Dr.H.Knoors Griet Lauwers
- In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog op een aantal andere punten.
Tekst gaat over mensen met auditieve beperkingen. De taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid. het tijdstip van ontstaan van doofheid is van groot belang als het gaat om het inschatten van de beperkingen voor de taalverwerving.
Ongeveer 5% van alle dove kinderen heeft zelf dove ouders. (broers en zusjes) Hoeft niet samen te gaan met andere beperkingen. Toch een aanzienlijk aantal dove kinderen met verstandelijke beperking of autisme.
Bij doofheid: het gehoorverlies belemmert de toegang tot gesproken taal, communicatie en informatieverwerking via die taal. Kan leiden tot een bemoeilijkte sociaal- emotionele ontwikkeling.
Indien taalverwerving niet op gang komt dan is de interactie tussen de ouders en kinderen in sterke mate verstoord. Taalaanbod vaak te simpel van aard zodat dit het kind weinig leermogelijkheden biedt.
Onder meer gericht op ondersteuning van de ouders. (omgaan met doofheid van hun kind) Toeleiden van kind naar passende vorm van onderwijs. Taalontwikkeling van het kind stimuleren
= zintuiglijke waarneming van gesproken taal. - auditieve - tactiel- kinetische - visuele
Dit kent bij jonge horende kinderen een aantal ontwikkelingsstadia. Dit is afhankelijk van spraakwaarneming, cognietieve ontwikkeling en ontwikkeling van spraakmotoriek.
= natuurlijke talen, ontstaan in gemeenschappen van dove mensen en primair overgedragen van dove ouders op hun dove en horende kinderen.
Vroege ontstane doofheid heeft ernstige gevolgen voor de spraak- en taalontwikkeling. Door het implanteren van een elektronische binnenoorprothese wordt voor een groot aantal dove kinderen de waarneming van gesproken taal verbeterd.