Rekenen en ICT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vakantie in beeld Nl Vak 1.4.
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Omrekenen van oppervlakte- , en inhoudsmaten
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
RekenGroen Gebruikersbijeenkomst
Meten met Maten.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Taal en rekenen in het mbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Meten Grootheden kun je meten in eenheden. Tijd seconde Luchtdruk bar
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Hoofdstuk 1 Om te beginnen
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Gepersonaliseerd leren
Taal en rekenen in beweging!
10 juni 2014 Wim Mulder en Lobke Spruijt
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Voorbeeld Bereken de diepte van het water. Aanpak
Opgave 47 a opp beeld = 8 · opp origineel dus k = √8. lengte vergroting = √8 · 15 ≈ 42,4 cm breedte vergroting = √8 · 10 ≈ 28,3 cm b opp beeld = 12 · opp.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Nieuw Nederlands 4e editie
Oppervlakte Oppervlakte = op het vlak Dit is 1 cm²
Etalageconferentie ‘over rekenen gesproken’ 25 september 2014 MBOX Groenhorst.
Ongelijke verdeling 2 Als de som en de verhouding gegeven zijn.
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Rekenen 17 januari.
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Onderwerpen presentatie
Inhoud prisma en cilinder Eerst snel een LIVE uitleg Daarna een filmpje Daarna: KEIHARD WERKEN :D.
Rekenen op SMC Landelijk kader:  2014 eerste rekenexamens  2013 pilot  Voor havo 3F (voorbeeltoets)voorbeeltoets  Veel lezen, structuren, goed aanpak.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Referentiekader rekenen. Uit: /
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Zoek de het juiste antwoord 100 cm1 meter 100 meter1000 centimeter100 decimeter 1000 meter2000 meter meter next.
Inhoud Lengte, oppervlakte en inhoudsmaten. Tijd..
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Voorlichting HAVO top 16 februari Kiezen voor de opleiding HAVO top? Belangrijke keuzemomenten: –Wat kies ik na MAVO 4? –Wat kies ik na eerste jaar.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Les 3 omtrek oppervlakte inhoud
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Rekenen.
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Meten en meetkunde les 3: omtrek, oppervlakte en inhoud
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 7
Hoofdstuk 12 schaal. Hoofdstuk 12 schaal Paragraaf 12.1 Schaalverdeling.
Rekenen met verhoudingen
Transcript van de presentatie:

Rekenen en ICT

Inhoud Waarom Rekenen (en Ned. taal)? Beheersingsniveau’s Resultaten RNT klas 1 De drieslag rekenen Dyscalculie Zelf niveau 2F ervaren

Waarom? Leerlingen zwak in Taal en Rekenen nieuwe wetgeving (commissie Meijerink)

Beheersingsniveau’s

Commissie Meijerink beschrijft beheersingsniveaus Taal en Rekenen Voor het PO: niveau 1F Voor het VMBO: niveau 2F HAVO: niveau 3F Voor het MBO niveau 1, 2 en 3 niveau 2F Voor het MBO niveau 4 niveau 3F (vanaf 2013 landelijke examens)

Resultaten RNT klas 1

Oorzaken: Leerlingen zijn daadwerkelijk rekenzwak? RNT te lastig? ?

Voorwaarden ter verbetering: Rekenen (en Taal) zien als gezamenlijke verantwoordelijkheid Invulling geven aan ‘de drieslag Rekenen’

De drieslag Rekenen De ‘gewone’ rekenlessen over alledaagse rekenvraagstukken Rekenen binnen de beroepsgerichte vakken Remedial Teaching

Rekenlessen over alledaagse vraagstukken

Een bak met: lengte = 1 m breedte = 40 cm en hoogte = 30 cm Bereken de inhoud in liters. 1 liter = 1 dm3 inhoud doos = 10 x 4 x 3 = 120 dm3 = 120 liter

2 dl water…. Hoeveel is dat?

Werken op schaal Schaal 1 : 200 wil zeggen: 1 cm op tekening is 200 cm in werkelijkheid, 6 m in werkelijkheid is .. cm op tekening.

Werken op schaal Schaal 1 : 200 wil zeggen: 1 cm op tekening is 200 cm in werkelijkheid, 6 m in werkelijkheid is 3 cm op tekening.

2. Rekenen binnen de beroepsgerichte vakken

Dyscalculie, kenmerken: gebruikt simpele procedures maakt veel fouten in een stapsgewijze aanpak heeft problemen met de volgorde van de te nemen stappen bij een bepaalde strategie kan geen associaties maken met eerder opgedane kennis heeft problemen met de plaats van getallen

‘Ik ben slecht in Rekenen, dus……’ 2 tot 3 % van de leerlingen Dyscalculie ‘Ik ben slecht in Rekenen, dus……’ 2 tot 3 % van de leerlingen door een deskundige vastgesteld dyscalculieprotocol vooruitlopend op…toetstijdverlenging tafelkaart www.rhbrgn.nl/kijkmee/pdf_rekenen/rek_tafels12.pdf

Op zoek naar Rekenen binnen de beroepsgerichte vakken: Zelf niveau 2F ervaren: http://cms.rekenenopniveau.nl/CMS/ron2f-rekentraining.htm Op zoek naar Rekenen binnen de beroepsgerichte vakken: Excelbestand (toegestuurd)

Vragen?

Vraag, verzoek van mij: Als Rekenen binnen je vak(ken) of binnen de projecten voorkomt, benoem het op zijn minst.