Maarten Steenhagen Maarten.Steenhagen@bkv.hku.nl KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN EXPRESSIETHEORIE Maarten Steenhagen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Je gaat bij deze opdracht zelf een aantal vragen bedenken, die je ook als een toetsvraag zou kunnen gebruiken. Geef een antwoordmodel erbij.
Advertisements

Rick, Leontine, N’ketia, Tim, Cansu
Filosofie Op HAVO en VWO.
Woord van Leven Februari 2011.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
SPEL UIT DE TOP 20 VAN GRAND THEFT AUTO V.
Seksualiteit: gave van God
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
Kunst Gemaakt door mila.
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Schijn en Werkelijkheid
KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 1 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN
Vormen van marktonderzoek
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
De eerste presentatie voor Nederlands
* ELLA 6A * * powerpoint kunst *
Iedereen coach naar Jef Clement.
Thema 7 Les 11a Smaak. overeenkomst = iets wat hetzelfde is als je het vergelijkt.
Rubens, Van Dyck & Jordaens Vlaamse schilders uit de Hermitage
Wetenschapsfilosofie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Hoe ondersteun je je kind “De Musical gaat niet door” >>
Achttiende en negentiende eeuw
De oudere stagiaire.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Hoera! komt naar ons! Maar… Wat weet jij van die Tour?
Wat is licht? Licht is een expressievorm van energie die vrijkomt door het terugspringen een atoom naar een schil met een lager energieniveau. Licht.
Antwoorden op opdracht en vragen theater
Juridische bescherming van dijkrelicten
Facebook Hoe facebook te gebruiken?. Tot nu toe Hebben een bedrijfspagina Deze slaat nog niet echt aan Mensen komen niet naar onze facebookpagina toe.
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Panamarenko en Da Vinci
Kunst en wetenschap. Cultuur Kunst = vorm van cultuur Wetenschap = vorm van cultuur.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Klachtenbrieven schrijven Oefening 4.6 p
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
TRENDS 2014 Hafida
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Heel gewoon maar toch anders.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
7E-model Template. Opdracht: Bedenk minstens 3 originele manieren om je doelgroep te informeren, waardoor ze denken: “aha, goed om weten”, “interessant,
SCHIJN EN WERKELIJKHEID ZIJN DROMEN BEDROG?. INTRO
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
DIY MET KUNSTENAARS FOOD DESIGN MET KATJA GRUIJTERS Zie notities voor meer informatie voor de docent.
Filosofie? Filosoferen met kinderen en jongeren is de activiteit waarbij we, op een systematische manier, op zoek gaan naar antwoorden op vragen waar geen.
Identiteit en Zelfregie
Pokémon Go Mediabegrip week
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
1. Kan je objectief kijken?
3. Dus zonder probleem, heb je geen ideeën?
1. Bestaan er slechte uitvindingen?
Hoe benader ik een literaire tekst ui de negentiende eeuw?
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Quiz ‘Ik ben van mij!’.
Transcript van de presentatie:

Maarten Steenhagen Maarten.Steenhagen@bkv.hku.nl KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN EXPRESSIETHEORIE Maarten Steenhagen Maarten.Steenhagen@bkv.hku.nl

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Wat is kunst KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Wat is kunst? Tolstoi-achtig antwoord: ‘Het kunstwerk is een uitdrukking van de emotie van een kunstenaar, op zo’n manier dat het publiek haar emotie overneemt’

Werkelijkheid Publiek Kunstenaar KUNSTWERK Andere werken KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Werkelijkheid Publiek Kunstenaar KUNSTWERK Oorspr. driehoek: M.H Abrahams, The Mirror and the Lamp (1953) Andere werken

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Maar wat is expressie KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Maar wat is expressie? - Drie voorbeelden die met emoties te doen hebben.

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Expressie bij mensen en expressie in kunst - hoe kan bv. muziek droevig zijn? - echte expressie ‘we nemen droefheid waar’ (persona) - ‘metaforische’ expressie ‘de muziek is langzaam, net zoals...’

moet de kunstenaar de emotie echt voelen? KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Hoe moeten we nu over artistieke expressie nadenken? Relevante vragen: moet de kunstenaar de emotie echt voelen? moet het publiek de emotie echt voelen? en wiens emotie neemt het publiek waar? wat voor een rol speelt het kunstwerk hier? kunnen alleen gevoelens uitgedrukt worden?

kunst is louter en alleen een gevoelskwestie KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Leo Tolstoi (1828-1920) Kunst heeft als taak ons gemoed te prikkelen Drie criteria: kunst is louter en alleen een gevoelskwestie kunstenaar heeft opdracht zijn publiek te ‘besmetten’ kunst moet de juiste gevoelens overbrengen

kunst is louter en alleen een gevoelskwestie KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Leo Tolstoi (1828-1920) Kunst heeft als taak ons gemoed te prikkelen Communicatief idee van kunst Drie criteria: kunst is louter en alleen een gevoelskwestie kunstenaar heeft opdracht zijn publiek te ‘besmetten’ kunst moet de juiste gevoelens overbrengen

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Maar: is kunst louter en alleen een gevoelskwestie? ‘besmetten’ een noodzakelijk en/of voldoende criterium? onderscheid esthetisch-ethisch vervaagt

kunst is expressie van/in het brein van de kunstenaar KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Bendetto Croce (1866-1952) Robin G. Collingwood (1889-1943) Het kunstwerk is een puur idee van de kunstenaar Drie stellingen: kunst is expressie van/in het brein van de kunstenaar het werk hoeft niet ‘extern’ te bestaan (materieel) toegang voor publiek is herbeleving (Croce) of herschepping (Collingwood) van de expressie

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 kunst is expressie van/in het brein van de kunstenaar Verbeelding verklaart waarom kunstenaar goed is Kún je het niet maken, dan kún je het ook niet echt verbeelden... (maar let op! 2. zegt dat je het natuurlijk niet hoeft te maken!) Wat is het kunstwerk dan, volgens de CC-these? (ontologie van schilderijen vs. literatuur)

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 3. Toegang publiek is beleven of herscheppen expressie van de kunstenaar Relevant verschil tussen beleven en herscheppen Beleven: je deelt in iets dat door de kunstenaar is bedacht Herscheppen: de kunstenaar stelt je in staat ook zoiets te bedenken Doen we dit echt met kunstwerken?

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Problemen met de CC-these: De these onderschat de fundamentele rol van het materiële object oncontroleerbaar of de kunstenaar een meesterwerk denkt de kunstenaar heeft materiaal + omgang nodig om ermee te denken. onduidelijk wanneer het publiek goed zit

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 Volgende keer, 14 mei: Formalisme (voorbereiden H4.1 t/m 4.4) 21 mei: Hemelvaart 28 mei...?