Een tochtje met de helikopter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT op school.
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
De plattegrond.
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Verborgen vormen van pesten
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
WERKELOOS Een werkeloze solliciteert voor de functie van WC-schoonmaker bij Microsoft.
Welkom bij de World Vision Quiz.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Op Sint-Montfort.
De mayonaisepot en de koffie
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
OM EVEN OVER NA TE DENKEN.
Meervoudige intelligentie
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
Hellingen kunnen berekenen
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Tekenen.
Gezichtsbedrog, Op Art en techniek Opdrachten voor Montessorischool
Goedemorgen.
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
We hadden 'n zogenaamde log cabin, dat is 'n hotelvoorziening, maar dan in de vorm van houten huisjes die een beetje in de natuur stonden.
maar het uiteindelijk doel was canada, dus ben ik maar weer verder gegaan met de trein richting vancouver, ook een hele mooie stad, omringd door bergen.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
De gestolen portemonnee
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Spelregeltest Oliveo Handbal
Interpreteren van data
Alweer over de zonde … ?!.
Rekenen groep 4.
Wat ik wil…..
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Rekenen 17 januari.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Samenvatting Havo 5.
Juf Lisette en juf Senaiga We vonden het hartstikke leuk dat jullie hier waren We zullen meester Kees en meester Henri Jullie kant op sturen.
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Opdracht: ga voor het bord staan en houd de houtjes vast. Hou je handen zo ver mogelijk uit elkaar en ontdek wat jou spanwijdte is.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Rekenen!!! cito.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
SCHAAL in toepassingssituaties
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
SCHAAL in toepassingssituaties
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Hoofdstuk 12 schaal. Hoofdstuk 12 schaal Paragraaf 12.1 Schaalverdeling.
Transcript van de presentatie:

Een tochtje met de helikopter Rekenweb                                                         probleem van de maand februari lesverslag OBS Drunen, groep 8 23 februari 2000 Reageer: email: rekenmaar@fi.uu.nl adres: Freudenthal instituut tav. Rekenmaar Tiberdreef 4 3561 GG UTRECHT fax: 030 - 2660430

Melanie en Axel ontdekken op het rekenweb het probleem van de maand februari: een tochtje met de helikopter

Een tochtje met de helikopter Sam heeft meegedaan aan een wedstrijd en hij heeft de hoofdprijs gewonnen. Hij mag vanaf vliegveld Schiphol een tochtje maken met een helikopter! Hij mag zelf bedenken waar de tocht naar toe gaat, maar de helikopter mag niet meer dan 200 kilometer afleggen. Stel dat jij die prijs had gewonnen, hoe zou jouw tochtje er dan uit zien? Bedenk een leuk vliegplan en stuur dat aan ons op... Zorg wel dat je aan het eind weer op Schiphol uitkomt!

Juffrouw Corrie besluit er een les van te maken

Ze heeft atlassen en kaarten klaargelegd Ze heeft atlassen en kaarten klaargelegd. Verder heeft ze ook het kaartje van Nederland dat op het rekenweb stond uitgeprint en gekopieerd.

Hoe zit dat ook alweer met die ‘schaal’ op een kaart Hoe zit dat ook alweer met die ‘schaal’ op een kaart? Wie weet hoe de schaal wordt aangegeven?

Er volgt een gesprek waarbij de klassieke schaalaanduiding 1 : … wordt omgezet naar: 1 cm op de kaart is in het echt … km Dit blijkt verre van eenvoudig, maar samen komen ze er wel uit. Juf Corrie maakt er heldere notities bij:

Het kaartje van Nederland wordt uitgedeeld.

De leerlingen ontdekken het schaallijntje onderaan het werkblad. Dus …….?

Het lijntje is 2,5 cm lang , maar dat blijkt in het echt 50 kilometer te zijn. Elke centimeter is dus 20 km!

Om het leven wat te veraangenamen heeft Corrie ook voor schaalliniaaltjes gezorgd. Ze vond deze bij de lessuggestie: schaalliniaal

Op de schaalliniaal staan ook centimeterstreepjes Op de schaalliniaal staan ook centimeterstreepjes . Er staat echter nog niets bijgeschreven.

Op deze kaart is elke centimeter 20 kilometer. Als je dat weet …….

… kun je bij de streepjes de echte afstanden schrijven: 20, 40, 60 …………..de tafel van 20!

Het blijft wel opletten! Hier moet gegumd worden.

Een aardige opstarter is het opmeten van de lengte van Nederland. Dat blijkt ongeveer 300 km te zijn.

Maar dan snel naar de eigenlijke opdracht: een vliegroute bedenken van en naar Schiphol met een maximale lengte van 200 km. De pijl komt bij Schiphol te liggen.

Je kunt op allerlei manieren vliegen: van punt naar punt, maar desgewenst ook in een rondje.

Niet alle plaatsen staan op het kaartje. Wie wil kan een atlas of kaart gebruiken. Let wel op, want……? “De schaal is op iedere kaart anders!”

De atlassen en kaarten vinden flink aftrek.

De leerlingen gaan enthousiast aan de slag.

Alleen op de eigen plaats, of ergens anders samen met anderen.

En als het bankje te klein is, ga je toch gewoon op de grond verder.

Geen zee te ver ?

Zou ik bij opa en oma kunnen komen ?

Hartstikke leuk ja !!

Zo’n prijs wil ik ook wel winnen.

Ssst, even niet storen Ik ben bezig

Zouden we over onze school kunnen vliegen Zouden we over onze school kunnen vliegen? Drunen staat wel op deze kaart.

Even overnemen op het kleine kaartje!

Ja, hoor, het lukt !

Met vragen en twijfels kun je naar de juf.

Met een dikke stift werken is niet handig Met een dikke stift werken is niet handig. Meet je langs de binnenkant, dan is er niets aan de hand. Maar meet je buitenom dan wordt de tocht te lang.

Met kleuren worden de verschillende routes aangegeven.

Zou de rode route wel kunnen ?

Sommige leerlingen geven ook de vliegrichting aan.

Leerlingen nemen snel goede tips van elkaar over. Nog een mooi voorbeeld Leerlingen nemen snel goede tips van elkaar over.

Routes met richting.

Routes met plaatsnamen

Routes met tussenstanden

Er worden ook wel eens fouten gemaakt. Melanie, is dit niet erg ver ?

Oh, ja een nul te veel!

Hierna stelt Corrie de vervolgvraag aan de orde, zoals deze op het Rekenweb halverwege de maand is toegevoegd: Vervolg Je hebt inmiddels wel begrepen, dat als je maar 200 kilometer mag vliegen, je niet meer dan 100 kilometer van Schiphol kunt wegvliegen. Je moet namelijk ook nog terug. Onze vraag is nu: Kun je zo veel mogelijk punten aanwijzen die precies 100 kilometer van Schiphol liggen, zodat je voldoende benzine hebt om terug te vliegen? Gebruik het kaartje om de punten in te tekenen.

Let op de groene punten !

Dat begint op iets bekends te lijken !

dat is handig! Ik ga een passer vragen !

De punten liggen op een cirkel met een straal van 100 km

Kleurrijke fietswielen!

Een paar werkbladen worden aan de klas getoond. Ze leiden soms tot interessante discussies.

Bijvoorbeeld bij deze route. Kan dat wel: eerst 100 km in een rechte lijn en dan via twee stukken van 20 en 80 km weer terug ? Daar moeten we later nog maar eens op terugkomen.

Na ruim een uur sluit Corrie de les af. De leerlingen zijn intensief en enthousiast met het probleem bezig geweest. Ze hebben gerekend, getekend en gemeten dat het een lieve lust was. Een aantal basisvaardigheden is impliciet geoefend. Maar bovenal is het werken met schaal en dus met verhoudingen verder uitgediept. Verder hebben de kinderen de ‘schaalliniaal’ leren gebruiken als een praktisch hulpmiddel en hebben ze informeel kennis gemaakt met een paar basiseigenschappen van de cirkel. Op deze manier probeert het Rekenweb een bijdrage te leveren aqn boeiend en gedegen reken-wiskundeonderwijs.

En tot slot: de groeten van groep 8 van OBS Drunen