Autisme en het verwerken van sociale informatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Reynell Taaltest en autisme
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
verstandelijke beperking
Samenspel Nieuw Vennep
Seksuele opvoeding van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Het Toverbos Niki Jeannin.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
hoe autismevriendelijk ben ik
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Van begrijpen naar begeleiden
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
ASS in de levensloop: onderzoek
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
Ian Stewart & Vann Joines
Transactionele analyse
Transactionele analyse en sociale rollen
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Stoornissen bij kinderen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Is de vereniging auti-proof?
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Gespreksvaardigheden
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Het syndroom van Asperger
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Autisme Spectrum Stoornissen
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Coping.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
© UNIEK IN DE KLAS.
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
BOM-model PV 25/03/2014.
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Transcript van de presentatie:

Autisme en het verwerken van sociale informatie. De Meersman Celine Bachelor Toegepaste Psychologie. 2012/ 2013

Inhoudsopgave 1. Inleiding 2. De 3 theorieën van autisme 3. De samenvatting van de 3 theorieën 4. Het Sociale Informatieverwerkingsmodel 5. Slotbeschouwing

Inleiding Autisme = ernstige ontwikkelingsstoornis Niet één stoornis maar een spectrum van stoornissen. Moeite met persoonlijk contact te leggen Niet begrijpen wat een ander bedoelt Beperkingen op ≠ gebieden  socialisatie, communicatie en verbeelding

3 theorieën rond autisme.

Belangrijkste theorie: Theory of Mind ( ToM)

Theory of Mind (ToM) Ieder mens ontwikkeld een idee over de gedachten en gevoelens bij zichzelf en anderen. Ieder mens kan zich verplaatsen in het perspectief van de ander Deze theorie stelt dat mensen met autisme een gebrekkig ontwikkelde ToM hebben. ( Barcon – Cohen, Leslie & Frith, 1985)

2e belangrijkste theorie. Mensen met autisme gaan de wereld in fragmenten ervaren. Moeite met fragmenten te integreren in een geheel. = gebrek aan centrale coherentie Vaak richten op details of juist negeren van details. ( Frith & Happé, 1994)

3e theorie Tekorten aan executieve functies.  manifesteren zich in: Zwakke zelfregulatie ( je eigen gedrag sturen) Lage impulscontrole ( ‘eerst doen, dan denken’) Inflexibiliteit ( moeite met omgaan van veranderingen en onverwachte gebeurtenissen)

Samenvatting van de 3 theorieën Ze bieden een verklaring voor belangrijke kenmerken van autisme. Mensen met autisme onderscheiden zich van andere mensen door: Andere manier van waarnemen Informatie verwerken Betekenis geven aan de wereld

Sociale Informatie Verwerkingsmodel

Sociale Informatie Verwerkingsmodel ( SIV) Beschrijft hoe het waarnemen en verwerken van informatie de sociale interactie bepaalt of beïnvloedt. Belangrijke rol: vermogen van het kind om problemen waar te nemen en op te lossen.

Sociale Informatie Verwerkingsmodel Beschrijft een aantal stappen voordat een kind gedrag vertoont in een sociale situatie. Stap 1: waarnemen van informatie Stap 2: interpreteren van de informatie Stap 3: stellen van doelen Stap 4: bedenken van mogelijke oplossingen ( agressief/ assertief/ passief)

Slot Het sociaal disfunctioneren van kinderen met autisme = meest beperkende kenmerk. ( Rogers, 2000) Begeleiden en stimuleren van de sociale ontwikkeling = Belangrijk! De studie van het SIV- model brengt heel wat duidelijkheid over gedrag van kinderen met autisme.