Filip Coussée Referentie:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Loopbaanbegeleiding in Vlaanderen
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Karina Smoor Kenneth Simson Martijn Klijn Murlyn Finsy
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Iedereen gelijke kansen op school
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Pleegzorg.
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
Jeugd Rode Kruis.
Lokaal Diversiteitsbeleid Ronde tafel C6 13 oktober 2009 Conflictbemiddeling tussen buurtbewoners en jongeren Joon Ravesloot en Freddy Gevaert.
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Gokverslaving.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Klein antwoord op een grote vraag… Jeugdwerk voor allen, zone09.
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
Sociale media op school
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
- 1. Waar wordt u, als u naar onze jeugd en ons jeugdwerk kijkt, nu echt blij van ? Gesprekken met jongeren Samen dingen doen Veel kinderen naar de tienerdienst.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Over jeugd, opvoeding en jeugdwerk Filip Coussee Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Uit De Marge 15 december 2011.
Werken met meisjes Trefdag, 30 mei Wie ben ik?
Open Jongerencentrum Aarle-Rixtel  Maikel Kuijpers  Eveline Aarts.
Enquête.
Drugpreventie bij jongeren
Spijbelen voorkomen en bestrijden – Een zorg voor schoolleiders en onderwijsbeleid Thys G., Dupont C. (2001)
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Bjorn Lenoir.
Annik Vander Steene.  Scheiden is een proces  Kind van de rekening  De stap naar de hulpverlening  Begeleiding met gaten  Vragen bij bemiddeling.
De theebuiltjespedagogiek van het jeugdwerk.
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Voorstel drugbeleidsplan Kortenberg Hier mag nog aan geschaafd worden...
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
- Groepsgericht vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren:  plezante vrije tijd & realiseren van ontwikkelingskansen - Brugfunctie.
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Kadervormingstoelagen Alle vormingen ifv jeugdwerkinitiatief Worden voor de helft terugbetaald.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Rani van den abbeele Klas: saw 1c
Beleidskader Jeugd Gemeente Nieuwegein.
Transcript van de presentatie:

Filip Coussée Referentie:

 Inleiding  Methodiek in het jeugdwerk  Jeugdwerk emancipeert.  De preventieparadox  Het doorstromingsparcours  Toegangkelijkheidsparadox  Nood aan verruimend onderzoek  De gescheiden leefwerelden van jeugdigen  Dingen waar we iets aan hebben  Jeugdwerk emancipeert?  En het sociale in de sociale pedagogiek?

 Wat is jeugdwerk?  Hoe krijgen we de jeugd in het jeugdwerk?  Meerwaarde van het jeugdwerk  Bevindingen van het empirisch onderzoek Referentie: jeugdwerk voor allen,

 Hans van Ewijk (>20 geleden)  Beschrijven van basismethodiek is een hachelijke onderneming  Niet alles staat net in het gelid (=in een rij)  Nu  Jeugdwerk heeft zich ingepast  Voorkomt dat andere schakels in actie moeten treden

 Jeugdwerk  Tieneropvang  Buurtsportwerk  Jeugdhulpverlening Doel= jeugdcriminaliteit Referentie:

 Één grote ketenbenadering: de integrale jeugdhulpverlening  Leerlingbegeleiding  Geestelijke gezondheidszorg ……  jeugdwerk hoort er niet bij!  Jeugdwerk is geen preventie

 Sinds 2000: Minister van Jeugd (nu: Pascal Smet)  Jeugdbeleidsplan opgesteld Jeugdwerk is belangrijk omwille van wat het is: de plezante vrijetijdsbesteding voor, van en door kinderen en jongeren, vertrekkend vanuit de rechten die kinderen en jongeren hebben. Op een speelse en ongedwongen manier wordt er gewerkt aan gemeenschapsvorming. […] (Ministerie van de Vlaamse gemeenschap, 2001)

 Jeugdwerk laat zich niet invoegen in een preventiediscours  Ontsnapt aan perverse effecten  Deelnamecijfers dalen hierdoor niet Maar blijft jeugdwerk gevrijwaard van perverse effecten?

 Jeugdwerk heeft een selectief bereik  Nemen minder deel aan jeugdwerk Laaggeschoolden Lagere sociale klasse Allochtone jongeren  Jeugdwerk moet gedemocratiseerd worden Referentie:

 Jeugdwerk heeft minder kwetsbare postie  Identiteit van jeugdwerkaanbod jeugdbeweging Speelpleinwerking Jeugdhuis  Jeugdbeweging leidt tot een doorstromingsparcours = anderen willen ook jeugdwerk oprichten  Er ontstaan nieuwe jeugdwerkvormen

 Moeilijk bereikbaar:  Kwetsbare jongeren  ‘zij die er het meeste nood aan hebben’ Referentie:Spits 23 oktober 2009,

 ALLE jeugdigen in contact brengen  Ontstaan van nieuwe werkvormen  Open jeugdwerkvormen  Mobiel jongerenwerk ……  Professionele werkvormen = jeugdwelzijnswerk  Maatschappelijke breuklijnen in onderwijs doorgetrokken naar vrije tijd

 Doorstromingparcours lijkt in verkeerde richting te gaan  Kwetsbare jongeren worden te rap doorverwezen naar hulpverlening  Onderzoek is nodig! Referentie:

 Genk  Uitgebreid netwerk van jeugdhuizen  Particuliere jeugdwerk initiatieven  ‘Hoe komt jeugdwerk tussen in de vrije tijd van Genkse jeugdigen?’

 Jeugdwerkdeelname 10+  30% 15  34%  Jeugdwerkdeelnemers vervelen zich minder dan niet – deelnemers  Scherpe breuklijnen tussen diversie groepen Minder BSO- leerlingen zijn lid Verschil tussen autochtone en allochtone jongeren Referentie: Wilson,C.

 Verschillen tussen activiteiten die ze graag doen  verschillen amper  Het gaat eerder om ‘waar’ en met ‘wie’

 Jongeren willen dingen waar ze iets aan hebben = aansluiting bij hun leefwereld  Dingen die je graag doet en niet thuis kunt doen  Je kunt je thuis voelen Referentie:

 Jeugdwerk = meer dan vertrouwde activiteiten  Vaak lage opkomst bij activiteiten die jongeren zelf aanvragen Referentie: Nieuwsblad transport.

 1 e breuklijn: verschillende mensen leren kennen (afkomst, klasse,…)  2 e breuklijn: leeftijd  Jongeren willen in contact komen met ouderen  3 e breuklijn: tussen jeugdwerk en sectoren die zich bezighouden met vrije tijd  Minder pedagogisch  Aanvullende bijdrage aan individuele ontplooiing binnen de bestaande verhoudingen