SECULARISATIE in theologie en pedagogiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gewetensvrijheid.
Advertisements

De gevolgen van de zonde
Gods wijsheid kun je alleen aanvaarden door de Geest 1 Korintiërs 2:6-16.
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Erasmus en het Humanisme
Welkom in de samenkomst
Gods leiding in ons leven en De Heilige Geest CSR Delft 6 september 2011 Drs. G.C. Vreugdenhil 1.
De christelijke boodschap
Woord van Leven Februari 2010.
Beste verkochte boek aller tijden?
Eind van het christendom maar niet van Christus Malcome Muggeridge Blaise Pascal ( )
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Joods-christelijk wereldbeeld
Woord van Leven Mei 2011.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
De middeleeuwen: cultuur en literatuur
De theoretische cultuur (3a)
Zingen Vers 1 Dit is de dag, die God ons schenkt,
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
Geschiedenis havo 4 - een introductie
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
De ontwikkeling van Het Christendom..
Over verwondering in de Natuur
Vertrouwen dat God onze voorbeden verhoort
In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen.
Hoofdstuk 5.
Hoezo ‘Hij komt spoedig!’ ?
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Woord Van Leven Mei 2014 “Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen.” 2 Korintiërs 5,20.
Juni 2013 Woord van Leven "Het is een blijk van Gods genade, wanneer u verdraagt wat u moet lijden voor uw goede daden." 1 Petrus 2,20.
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! Efeziërs
5.3renaissance, humanisme en het begin van de Reformatie kenmerkend aspect: De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de Klassieke Oudheid.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Verlangens van God.
God Vertrouwen is Jezus kennen
Achttiende en negentiende eeuw
‘De weg, de waarheid en het leven’?
Zending vs. evangelisatie
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Wat is de zin van het leven?
Verwondering over de natuur
Paulus' brief aan de Kolossers (3).
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Thema: mijn Schepper is mijn Vader
Het evangelie van de opstanding
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Verbondenheid: met elkaar leven uit Gods liefde
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Renaissance en Opstand
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Paragraaf 1: Inleiding. De bijdrage van het christendom aan de wetenschap en de cultuur is groot. Dit is dan ook de reden waarom de Westerse wereld vrijwel.
De geschiedenis van het Christendom
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Ontdekkers en hervormers
Leerdienst n.a.v. Zondag 1 A. Naar de kerk - ook om te leren B. Alles in Christus C. Levenslang: ellende, verlossing, dankbaarheid.
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 1 De boodschap waar wij voor gaan.
Aan welke kant sta jij? ’t-Is niet moeilijk te geloven
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Welkom in deze kerkdienst
Efeziërs (3) WELKOM 1.
De God van de Schriften.
De God van de Schriften.
Bediening van het Woord
Onze (geestelijke) zintuigen oefenen
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Joods-christelijk wereldbeeld
Hier begint de nieuwe tijd
Het nieuwe leven in Christus
Transcript van de presentatie:

SECULARISATIE in theologie en pedagogiek oa gebaseerd op publicaties van J. Sperna Weiland © Daan Thoomes 04-12-2002

Het woord ‘saeculum’ in het Klassiek Latijn in de Vulgata (de Latijnse vertaling van de Bijbel)

SAECULUM Klassiek Latijn: ‘tijdperk’ ‘eeuw’ (vgl. het Franse ‘siècle’) Geen ongunstige betekenis

‘Saeculum’ Vulgaat: het woord ‘saeculum’ gebruikt als Latijnse vertaling voor het Griekse ‘kosmos’ (wereld) of ‘aion’ (tijdperk) daarbij: spanning tussen: - deze wereld waarin we leven, en - de wereld waartoe God ons roept (geen andere wereld, maar deze wereld anders)

‘Saeculum’ als dialectisch begrip Het is de wereld van God (Zijn schepping immers) en toch de wereld zonder God, de wereld van de eigenzinnigheid, de vervreemding, de zonde en de dood

Middeleeuwen tegenstelling tussen: - saeculum en - religio de saecularis en de religiosus

Middeleeuws dualisme religie: de wereld van de religieuzen, de monniken in hun klooster seaculum: de profane wereld er om heen

Middeleeuwen De wereld had zich te voegen naar de religie, konkreet: naar de Kerk

Proces van secularisatie Na de Middeleeuwen een proces van secularisatie waarin - het gezag van de kerk werd teruggedrongen en - de autonomie stap voor stap werd gevestigd

Secularisatieproces Belangrijkste evenementen: - Renaissance (16de eeuw): afwijzing van dualisme van saeculum en religio - Verlichting (18de eeuw):’durf te vertrouwen op je eigen verstand’ (Kant)

Definitie 1 afscheid van de wereld waarin de kerk op alle terreinen van het leven het láátste woord heeft

Definitie 2 bevrijding van de mens tot zijn historische verantwoordelijkheid in een open wereld (tegenover de gangbare mening in de kerken waar secularisatie doorgaans werd gezien als een anti-christelijk verschijnsel)

‘Nieuwe theologie’ Functionele analyse ipv Ontologische analyse

Ontologisch analyse van het ‘wat’ der dingen (vragen naar het wat, wezen, essentie der dingen)

Ontologisch Wat is de mens? Wat is de wereld? Wat is liefde? Wat is waarheid? Wat is gerechtigheid? Wie of wat is God?

Functionele analyse vraagt niet wie God is, maar wat Hij doet en hoe Hij werkt in de werkelijkheid, in onze aardse geschiedenis

Christelijk geloof Geloof steeds opnieuw zoeken en vinden in: - het ‘Sprachereignis’ (Fuchs): het Woord van God is een dáád van God - het ‘Wortgeschehen’ (Ebeling)

Geloof Het geloof als antwoord op dat gebeuren heeft een existentieel karakter Vergelijk: - de navolging van Christus - de ‘Wanderschaft des Unterwegsseins’

Nieuwe hermeneutiek Omkering: de tekst wordt niet geïnterpreteerd, hij interpreteert zelf

Geloof Geloof als: verstaan van mijzelf en van de wereld vanuit het Woord en de Verkondiging

Opvoeding en secularisatie Middeleeuwen Renaissance Verlichting Moderne tijd Anno nu

Middeleeuwen Onderwijs in handen van de geestelijkheid: scholen waren verbonden aan kathedralen, kapittelkerken of kloosters De wereld had zich te voegen naar de religie.

Humanisme en Reformatie Erasmus Luther Gezag over het onderwijs geleidelijk over naar de staat (vgl. Luthers preek ‘An die Ratsherrn…’ over de plicht van de staat om scholen te stichten)

Luther (ca 1500) Middeleeuws en vroegmodern Geestelijke èn wereldlijke dimensie van opvoeding en onderwijs visie op de ‘mondige christen’ (‘Verlichtingskenmerk’) (vs Augustinus (ca 400): Opvoeding is geen zaak voor mensen maar louter Gods werk ; geschiedt door openbaring of roeping ….)

Comenius (ca 1600) Droom dat sinds de verlossing door Christus de goede natuur van alle mensen kan worden ontwikkeld ‘Didactica magna’: de ‘grote didactiek’ is de volledige kunst om alle mensen alles te leren (de door God geschapen wereld kan door het onderwijs worden ‘herontdekt’)

Verlichting (ca 1800) Rousseau Pestalozzi Opvoeding niet meer in dienst van andere doelen. Opvoeding moet zich vooral richten op het eigene van het kind.

Schleiermacher (1826) Opvoeding in relatie met cultuur opvoedingsrealiteit staat los van de theorie opvoeding in afstemming op de heersende (voorafgaande) cultuur (‘Dignität der Erziehungswirklichkeit’) Weliswaar: in een proces van zedelijke vooruitgang (‘Werden des Sittlichen’)

Moderne tijd Opvoeding tot: zelfstandigheid zelfredzaamheid ‘zelfverantwoordelijke zelfbepaling’ (vgl. secularisatie, als de bevrijding van de mens tot zijn historische verantwoordelijkheid in een open wereld)

Wereldbeeld t/m de 18de eeuw Tot 1789: één oriëntatieschema, namelijk het christelijke, symbiose van Bijbels geloof en Griekse metafysica

Wereldbeelden in de 19de eeuw Tegenstrijdige oriëntatieschema’s: - het christelijke geloof in verschillende schakeringen - idealisme - materialisme - positivisme - historisme - marxisme

Wereldbeelden in de 20ste eeuw Sinds 1945: ‘Het landschap van de 20ste eeuw is de puinhoop van wereldbeelden’ (Sperna Weiland) … Een hoop scherven. Beelden die stuk zijn. Een kosmos, die uiteen is gevallen.

Wereldbeeld anno nu gedesoriënteerdheid (Sperna Weiland) ‘Hauslosigkeit’ (Buber) grenzeloosheid (Dasberg) ‘het moment als maat voor waarheid’ (Verhoeven) ver doorgevoerde individualisering secularisatieproces te ambitieus?

Literatuur • Sperna Weiland, J. Oriëntatie. Nieuwe wegen in de theologie. Baarn, Het Wereldvenster, 1972 (1966). •Sperna Weiland, J. De mens in de filosofie van de twintigste eeuw. Amsterdam, Meulenhoff, 1999. •Thoomes, D.Th. Opgroeien in perspectief. Theologisch-pedagogische opstellen. Kampen,, Kok, 19990

(Literatuur) • Verhoeven, C. Inleiding tot de verwondering. Budel, Damon, 1999 (1967) • Wulf, C. Einführung in die Anthropologie der Erziehung. Weinheim und Basel, Beltz, 2001.