S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
De MR op Praktijkonderwijs Zeist
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
BLOGGEN Op School.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Risico’s en gevaren van techniek
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Sociale media op school
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Collectieve belangenbehartiging in het Samenwerkingsverband (SWV) Een model voor medezeggenschap en communicatie met de achterban Utrecht,
OOOC De Waai Focusavond 17 november 2006.
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
MR De Palster Mede vormgeven aan beleid op school Waar staan we voor! Als medezeggenschapsraad bestaande uit leerkrachten en ouders willen wij mede vormgeven.
Informatie avond 4e klas
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Kennisatelier Zelf Doen 24 januari 2012 – Meppel WELKOM!
Hoe pedagogisch handelen?
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
ViaVia Info-presentatie
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Waarom Multimove in Damme ?
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
F O V I G de federatie van gebruikersraden en ouderverenigingen in voorzieningen voor personen met een handicap Presentatie FOVIG.
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Medezeggenschap? Ook voor u!
Waarom leerlingenparticipatie?
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Medezeggenschap? Ook voor u!
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
Transcript van de presentatie:

S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders

1. I NLEIDING School en ouders  gezamenlijke partners met eigen verantwoordelijkheid Mogelijkheid tot samenwerking afhankelijk van zowel school als ouders Nood aan voortrekkers = ouders die andere ouders inspireren Ouders  meewerken aan bestaande initiatieven/stimuleren tot nieuwe initiatieven

2. I NFORMATIE - UITWISSELING Ouders  informeren naar bestaande informatie + loyaal meewerken hieraan Doen er goed aan om : Gebruiken van contactmomenten door school geboden Open te zijn over thuismilieu Aanwezig op ouderavonden Adres + telefoonnummer aan school geven Kennis nemen van schriftelijke communicatie door school meegegeven naar huis Meewerken aan bestaande initiatieven

S TIMULEREN TOT NIEUWE INITIATIEVEN Mogelijkheden: contact op nemen met leraar in verband met communicatie Recht op info over externe hulpverlening Vragen naar verwachtingen van de school

3. O NDERSTEUNING VAN KLAS EN SCHOOLWERKING ( VIA THUISMILIEU ) Discipline voor schoolwerk bijbrengen Interesse tonen voor schoolafspraken Interesse voor schoolwerk Kinderen duidelijke boodschap geven over verwachtingen Meewerken aan bestaande initiatieven

Positief-realistische verwachtingen hebben ten opzicht van kinderen Goede dialoog met school Afspraken thuis ook laten gelden Echter niet alle ouders doen evenveel  cultuurverschil, negatieve ervaringen,… Oudergroepen = info geven aan de nog niet betrokkene ouders

S TIMULEREN TOT NIEUWE INITIATIEVEN Ouders  aanbod formuleren van mogelijke onderwijsondersteunende activiteiten Oudergroepen  contact met directie om schoolwerking beter tot recht te laten komen Vb huiswerkklas Vb laagdrempelige ontmoetingsplaats voor ouders en leerlingen inrichten

4. O NDERSTEUNING OF ORGANISATIE VAN ONDERWIJSLEERACTIVITEITEN ( OP SCHOOL ) Inspelen op bestaande onderwijsleeractiviteiten  niet altijd even makkelijk  actieve ouders betrekken niet- actieve Bijdrage aan schoolleven  ouders met verschillende achtergronden = representatie vormen gehele schoolbevolking Meewerken aan bestaande initiatieven

S TIMULEREN TOT NIEUWE INITIATIEVEN Zelf aanbod van activiteiten voorstellen

5. M EEBEPALEN – ADVISEREN – INSTEMMEN – BESLISSEN Ouders hebben mogelijkheid om advies te geven, niet veel in praktijk door : Matige interesse Overheid gaat uit van bepaald type ouder waaraan meesten niet beantwoorden Meewerken aan bestaande initiatieven

Reeds actieve ouders kunnen schoolbeleid vergroten door : Verhogen van aantal bijeenkomsten Actief aanspreken van potentiële kandidaten Betrekken van schoolopbouwwerk als vertegenwoordiger van kansarmen Eigen inbreng van agendapunten Voorzien in goede samenhang met andere oudergroepen op school Stimuleren tot nieuwe initiatieven Via directie  meebeslissen over besluitvorming