Synthese oogaandoeningen
inhoudstafel Afhankelijkheid van belastbaarheid Vroeger en uitspraken AMA-richtlijnen Oogaandoeningen en het verkeer Algemene en wettelijke regels Doel handboek
Belastbaarheid hangt af van Karakter c.q. Persoonlijke eigenschappen Via schema’s mogelijkheden en beperkingen voor individuele arbeid aangeven Validiteit mede bepaald door niet-oogheelkundige factoren
Vroeger nadruk op somatisch–visuele stoornissen psychische aspecten onvoldoende gewaardeerd (minder kwantificeerbaar) Veel uitspraken berusten eerder op ervaring en intuïtie dan op wetenschappelijke data Bij gezichtsvelduitval zullen ergoftalmologische expertise en het functieprofiel nog zwaarder wegen dan bij verlies van gezichtsscherpte
gezichtsveld
Bij de AMA–richtlijnen, verlies van centraal zien en gezichtsvelduitval in de benedenhelft belangrijke betekenis toegekend: richtlijnen zijn echter niet zo verfijnd geen voldoende rekening met paracentraal scotoom rechts van het fixatiepunt monoculus (ondanks normale gezichtsscherpte) kan niet meer lezen
Iemand met ringscotoom rond een centrale gezichtsveldrest van tien graden: waarschijnlijk nog wel administratief werk kunnen doen Niet meer kunnen autorijden Hemianopsieën: in het verkeer soms meer kunnen (door scannende oog– en hoofdbewegingen) ! niet iedereen met dubbelzijdige verticale hemianopsie kan autorijden !
Voobeeld ringscotoom
Het grote aantal verschillende gezichtsvelddefecten maakt algemene uitspraken over belastbaarheid bij gezichtsveldverlies volgens de AMA–normen weinig zinvol. Ook voor visusverlies Ook voor de combinatie van beide. bovengenoemde richtlijnen met betrekking tot de belastbaarheid niet gelijk aan wettelijk geformuleerde regels geven recht op speciale (financiële) voorzieningen voor blinden en slechtzienden
Doel: handvat te bieden aan verzekerings–, bedrijfs– en oogartsen die met de beoordeling van de belastbaarheid geconfronteerd worden. hulpmiddel voor de oordeelsvorming