Algebra met applets Paul Drijvers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Wat is goed onderwijsonderzoek?
‘t Schrijverke Zoetermeer
Industriële Chemie VWO 6
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT tussen hoop en vrees
BattleBots The school battle.
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Drieslag functioneel rekenen
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
Maak je eigen problemen
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Interactie met TI-Interactive Paul Drijvers 20 augustus 2002.
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Werkgroep Dynamische modellen
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Wat is digitale didaktiek?
De lerarenopleider gepositioneerd
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Beoordelen leermiddelen
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Waar gaat deze workshop over?
Workshop Helpen bij wiskunde? Help!
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Statistical literacy………. hoe dan?
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Transcript van de presentatie:

Algebra met applets Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht Leuven, 24 augustus 2007 www.fi.uu.nl/~pauld

Opzet werkgroep Inleiding onderzoek Practicum Functiebegrip met Algebrapijlen Nabespreking en onderzoeksresultaten Inleiding onderzoek 25 min Practicum Functiebegrip met Algebrapijlen 40 min Nabespreking en onderzoeksresultaten 20 min

Belangrijkste aanbeveling voor uw praktijk: Bezoek www.wisweb.nl Laat uw leerlingen met de applets werken die u daar vindt!

1. Inleiding onderzoek NWO PROO project 411-04-123 1 januari 2006 – 31 december 2008 Bemensing: Peter Boon, ontwikkelaar/programmeur 0.2 fte Michiel Doorman, onderzoeker 0.4 fte Paul Drijvers, onderzoeker/projectleider 0.4 fte Sjef van Gisbergen, LION (aug 06 – juli 08) 0.2 fte Koeno Gravemeijer, aanvrager/supervisor PM

Thema: ICT en algebra ICT-gebruik lijkt veelbelovend, kan werk uit handen nemen. Maar de hoge verwachtingen zijn nog niet waargemaakt! Risico: leerlingen ontwikkelen geen vaardigheden met de hand / met pen-en-papier / uit het hoofd. ? Hoe ICT-gebruik te integreren in het onderwijs zodat het dit risico vermijdt en leeropbrengst heeft ?

Onderzoeksvragen 1. Hoe kunnen applets worden geïntegreerd in een leergang over het functiebegrip, zo dat dit het gebruik het leren bevordert? 2. Hoe kunnen docenten het gebruik van het applet in de klassengemeenschap orkestreren?

Toespitsing - concretisering Wiskundig onderwerp: het functiebegrip Tool: het applet AlgebraPijlen ingebed in de Digitale WiskundeOmgeving Doelgroep: leerlingen van 2 havo-vwo (14 jaar, vrij hoog niveau) Leerarrangement 8 lessen (?)

Onderzoeksopzet en methodologie Ontwikkelingsonderzoek: ontwikkeling van leerarrangementen Lesmateriaal op papier Digitaal materiaal: applets ingebed in digitale leeromgeving Voor de docent: handleiding met didactische scenario’s Drie cycli van ontwerpen – beproeven - analyseren: Pilot cyclus: onderwijsexperiment in één klas Eerste cyclus: onderwijsexperiment in drie klassen (drie scholen) Tweede cyclus:grootschaliger onderwijsexperimenten Datatypen: kwalitatief, en in toenemende mate ook kwantitatief

Theoretisch kader Vygotsky en volgelingen over tool use Instrumentele benadering van tool use Cultural-historical activity theory (Chat) RME en lokale vakdidactische theorieën

Instrumentele benadering van tool use Instrument = Artefact + Schema Orkest = Verzameling van instrumenten Dirigent = Docent Verwijzen PS

Instrumentele benadering van tool use Individueel perspectief instrument

Het functiebegrip (1) Functie: Onderbouw: machientje Bovenbouw: wiskundig object The function is a special kind of dependence, that is, between variables which are distinguished as dependent and independent. (...) This - old fashioned - definition stresses the phenomenologically important element: the directedness from something that varies freely to something that varies under constraint. (Freudenthal, 1983, p. 496).

Het functiebegrip (2) Vakdidactische analyse leidt tot drie facetten van het functiebegrip: Een invoer-uitvoer toekenning Een dynamisch proces van co-variatie Een wiskundig object met diverse representaties

De digitale tools (1) Applet AlgebraPijlen: pijlenkettingen met tabellen, grafieken en formules

De digitale tools (2) Digitale Wiskunde Omgeving: Ontwerper: opgaven / activiteiten formuleren, ´Digitaal boek´ Leerling: werken, terugkijken, verbeteren, verder werken, ´Digitaal schrift´ Docent: monitoren, becommentariëren, beoordelen Onderzoeker: digitale eindproducten als data

Het functiebegrip & het tool (1) Functie als invoer-uitvoer toekenning: kettingen maken en gebruiken

Het functiebegrip & het tool (2) Een dynamisch proces van co-variatie: invoer variëren en effecten onderzoeken

Het functiebegrip & het tool (3) Een wiskundig object: verbanden tussen representaties leggen en families van functies onderzoeken

Lesmateriaal Werkvormen mixen: klassikaal, groepswerk, individueel werk, duo’s aan de computer Tools mixen: papier en pen, applet (in de klas én thuis)

Onderwijsexperiment Tweede klas havo-vwo Acht lessen, vier in computerlokaal Gegevens: Interviews (docent en leerling, pre en post) Video (klassikaal, groepswerk, docent) Screenvideo (twee paren leerlingen) Leerlingenwerk (DWO, papier, posters) Eindtoets en eindreflectie

2. Practicum Functiebegrip met Algebrapijlen Ga naar www.fi.uu.nl/dwo/prootool Log in als gast en start de module ‘Pijlenketting en functie Boni/SgN’ Werk de activiteiten door met twee perspectieven: dat van de leerling en dat van de docent.

3. Nabespreking en onderzoeksresultaten Ervaringen, meningen, reacties? Drie functieaspecten herkenbaar? DWO en applet zinvolle tools? [[Enkele resultaten van de klas Screenvideo Irene en Rowan opgave 1-4 en 2-6 ]]

Data-analyse pilotcyclus combinatie van invalshoeken / datatypen gebruik van a priori vakdidactische en instrumentele analyse als leidraad voor de analyse gebruik van Atlas ti Screenvideo’s illustratief In Atlas: een kijkje in de keuken van de onderzoeker

Enkele resultaten die we illustreren Leerlingen hebben moeite om redeneringen goed te formuleren Samenspel pen-en-papier / applet vruchtbaar Soms hardnekkige conceptuele hobbels Docent-leerling interactie belangrijk

A Redeneringen goed formuleren ·   “Hij belt ONGEVEER 25 minuten. Bij 20 minuten betalen ze hetzelfde. Belsnel1 kan hij beter gebruiken als hij 25 minuten per maand belt maar als hij minder dan 20 minuten belt kan hij beter voor Belsnel2 kiezen.” ·   “Er komt steeds 15 cent bij p. min. In de tabel komt er steeds 0.15 bij en in de grafiek gaat de lijn steeds 0.15 omhoog.” “Het punt in de grafiek gaat steeds een beetje hoger. De minuten en de kosten gaan allebei omhoog.” ·   “Ze gaan allemaal in een soort bocht omhoog.” “Het wordt bij alle 3 gekwadrateerd en gedeeld. Alleen door een ander getal gedeeld.”

B Samenspel pen-en-papier / applet

C Hardnekkige conceptuele hobbels Zie bijvoorbeeld het werk van Juliette, die een functie met meerdere kettingen wil voorstellen. Uitwerkingen in Atlas Uitwerkingen on-line Juliette 1-3 tot 2-2, bij on-line inloggen als michiel.

D Docent-leerling interactie Zie Atlasvideo clip 9-10 De docent heeft een belangrijke rol bij de reflectie op het computerwerk, en bij het verbinden van het computerwerk met het probleem en met de ‘pen-en-papier wiskunde’.

Voorzichtige conclusies (1) Hoe kunnen applets worden geïntegreerd in een leergang over het functiebegrip, zo dat het gebruik het leren bevordert? Globaal leertraject lijkt in orde, maar welke problemen lost het functiebegrip voor de leerling op? Onverwacht aspect: kiezen en benoemen van variabelen Dynamiek onvoldoende uit de verf: aanpassingen applet Meer inzicht nodig in de samenhang tussen applet-techniek en conceptuele ontwikkeling

Voorzichtige conclusies (2) 2. Hoe kunnen docenten het gebruik van het applet in de klassengemeenschap orkestreren? Technisch klassenmanagement vraagt veel tijd! Mix van scenario’s en media (ICT and P&P) werkt goed Demonstratie/presentatie/klassengesprek belangrijk voor reflectie en collectieve ontwikkeling DWO geschikt middel om het leren te volgen Docent-leerling interacties waarin techniek en inzicht worden gecombineerd zijn vruchtbaar.