Bedrijfseconomie De docent: drs J. Renaud.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
Advertisements

Belastingdienst en administratieve software Actualiteiten
De marketingmixstrategie
Kostenclassificatie Algemene richtlijnen voor de indeling van kosten en de bepaling van de kostprijs van een product.
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Planning Budgetten Break-even analyse
Exploitatiebegroting
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Geld verdienen met trends
Dienstverlenende ondernemingen
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
12 Directe en indirecte kosten
Activity based costing
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Management & Organisatie
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Kostprijsberekening bij KMO
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
PLANNING EN BUDGETTERING
Bedrijfseconomie Uitwerking opgave (pagina 396)
Hoofdstuk 5 “Een eigen bedrijf”
Business Marketing Management
Hoeveelheidsaanpassing II
Hoofdstuk 11 Kostenstructuur.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Overeenkomst.
Projectwijzer 1 H3 Kostprijs en kosten Middenkader Engineering.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Management Accounting Management Control
Major/Minor Accountancy en Financiering 12 maart 2008 Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen.
Stap 3; Constant of Variabel?
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
MARKETINGMIX.
Boekhouding H2 Financiële feiten Logistiek supervisor.
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Filiaalmanager.
Boekhouding en administratie
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Ondernemer detailhandel.
Introductie Allors Applications. Modules Personen en Organisaties Product/voorraad beheer Ordermanagement Transport Werkopdrachten Facturering Financiële.
Hoe komt de verkoopprijs van een ijsje tot stand?
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Wolters Noorhoff Hoger Onderwijs Financiële overzichten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Van harte welkom!. Financiële administratie 22 januari 2015 Leon te Brake.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
4.8 Kosten van duurzame productiemiddelen (1) Duurzaam productiemiddel (DPM):  productiemiddel > 1productieproces  voorraad prestaties of voorraad werkeenheden.
Ondernemerschap E43.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Les 2: Van productie tot verkoop
What will you do to change the
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Financiële planning (deel 2)
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
WAT KOST DE KAPPER? Ondernemend gedrag - Haarverzorging.
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Basiscursus boekhouden
Hoofdstuk Kosten indelen
Financiering en inkoop
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Vakman ondernemer – Financieel plan
Les 2: Van productie tot verkoop
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
De Kostprijs Why Bother?.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Bedrijfseconomie De docent: drs J. Renaud

Organisatorische mededelingen 12 bijeenkomsten Voor de pauze presentatie en bespreking werkgroepopgaven stof vorig college Na de pauze behandeling nieuwe stof Sheets op webpagina’s van dit vak: www.cs.uu.nl/docs/vakken/be Mondelinge presentatie uitwerking opgaven en digitale schriftelijke versie inleveren. Voorafgaande toetsing door docent mogelijk.

Doel bedrijfseconomie in I&M Nadruk op kostprijsberekening en kosten-calculatie van producten/diensten Toenemend gebruik van geautomatiseerde kostenregistratie systemen, zoals streepjescode, boekhouding en facturering. Bepaling winstgevendheid product/ dienst Budgetten opstellen voor producten, afdelingen, divisies en anderen

Hoeveel kost het boek: Cost Accounting? Voor de consument? Voor de boekhandel? Voor de uitgever en de drukker? Different costs for different purposes Verantwoordelijke personen binnen een bedrijf betrokken met kostenvraagstukken: Financieel manager/ product manager Controller Soms boekhouder accountant

Om inzicht te krijgen in de kostprijs is het indelen en structureren van kostenposten in groepen noodzakelijk Indeling kan zijn: Hoofdkostenplaatsen Kostenplaatsen sub kostenplaatsen etc. Hoe algemener de hoofdkostenplaatsen of categorieen, des te meer kosten vallen daar in de regel onder Volledige indeling kostenposten ligt vast in het boekhoudkundig systeem van een bedrijf

De relatie tussen boekhouden en kostprijs-berekening: Boekhouden is het systematisch vastleggen van transacties en financiele feiten van een bedrijf Kostprijsberekening heeft als basismateriaal de gegevens uit de boekhouding en probeert op basis daarvan tot een verantwoorde bepaling van de kostprijs te komen Handelsondernemingen: inkoopprijs, of verkrijgingsprijs Industriele (productie)ondernemingen: Vervaardigingsprijs

Onderneming als keten van waardetoevoegingen Elk waardetoevoeging kent eigen specifieke kosten: Onderzoek & Ontwikkeling Productontwerp Feitelijke productieproces Reclame en marketing Distributie en transport Kwaliteitszorg Onderhoud en after sales dienstverlening (helpdesk)

Belangrijk onderscheid: Bij een economische transactie geldt niet noodzakelijk: inkoopprijs koper = verkoop-prijs verkoper. Heffingen, accijnzen, verwijderingsbijdragen behoren tot de inkoopprijs koper, maar worden door verkoper afgedragen aan de overheid. Belangrijk onderscheid: commerciele kostprijsberekening fiscale kostprijsberekening kostprijsberekening overheidsdiensten De methode van kostprijsberekening bepaalt mede de hoogte van de winst!!

Hiermee zijn we gekomen bij het einde van dit hoorcollege. Iedereen bedankt voor zijn aandacht. Volgende keer kosten- classificatiesystemen