Benodigde competenties in de bibliotheek van de toekomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Strategisch personeelsbeleid
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Ouderavond 2014 Maatschappelijk werk: Aletta Mast
Facility management en inkoop
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Gang van het document: achtergrond, beleidskader, toekomst Kurt De Belder.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Slim handhaven in Hoogeveen
Onderzoek naar benodigde competentie voor logistici in de praktijk
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Dangerous Liaisons; over spel en overspel Nol Verhagen Directeur UB UvA Voorzitter UKB Bestuurslid FOBID Voorzitter Juridische Commissie FOBID Lid onderhandelingsteam.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
zelfsturend portfolio-onderwijs:
opleiding : Onderwijs Assistent
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
 Iris Info Doelstelling Integraal invoeren van beeldspraak in de Achterhoekse bibliotheken.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
MFA Nieuw Welgelegen te Utrecht Expertmeeting Sportieve Buurt, 12 december 2011.
Logopedie 1. 4 e Jaars 1 x per week groepsles CV 3 communicatieve doelen Doelen worden gekozen door leerlingen en de mentor/logopedist 1x per week logopedie.
Insights & Essentials Willem van Putten
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
HNW Workshop Ambtenaar 2.0, 19/10/ HET NIEUWE WERKEN BIJ DUO.
1 Werken er straks nog mensen in de bibliotheek? Verslag werkgroep OBA, SBH, Probiblio en ROC- Midden Nederland Presentators: Jan Klerk Stadsbibliotheek.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Samenwerking in het Lerend Wijk Centrum. Toekomstige focus opleidingen welzijn en zorg Focus verleggen van intramuraal naar extramuraal Ondernemendheid.
CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
Arbeidsmarkt GHZ in beeld 6 april 2017
Integraal sociaal werk
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Creativiteits- sessie
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Het E-depot van Rotterdam
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

Benodigde competenties in de bibliotheek van de toekomst FOBID opleidingscommissie NVB congres 25 november 2005

Achtergrond Weinig follow-up op rapport ‘Investeren in professionals’ 2001 Onvrede aansluiting HBO-opleidingen met bibliotheeksector ‘We moeten iets’

Aanpak Werkconferentie vertegenwoordigers bibliotheeksector: inventarisatie knelpunten Ontwikkelgroep: ontwikkeling toekomstvisie / Inventarisatie andere activiteiten (ECABO: MBO beroepsprofiel) Werkconferentie (2): bespreken resultaten Vervolg: aanpak richting opleidingen

Ontwikkelgroep Analyse in drie stappen: Hoe ziet de bibliotheek van de toekomst eruit? Welke functies daarin? Welke competenties nodig?

Bepalende trends universiteitsbibliotheken/ speciale bibliotheken Digitalisering en automatisering Eindgebruikers bepalend: alle bibliotheken worden eindgebruikersomgevingen Gevalideerde informatieomgeving is voornaamste méérwaarde bibliotheek Loskoppeling tussen primair proces en bibliotheek dreigt: bibliotheek wordt onderdeel facilitaire dienst

Toekomstbeeld speciale bibliotheken

Taken in de toekomst Digitale gevalideerde informatie omgeving Inkoopfunctie van digitale informatie Inrichting van digitale informatieomgeving Adviesfunctie m.b.t. informatievergaring

Organisatieontwikkeling en personeelsbestand Inkrimpen van het personeelsbestand onder invloed van automatisering en digitalisering Sterke vermindering aantal medewerkers MBO-niveau Onderbrengen bij facilitaire dienst dreigt

Toekomstbeeld universiteitsbibliotheken

Taken in de toekomst Vergelijkbaar met speciale bibliotheken PLUS: Informatiebeheer: invulling bewaarplicht Ondersteuning studenten en onderwijs (i.h.b. digitale leeromgeving)

Organisatieontwikkeling een personeelsbestand Inkrimping van personeelsbestand onder invloed van automatisering en digitalisering Centralisatie van back-office taken zoals catalogiseren Vermindering van totaal aantal medewerkers, sterke vermindering medewerkers LBO-niveau en MBO-niveau door afname logistieke en balie werkzaamheden

Toekomstbeeld openbare bibliotheken

Taken in de toekomst Ondersteunen en stimuleren van lees- en taalvaardigheid kinderen Bieden van informatie omgeving aan mensen zonder werk- en/of onderwijs omgeving Culturele en recreatieve functie Culturele ontmoetingsplaats Sociale omgevingsfunctie: diensten t.b.v. onderwijs, ouderenzorg, jeugdzorg, welzijn etc.

Functies HBO niveau in bibliotheek van de toekomst: universiteitsbibliotheken/speciale bibliotheken Accountmanager: primair verantwoordelijk voor klantcontacten Informatie specialist: vakkundigheid m.b.t. bibliotheekdiensten Digitale producten ontwikkelaar: richt in/past aan digitale bibliotheekomgeving

Benodigde competenties Klantgerichtheid i.s.m. domeinkennis Productkennis/vakkennis m.b.t. bibliotheekdiensten Netwerkvaardig Ondernemerschap

Functies HBO-niveau openbare bibliotheken Maatschappelijke en culturele oriëntatie staat voorop Netwerkvaardigheid en ondernemerschap zijn vereiste competenties Bibliotheekspecifieke achtergrond i.h.a. minder vereist

Conclusies (1) Sterke vermindering personeelsbestand (m.n. bij UB’s en SB’s) Relatie gebruikers-bibliotheek essentieel: medewerkers bvk zelfde achtergrond als gebruikersgroep Behoefte aan bibliotheekopleidingen HBO-niveau verandert daardoor

Conclusies (2) ‘Minor’ in plaats van ‘Major’: meer behoefte aan kortdurende HBO-opleiding bibliothecaris (‘minor’, naast andere studie) en aan opleidingsmodules afzonderlijk te volgen. Behoefte aan betrouwbaar selectieinstrument op algemene competenties (immers, bibliotheek moet investeren in opleiding aangenomen medewerker).