1e Bachelor Toegepaste Psychologie A

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GAMES in het onderwijs.
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Programma van de workshop
Behandeling via het internet voor jeugdige slachtoffers van seksueel geweld Een pilotstudie.
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Surfen, chatten en internaliserende problemen
Autismespectrumstoornissen
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren Een onderzoek door M. Kleinjan en R. C. M. E. Engels.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Autisme en intelligentie
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
1 Peer Assesment Studenten beoordelen elkaar. 2 Doel  Er wordt je een spiegel voorgehouden  Het ‘beter’ functioneren in een groep waardoor de groep.
Zorg voor zelfstandigheid: rehabilitatie in de ouderenzorg
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Naschoolse Dagbehandeling:
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Merendeel ouders voelt zich competent als opvoeder
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Afwijkende visuele waarneming bij mensen met Autisme Spectrum Stoornis
Je herkent het pas als je het kent
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Denk en doe Steven Degrieck.
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Verstandelijke beperking
BvB Wat is Praktijk onderwijs?  Vorm van voortgezet onderwijs  leren door doen, vaardigheidsgericht  veel aandacht voor sociale vaardigheden.
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
De weg van de leerling met specifieke
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
‘Kennis delen = Kennis vergroten’. Programma Kennis delen, hoe doen wij dat Werken met trainingsacteur Kennis vergroten: toekomst plannen.
Ontstaan Siza Siza (1950) Kleine woonvormen, activiteitencentra, gezinsvervangende tehuizen (LG en VG) Het Dorp (1962) Grote woonvorm (LG) ‘s Koonings.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Opgave jongeren Thema avond gemeenteraad, 27 oktober 2015.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Toekomst AWBZ: zeker van zorg? Monique van der Meulen 7 november 2008.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
VERPLAATSING VAN PLEEGKINDEREN Uit Kind en adolescent.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Doelen behalen met activiteiten
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Doelen behalen met activiteiten
Kenniskring jobcoaching SBCM
The Nature of social preference and interactions in Smith-Magenis syndrome Auteurs: Lucy Wilde, Daniel Silva & Chris Oliver Claeys LIse.
Transcript van de presentatie:

1e Bachelor Toegepaste Psychologie A Aanleren en begeleiden van praktische vaardigheden bij jongeren met ASS: een rangorde in hulpmiddelen. Charlotte Dubrunfaut 1e Bachelor Toegepaste Psychologie A Klasgroep SoVa: AB Project: ASS

Vindplaats artikel Titel: aanleren en begeleiden van praktische vaardigheden bij jongeren met ASS: een rangorde in hulpmiddelen http://www.springerlink.com/content/kl501261730344k2/fulltext.pdf Boek 2008, Begeleiding van kinderen en jongeren met autisme, pagina’s 176-187 Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa

Palmen, A. , & Didden, R. ( auteurs) Didden Roland Wetenschappelijk medewerker , orthopedagoog, onderzoeker, psycholoog en onderwijzer/ professor 1 juli 2009: benoemd tot bijzonder hoogleraar Intellectual disabilities, learning and behaviour (IDLB ) aan de Radboud Universiteit. Onderzoek naar de relatie tussen leren en gedrags- en psychische stoornissen bij (jong)volwassenen met een licht verstandelijke beperking en zwakbegaafdheid Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa

Inleiding op het artikel Veel aandacht besteed aan de verbetering van adaptieve vaardigheden Alledaagse en praktische vaardigheden die een rol spelen bij het onafhankelijk en zelfstandig functioneren in de maatschappij De mogelijkheden en beperkingen op het gebied van adaptieve vaardigheden spelen een belangrijke rol bij selecteren van Passende woonvormen Arbeidssituaties voor adolescenten en (jong)volwassenen met ASS. Vrijetijdsvoorzieningen In het kader van het bieden van begeleiding op maat zijn gegevens over het adaptief functioneren eveneens belangrijk. Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa

Meetinstrumenten: het meten van adaptieve vaardigheden VABS ( Vineland Adaptive Behavior Scales ) 4 domeinen Communicatieve vaardigheden Sociale vaardigheden Zelfredzaamheid vaardigheden Motorische vaardigheden Mensen met ASS Meer variatie in vaardigheden binnen een domein Afwijkingen op domein van socialisatie Hoge scores op domein zelfredzaamheid Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa

Meetinstrumenten: het meten van adaptieve vaardigheden Vineland-Z Nederlandse versie van VABS Genormeerd voor kinderen en jeugdigen met verstandelijke beperkingen Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa

Meetinstrumenten: het meten van adaptieve vaardigheden INVRA- wonen (Inventarisatie van redzaamheid aspecten) SRZ-P (Sociale redzaamheid voor Zwakzinningen) Meten van adaptief gedrag Minder volledig en gevarieerd beeld dan de VABS Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa

Aanleren van adaptieve vaardigheden. Minder afhankelijk zijn Gebruik maken van Taakanalyses verbale instructie, mondeling, visuele hulpmiddelen bekrachtiging Verbeteren van Sociale vaardigheden Schoolse vaardigheden Zelfredzaamheidsvaardigheden Charlotte Dubrunfaut 1 BaTPa

1e Bachelor Toegepaste Psychologie A Charlotte Dubrunfaut 1e Bachelor Toegepaste Psychologie A Klasgroep SoVa: AB Project: ASS