Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Advertisements

Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Behandeling en begeleiding
KAREN SCHAUWERS Steven Gillis Paul Govaerts
Driemaal Taal Sessies.
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Jan Visscher Lid klankbordgroep Vroeg, Voortdurend, Integraal 23 september 2009.
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Mythes over meertaligheid
De relaties tussen taalstoornissen en gedragsstoornissen
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid
Autismespectrumstoornissen
Dove en slechthorende kinderen
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
AFASIE na CVA.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
 ‘De’ psyché -> Bestaat niet  Wij als horende => dove wereld onbekend › mogen dus niet oordelen (!)  Graad van gehoorverlies › rekening mee houden.
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme in de dagelijkse praktijk
Focus op motivatie en communicatie
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Vertraagde neurale uitrijping bij vroege diagnostiek naar slechthorendheid bij neonaten JR Hof JPL Brokx.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Mediawijsheid.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Open de wereld themadag FODOK en JC
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
IPC Nederland.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 5 Sociologie en diversiteit SOCIALE ONGELIJKHEID / ONGELIJKHEID TUSSEN GROEPEN / INTERCULTURELE COMMUNICATIE.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Competentiegebied 1.1: ontwikkeling van het kind stimuleren
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Handelingsgericht werken
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Dove en slechthorende kinderen
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Kenniskring jobcoaching SBCM
Presentatie voor teams Oktober 2018
Specialistische lesplaatsen
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Dr.H.Knoors Griet Lauwers

- In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog op een aantal andere punten.

 Tekst gaat over mensen met auditieve beperkingen.  De taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid.  het tijdstip van ontstaan van doofheid is van groot belang als het gaat om het inschatten van de beperkingen voor de taalverwerving.

 Ongeveer 5% van alle dove kinderen heeft zelf dove ouders. (broers en zusjes)  Hoeft niet samen te gaan met andere beperkingen.  Toch een aanzienlijk aantal dove kinderen met verstandelijke beperking of autisme.

 Bij doofheid: het gehoorverlies belemmert de toegang tot gesproken taal, communicatie en informatieverwerking via die taal.  Kan leiden tot een bemoeilijkte sociaal- emotionele ontwikkeling.

 Indien taalverwerving niet op gang komt dan is de interactie tussen de ouders en kinderen in sterke mate verstoord.  Taalaanbod vaak te simpel van aard zodat dit het kind weinig leermogelijkheden biedt.

 Onder meer gericht op ondersteuning van de ouders. (omgaan met doofheid van hun kind)  Toeleiden van kind naar passende vorm van onderwijs.  Taalontwikkeling van het kind stimuleren

 = zintuiglijke waarneming van gesproken taal. - auditieve - tactiel- kinetische - visuele

 Dit kent bij jonge horende kinderen een aantal ontwikkelingsstadia.  Dit is afhankelijk van spraakwaarneming, cognietieve ontwikkeling en ontwikkeling van spraakmotoriek.

 = natuurlijke talen, ontstaan in gemeenschappen van dove mensen en primair overgedragen van dove ouders op hun dove en horende kinderen.

 Vroege ontstane doofheid heeft ernstige gevolgen voor de spraak- en taalontwikkeling.  Door het implanteren van een elektronische binnenoorprothese wordt voor een groot aantal dove kinderen de waarneming van gesproken taal verbeterd.