School- en pedagogische psychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Op stap naar secundair onderwijs
Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Brede School Koninklijk Atheneum Hoboken
Dienst Time Out Projecten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
In samenwerking met 13 maart 2014.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Omgaan met asociaal gedrag en agressie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Structuur secundair onderwijs
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Netwerkdag WERKPLEKLEREN
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Don Bosco Technisch Instituut Helchteren Patrick Loos & Patrick Bos Dag van de Vakdidactiek Residentiële schakelingen Elektrotechnieken /04/2012.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Consciously, we teach what we know;
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Sociaal emotioneel leren PBS
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
 Grensoverschrijdend pubergedrag;  Voortgezette scholen;  Omgaan met…;  Jeugd en Co.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Leerlingenbegeleiding
Diversiteit & Discriminatie
C entrum voor L eerlingen B egeleiding. Ingrid CarlierPsycho-pedagogisch Werker Lieselot De TroyerMaatschappelijk Werker Ive HellemansParamedisch Werker.
Verschillen tussen scholen en klassen
vanuit een herstelgerichte visie!
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Agressie op School.
Leer kracht Workshop over competenties van
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
ROLMODELLENWERKING sinds 2009…. DOEL sensibiliseren informeren: geen sid-in adviseren: geen CLB rekruteren: geen promo.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
VTI Sint-Lucas Menen1 SCHOOL voor WETENSCHAP en TECHNIEK.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
1 (beter) omgaan met lastig gedrag Marien Lokerse.
Experten in de derde graad Proefproject
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Informatieavond september 2016
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Het zorgcontinuüm.
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Leerlingenoverleg Gent
Studiedag Sociale Netwerken
GO! Campus De Vesten Herentals
Agressie Les 2.
Inhoud Waarom Jobstart? Ontstaan project Voor wie? Partners
Scholieren over onderwijs in Gent
Registratie van time-out als basis voor een evidence-based beleid
Opvolging Rondetafel kinderarmoede
Cijfergegevens leerrecht
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

School- en pedagogische psychologie Agressie, daar doen we iets aan ! Eindwerk van Delbeke Hanne Bewerkt door Steenhuyse Jolien

Agressie: definitie Vijandige aanval Schade toebrengen Materieel Psychisch Fysisch Grenzen overschrijden

Ontstaan van agressie Verschillende invalshoeken Psychodynamische invalshoek Behavioristische invalshoek Humanistische invalshoek Cognitieve invalshoek Biologische invalshoek Systeemtheoretische invalshoek

Omgaan met agressie in het secundair onderwijs. Afgelopen jaren : Meer feiten van agressief gedrag Afhankelijk van sfeer in de school Projecten ontstaan (Time- out project)

Preventie Preventie is beter dan curatief ingrijpen ! Verschillende niveaus van preventie Primair Risico op geweld verminderen Secundair Aandacht, inzet en maatregelen toespitsen op risicoleerlingen Tertiair Effectieve actualisatie van een opgesteld actieplan

Gedrag leerkracht Leerkrachten moeten op houding letten Ingesteldheid Respect Tijd maken Sfeer scheppen … Stijl van lesgeven Autoritair Democratisch

Time-out project Methodiek die sinds 2006-2007 wordt gebruikt Leerling wordt enkele dagen/ weken van school gehaald en krijgt individuele begeleiding Doelgroep Leerlingen van meewerkende secundaire scholen ASO TSO BSO KSO

Casus Jonas (praktijkvoorbeeld) Jongen van 15 jaar die het moeilijk heeft op school. Raadpleging CLB-dossier Problemen die de jongen heeft Maatregelingen Nota’s geven Schorsing Time-out project

Conclusie casus Jonas In praktijk : weinig maatregelen genomen om de jongen met zijn agressie te leren omgaan => Er is meer nood aan preventieve maatregelen