinnen Effectiviteit van de gezinskliniek van het RMPI & Moderatoren van WIG Universiteit Utrecht Marloes Philippa
“Krijgt mijn kind overal de beste behandeling?”
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Resultaten enquête tuchtwet
Monitor Vrouwelijke Hoogleraren 2012 Pump your career Amsterdam 11 oktober 2012.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Jong geleerd, fout gedaan?
Nardi Steverink.
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Petra Couffez - 1 Ba MV.
Kinderen van gescheiden ouders in een kinder– en jeugdpsychiatrische populatie Echtscheiding en kind.
Frank Weerman en Peter van de Laan
1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen.
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Kopspijkers als politiek amusement voor jongeren.
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Professionele ontwikkeling
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Onderzoeksvaardigheden
De epilepsieverpleegkundige CAT M. Vlooswijk.
Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1
Een gezonde start in de JGZ 0-4: triage en passende begeleiding van zuigelingen Dr. Maartje Niezen 3 april 2013, NCVGZ, Ede.
Renate Verkaik, Anneke Francke, Jozien Bensing (NIVEL)
Dr. Berno van Meijel Lector GGZ-verpleegkunde Hogeschool INHOLLAND
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Bijeenkomst V Consortium 5 april ‘06. Blik op de dag Research nurses/ midwives DIGITAT / STAN HYPITAT / AMPHIA Consortium bestuur.
competentie ontwikkeling en assessment
Is participatie te meten?
Transactionele Analyse : Improving communication among stakeholders through ex-post transactional analysis - case study on Romanian forestry.
Achtergronden bij de aanpak van de ‘krachtwijken’
De Vrije Wil Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Is de vereniging auti-proof?
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
(Digitale) voorlichting aan ouderen
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
Christiaan scheeringa, Laurens van Veen
NEMO vakdidactische opdracht
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Leren in de beroepspraktijk
Groepsdynamica & Interactief communiceren
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
gespreksvaardigheden
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
De noden van alleenwonende patiënten met kanker ten aanzien van hun omgeving: een kwalitatief onderzoek Benoot, C.; Deschepper, R.; Saelaert, M. ; Grypdonck,
Amber Gefilmd tijdens de behandeling: het aanprikken van de vap voor het toedienen van de medicatie.
Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Evaluatie van de e-PIN “Het soa-consult” L.H.A. Bos-Bonnie 1, M. Kijser 2, V. Pigmans 2, J.E.A.M. van Bergen 1, N. van Dijk 1 1. Afdeling Huisartsgeneeskunde,
De juiste route naar het juiste doel
Nivel Zorg rondom het levenseinde van mensen met een verstandelijke beperking.
Transcript van de presentatie:

N.E. langeveld Verpleegkunde , nr.1

 N.E Langeveld werkt in academisch medisch centrum universiteit Amsterdam  Ze doet research verpleegkundige Emma kinderziekenhuis AMC, afdeling kinderoncologie Amsterdam

 Samenvatting  Inleiding  Onderzoeksopzet en methode  De vragenlijst  De onderzoekpopulatie  Resultaten  Beschrijving onderzoeksgroep  Kennis en opvattingen ten aanzien van pijn  Effectiviteit en het toepassen van maatregelen die leiden tot pijnvermindering  Factoren die verpleegkundigen beïnvloeden  De situatie op de afdeling  Conclusie en discussie  Implicaties voor de verpleegkundige praktijk

In de samenvatting vindt je een korte beschrijving over wat er allemaal wordt besproken in dit artikel.

Hier wordt gesproken wat pijn is bij kinderen.  Belangrijkste gedachte: “Door de cognitieve en lichamelijke ontwikkelingsfase waarin het kind zich bevindt, kan de uiting van pijn anders zijn dan bij volwassenen.”  Veronderstelling hulpverleners: “Dat kinderen minder pijn voelen dan volwassenen in dezelfde situaties.”

 De vragenlijst  De onderzoekspopulatie

De vragenlijst  Ze hebben 3 bestaande vragenlijsten gebruikt.  Onderzoek naar de factoren die verpleegkundigen beïnvloeden bij het toedienen van postoperatieve pijnmedicatie aan kinderen. (S. Arkesteyn)  Inventarisatie van het verpleegprobleem pijn. (W. Derks)  Pain management: nurses knowledge and attitude survey (B. Ferrel en C. Leek)

De onderzoekspopulatie  Het onderzoek richt zich op verpleegkundigen die werkzaam zijn op de kinderafelingen.

 Beschrijving onderzoeksgroep  Kennis en opvattingen ten aanzien van pijn  Effectiviteit en het toepassen van maatregelen die leiden tot pijnvermindering  Factoren die verpleegkundigen beïnvloeden  De situatie op de afdeling

Beschrijving onderzoeksgroep  Algemeen: Hier zeggen ze hoeveel vragenlijsten er verzonden waren en hoeveel dat ze er hebben teruggekregen

Kennis en opvattingen ten aanzien van pijn  Algemeen: De verpleegkundigen gaan er bijna allemaal vanuit dat kinderen vanaf de geboorte pijn voelen.

Effectiviteit en het toepassen van maatregelen die leiden tot pijnvermindering  Algemeen: De verpleegkundigen zijn redelijk goed op de hoogte van de effectiviteit van pijnverlichtende maatregelen.

Factoren die verpleegkundigen beïnvloeden  Algemeen: Wanneer de verpleegkundigen moeten beslissen over het toedienen van een opiaat aan een kind dan geven zij aan beïnvloed te worden door:  Ernst van de pijn  Benoemen van de pijn van het kind  Non-verbaal gedrag van het kind  Soort pijn

De situatie op de afdeling  Methoden die moeten worden toegepast of de afdelingen  Zelfrapportage  Gedragsobservaties  Fysiologische metingen  Rapportage van de ouders/verzorgers

 Kennis met betrekking tot bijwerkingen van opiaten lijkt bij een aantal verpleegkundigen onvoldoende. (niet zeker te zeggen)  Definitie van pijn volgens de verpleegkundigen “Pijn is wat de betreffende persoon zegt dat het is en treedt op wanneer deze zegt dat zij optreedt.”

 Algemeen  Meer bijscholingen volgen  Vaardigheden aanleren om ze in praktijk te bevorderen

Conclusie over de structuur De structuur van de tekst lijkt me wel goed. Er is een juiste en logische volgorde. Na de tekst heb je dan nog de verschillende bronnen die men heeft gebuikt in het totaal zijn er 16 verschillende bronnen gebruikt.

Aantal specialisten:  VU-kinderoncoloog prof. dr. A.J.P Veerman.  Prof. Dr. R. Pieters  prof.dr. Huib Caron

Prof. dr. Huib Caron  Hoogleraar kinderoncologie  Hoofd van de afdeling kinderoncologie van het Emma kinderziekenhuis AMC   adres: postbus DD Amsterdam (emma ziekenhuis)

Prof. Dr. R. Pieters  Voornaam: Rob  Naam: Pieters   Adres: niet bekend  Hoogleraar kindergeneeskunde

VU-kinderoncoloog prof. dr. A.J.P Veerman.  Telefoon:   Expertises: Kinderoncologie, Cytostatica resistentie, Leukemie, Lymfoom, Hersentumoren, Retinoblastoom, Late effecten

Sterftecijfers in België

Jaar België TotaalMannenVrouwen ,4710,8710, ,4310,7710, ,410,7710, ,610,9310, ,2610,579, ,3310, ,2710,589, ,2110,439, ,2610,4610, ,2710,4910, ,2510,4510, ,0810,269, ,2510,410,1

Mijn gebruikte bronnen:  content&view=article&id=65&Itemid=69 content&view=article&id=65&Itemid=69  extra.vumc.nl/communicatie/nieuws/synaps_archief/sy naps18/kinderka.html extra.vumc.nl/communicatie/nieuws/synaps_archief/sy naps18/kinderka.html   pdf pdf  r/PRS / r/PRS /  r/PRS / r/PRS /