Filip Coussée Referentie:
Inleiding Methodiek in het jeugdwerk Jeugdwerk emancipeert. De preventieparadox Het doorstromingsparcours Toegangkelijkheidsparadox Nood aan verruimend onderzoek De gescheiden leefwerelden van jeugdigen Dingen waar we iets aan hebben Jeugdwerk emancipeert? En het sociale in de sociale pedagogiek?
Wat is jeugdwerk? Hoe krijgen we de jeugd in het jeugdwerk? Meerwaarde van het jeugdwerk Bevindingen van het empirisch onderzoek Referentie: jeugdwerk voor allen,
Hans van Ewijk (>20 geleden) Beschrijven van basismethodiek is een hachelijke onderneming Niet alles staat net in het gelid (=in een rij) Nu Jeugdwerk heeft zich ingepast Voorkomt dat andere schakels in actie moeten treden
Jeugdwerk Tieneropvang Buurtsportwerk Jeugdhulpverlening Doel= jeugdcriminaliteit Referentie:
Één grote ketenbenadering: de integrale jeugdhulpverlening Leerlingbegeleiding Geestelijke gezondheidszorg …… jeugdwerk hoort er niet bij! Jeugdwerk is geen preventie
Sinds 2000: Minister van Jeugd (nu: Pascal Smet) Jeugdbeleidsplan opgesteld Jeugdwerk is belangrijk omwille van wat het is: de plezante vrijetijdsbesteding voor, van en door kinderen en jongeren, vertrekkend vanuit de rechten die kinderen en jongeren hebben. Op een speelse en ongedwongen manier wordt er gewerkt aan gemeenschapsvorming. […] (Ministerie van de Vlaamse gemeenschap, 2001)
Jeugdwerk laat zich niet invoegen in een preventiediscours Ontsnapt aan perverse effecten Deelnamecijfers dalen hierdoor niet Maar blijft jeugdwerk gevrijwaard van perverse effecten?
Jeugdwerk heeft een selectief bereik Nemen minder deel aan jeugdwerk Laaggeschoolden Lagere sociale klasse Allochtone jongeren Jeugdwerk moet gedemocratiseerd worden Referentie:
Jeugdwerk heeft minder kwetsbare postie Identiteit van jeugdwerkaanbod jeugdbeweging Speelpleinwerking Jeugdhuis Jeugdbeweging leidt tot een doorstromingsparcours = anderen willen ook jeugdwerk oprichten Er ontstaan nieuwe jeugdwerkvormen
Moeilijk bereikbaar: Kwetsbare jongeren ‘zij die er het meeste nood aan hebben’ Referentie:Spits 23 oktober 2009,
ALLE jeugdigen in contact brengen Ontstaan van nieuwe werkvormen Open jeugdwerkvormen Mobiel jongerenwerk …… Professionele werkvormen = jeugdwelzijnswerk Maatschappelijke breuklijnen in onderwijs doorgetrokken naar vrije tijd
Doorstromingparcours lijkt in verkeerde richting te gaan Kwetsbare jongeren worden te rap doorverwezen naar hulpverlening Onderzoek is nodig! Referentie:
Genk Uitgebreid netwerk van jeugdhuizen Particuliere jeugdwerk initiatieven ‘Hoe komt jeugdwerk tussen in de vrije tijd van Genkse jeugdigen?’
Jeugdwerkdeelname 10+ 30% 15 34% Jeugdwerkdeelnemers vervelen zich minder dan niet – deelnemers Scherpe breuklijnen tussen diversie groepen Minder BSO- leerlingen zijn lid Verschil tussen autochtone en allochtone jongeren Referentie: Wilson,C.
Verschillen tussen activiteiten die ze graag doen verschillen amper Het gaat eerder om ‘waar’ en met ‘wie’
Jongeren willen dingen waar ze iets aan hebben = aansluiting bij hun leefwereld Dingen die je graag doet en niet thuis kunt doen Je kunt je thuis voelen Referentie:
Jeugdwerk = meer dan vertrouwde activiteiten Vaak lage opkomst bij activiteiten die jongeren zelf aanvragen Referentie: Nieuwsblad transport.
1 e breuklijn: verschillende mensen leren kennen (afkomst, klasse,…) 2 e breuklijn: leeftijd Jongeren willen in contact komen met ouderen 3 e breuklijn: tussen jeugdwerk en sectoren die zich bezighouden met vrije tijd Minder pedagogisch Aanvullende bijdrage aan individuele ontplooiing binnen de bestaande verhoudingen