Een kleine geschiedenis van het al

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
kaderhuisarts bewegingsapparaat (= KBA) mogelijkheden en kansen
Advertisements

De wettelijke regeling van bevoegdheden per
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Vaste Contactpersoon Melanoom
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
De Huisartsopleiding in Nederland
Informatieavond.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
13 mei 2008 Yvonne van Kemenade Albert Schweitzer ziekenhuis Zorggroep eerstelijn Vlaardingen.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
ziekenhuispsychiatrie in beweging 22 april 2005
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Het Universitair Medisch Centrum Utrecht
Situering K-point binnen de KHK. Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.
CZO opleidingen CZO opleidingen Vervolg- & initiële opleidingen
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Forum Visitatorum ser peters
onderwijs en onderzoek in de verloskunde
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Voorlichting Master Geneeskunde CRU2006 mei 2011
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Datawarehouse Nele Coghe
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Drs. Heleen Miedema opleidingsdirecteur TG en BMT
Drs. Aphrodite Jacobs, planning master
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Universitair Medisch Centrum Utrecht
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Universitair Medisch Centrum Utrecht Zorg, onderzoek en onderwijs
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Iatrogenese bestrijden Kan best. Maar willen we het ook? Margo Trappenburg 15 oktober 2012.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
//pagina OVER HET UMC UTRECHT Presentatie Vrienden UMC Utrecht - Teambijeenkomst Roparun 2014, AHOY2 Het UMC Utrecht is in 2000 ontstaan door.
Generalistische ondersteunende functies in de huisartsenvoorziening
M2 Pico-CAT (KDO 17 juni 2010) E.A.van Hell 17 juni 2010.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Stand van zaken oktober 2006 Arjen de Vries, voorzitter V&VN-NP.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Welkom bij Maastricht University.
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
binnen Passend Onderwijs
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Bachelor Medische Hulpverlening
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Communicatie. Herstel na hersenletsel Lichamelijk Voor iedereen anders Altijd veranderingen en beperkingen Gevolgen.
“Vroeg en op maat” Brechtje Jelles neuroloog VUmc.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
BaVPK-BRUG-VIA-banaba of vier opleidingstrajecten voor verpleegkunde H. Schouppe Groepsdirecteur Gezondheid & Welzijn.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
“Met twee Benen op de grond” Beenverlengingstechnieken bij fibula aplasie en PFFD.
De weg naar registratie Verpleegkundig specialist Alumnidag Riet van Dommelen Opleidingsmanager MANP, lid CSV.
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Werkconferentie Leren in de zorg
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Een kleine geschiedenis van het al Afscheidscollege van Ab Verbout 13 april 2011

EEN KLEINE GESCHIEDENIS VAN HET AL

Het Asskelet, de wervelkolom Academische TRIAS Patiëntenzorg Onderzoek Onderwijs

Introductie chorda als ‘centrale as’ notochord

Introductie asskelet 3 stadia bot blasteem kraakbeen

Introductie 2 verbeningsfenomenen

Introductie slingeringen en voortbeweging

Patiëntenzorg structurele scoliose Sandifort (1779-1848)

Patiëntenzorg structurele scoliose

Patiëntenzorg brace behandeling

Patiëntenzorg operatieve correctie Harrington (plus) methodes

Patiëntenzorg pre- en postoperatief

Patiëntenzorg pedikelpen/schroef

Patiëntenzorg boren en schroeven (en timmeren)

Patiëntenzorg fractuur + verschuiving

Patiëntenzorg spinale chirurgie

Patiëntenzorg topreferentie vs ‘gewone’ zorg

Patiëntenzorg topreferentie vs topreferenties Spinaal Knie Kind Infecties

Patiëntenzorg en Onderzoek topreferentie vs speerpunten De speerpunten Child Health Brain Personalized Cancer Care Immunity RM Stem Cell Circulation

Patiëntenzorg en Onderzoek Marktwerking Concurrentie Verdringing

Onderzoek toepassingsgericht

Onderzoek regeneratieve geneeskunde translationele aspecten van het steun- en bewegings- stelsel

Onderzoek reconstructieve geneeskunde

Onderzoek scoliose-onderzoek

Onderwijs op weg naar bul Candidaats

Onderwijs bul en bewijs

Onderwijs tocht in toga

Onderwijs Master CRU 2006 SUMMA2006 Schakeljaar

Onderwijs Geneeskunde Raamplan Artsenopleiding 2009

Onderwijs pijlers of peilers

Onderwijs zelfevaluatie- rapporten

Onderwijs programma’s Bachelor CRU2006

Onderwijs CanMEDS- competenties Medisch expert Communicatie Kennis en Wetenschap Professionaliteit Samenwerken Organiseren Maatschappelijk handelen

Onderwijs ruimtelijke structuur/inzicht probleem-gestuurd discipline-gericht proces-begeleider vakinhou-delijk expert Anatomie: basisvak

Onderwijs ruimtelijke structuur/inzicht handig hork (stoet) haspel heilige Anatomie: basisvak én specialisme

Opleiding tegenpolen? Academische Superspecialisatie (Speerpunt/topreferent) Perifeer Subspecialist/Generalist Spinale afwijkingen Kraakbeenafwijkingen Kinderorthopaedie Infecties & Botdefecten Oncologie 80/20-regel Beperkt aantal types Massa en frequentie Gericht en efficiënt Vakhandvaardigheid primair O&O secundair

Opleiding tegenpolen? Academische Superspecialisatie (Speerpunt/topreferent) Perifeer Subspecialist/Generalist Spinale afwijkingen Kraakbeenafwijkingen Kinderorthopaedie Infecties & Botdefecten Oncologie 80/20-regel Beperkt aantal types Massa en frequentie Gericht en efficiënt Vakhandvaardigheid primair O&O secundair

Opleiding tegenpolen? Academische Superspecialisatie (Speerpunt/topreferent) Perifeer Subspecialist/Generalist Spinale afwijkingen Kraakbeenafwijkingen Kinderorthopaedie Infecties & Botdefecten Oncologie 80/20-regel Beperkt aantal types Massa en frequentie Gericht en efficiënt Vakhandvaardigheid primair O&O secundair

Opleiding nieuwe ordening? • B.A. Basisarts • B.O. Basisorthopaed • P.A. ‘Physician assistent’ • P.O. ‘Para-orthopaed’ W.O. ‘Wetenschappelijk’ Orthopaed S.O. Subspecialistisch Orthopaed

Trias AZU-WKZ-CMH Academisch Cluster Orthopaedie

Bedankt