De nieuwe syllabus scheikunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Globaal geformuleerde examenprogramma’s vmbo Jacqueline Kerkhoffs Programmamanager beroepsonderwijs (vmbo en mbo) Henny Jacobs Senior.
Advertisements

context-concept chemie in de onderbouw?
Hogere denkvaardigheden
Industriële Chemie VWO 6
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Effecten van de nieuwe bèta- examenprogramma's op het Nederlands voortgezet- en hoger onderwijs. Universiteit Gent 28 november 2012 Emiel de Kleijn.
Taal en rekenen in het mbo
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Op weg naar invoering van het nieuwe examenprogramma
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Keuze scheikunde.
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Op weg naar invoering van het nieuwe examenprogramma
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Historie 1999 (1998) Invoering van de 2e fase
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Nieuwe wegen voor toetsing
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Door Beatrice van der Tuin – Ploeger
Kenmerken van de concept contextbenadering
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Rekenbeleid
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Niet voor het zingen de context uit – CE als aanknopingspunt voor WO-opgaven Jos Paus en Herman Schalk.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Scheikunde in de bovenbouw
Scheikunde in de bovenbouw
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Referentiekader rekenen. Uit: /
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een nieuw programma biologie! Ange Taminiau Malmberg nascholingsbijeenkomsten Den Bosch, 23 januari.
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Psychomotorische taxonomie
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Hoofdconcepten en eindtermen
Forensische Technieken Sportprestaties Human Technology Cares
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Scheikunde Wanneer aan te raden. Welke eisen stelt het vak
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Technasium op het GRC.
Jan Stevens – Cito Jan Straver - CvTE
Scheikunde 1.5. Stoffen om ons heen (microniveau)
Transcript van de presentatie:

De nieuwe syllabus scheikunde Huib van Drooge (Zaanlands Lyceum)

Toekomst Augustus 2013 Invoering van de nieuwe examenprogramma’s voor Biologie, Natuurkunde en Scheikunde VWO: Scheikunde 440 SLU, waarvan 60 % van de stof op het Centraal Examen bevraagd mag worden. HAVO: Scheikunde 320 SLU, waarvan 60 % van de stof op het Centraal Examen bevraagd mag worden. (ANW is opgenomen in subdomein A 15.)

Opdracht syllabuscommissie Het “in de geest van de vernieuwing” schrijven van de specificatie van de subdomeinen, die op het Centraal Examen (CE) bevraagd worden. De syllabus kan jaarlijks bijgesteld (klachten/vernieuwingen) Het globaal examenprogramma kan niet bijgesteld Syllabus is geen curriculum

Oud vs nieuw HAVO A: Vaardigheden B: Stoffen, structuur en binding C: Koolstofchemie D: Biochemie E: Kenmerken van reacties F: Chemische techniek G: Zuren en basen H: Redox A: Vaardigheden B: Kennis van stoffen en materialen C: Kennis van chemische processen en kringlopen D: Ontwerpen en experimenten in de chemie E: Innovatieve ontwikkelingen in de chemie F: Processen in de chemische industrie G: Maatschappij en chemische technologie

Oud vs nieuw VWO A: Vaardigheden B: Stoffen, structuur en binding C: Koolstofchemie D: Biochemie E: Kenmerken van reacties F: Chemische techniek G: Zuren en basen H: Redox A: Vaardigheden B: Stoffen en materialen in de chemie C: Chemische processen en behoudswetten D: Ontwikkelen van chemische kennis E: Innovatie en chemisch onderzoek F: Industriële (chemische) processen G: Maatschappij, chemie en technologie

Vaardigheden blz. 9 t/m 14 Worden alleen in relatie met B t/m G bevraagd A 1 t/m A4: algemene vaardigheden A5 t/m A9: Natuurwetenschappelijke, wiskundige en technische vaardigheden, (Nk, Sk, Bi) A 10 t/m A 15: Chemische vakvaardigheden A 10: Gebruiken / Toepassen van chemische concepten

A 10 Blz 12 Dit subdomein bevat de kennis, die niet in de rest van de syllabus voorkomt. Scheikundige kennis zoals bv het begrip onvolledige verbranding uit de onderbouw, maar ook titratie en ijklijn uit het SE gedeelte Biologische kennis zoals bv bloed Natuurkundige kennis zoals bv druk

A 11 t/m 15 Blz. 13 en 14 A11: Redeneren in termen van context-concept A12: Redeneren in termen van structuur-eigenschappen: macroscopische eigenschappen in relatie brengen met structuren op meso- en microniveau A13: Redeneren over systemen, verandering en energie A 14: Redeneren in termen van duurzaamheid A 15:Redeneren over ontwikkelen van chemische kennis

Handelingswerkwoorden Blz.7 Handelingwerkwoorden geven aan op welk beheersingsniveau een leerling een bepaald vakbegrip /concept moeten kennen. Specificatie geen hoger beheersingsniveau dan eindterm De vraagstelling mag niet dit beheersniveau te boven gaan.

TIMMS Beheersingsniveau Subniveau Chemische kennis Handelingswerkwoorden TIMMS I Weten 1 In chemische verschijnselen en bij waarnemingen chemische vakbegrippen benoemen en herkennen en in deze situatie toelichten. Benoemen Herkennen Toelichten TIMMS II Toepassen 2 Concepten en daaraan gerelateerde vakbegrippen kunnen gebruiken en beschrijven in een standaardprobleemstelling. Berekenen (eenvoudig) Beschrijven Aangeven Gebruiken 3 met elkaar in verband brengen en daarmee een sluitende redenering geven. Verklaren Relateren aan Verbanden leggen tussen Berekenen (meer variabelen) Redeneren over / met behulp van TIMMS III Redeneren 4 Analyseren met behulp van concepten en vakbegrippen bij een ontwerp van een product en voorstellen formuleren bij het maken van een aanpassing of een verbetering van een proces of een product. Analyseren Berekenen (complex) Conclusies trekken Voorstellen formuleren 5 Toepassen van concepten en vakbegrippen bij het doen van onderzoek in complexe probleemstellingen en resultaten kritisch beoordelen en effecten van verbetervoorstellen beoordelen. Voorspellingen doen Beoordelen Beargumenteren

CE vs SE Domein A is verplicht voor CE en SE Van domein B t/m G worden 60 % van de subdomeinen bevraagd op het CE. Syllabus: specificatie van deze 60 % + domein A Handreiking (1 november 2012): overige 40 %

Domein B, een basis domein HAVO: Kennis van stoffen en materialen VWO: Stoffen en materialen in de chemie Lijkt op het oude domein B met alle stof / eigenschappen relatie Overzicht van alle stoffen wat de kenniscomponenten betreft. Niet alleen van zouten en moleculaire stoffen, maar ook van metalen en koolstofchemie

Domein C, een basis domein HAVO: Kennis van chemische processen en kringlopen VWO: Chemische processen en behoudswetten In dit domein: chemische reacties, chemisch rekenen, energieberekeningen, evenwichtsreacties, reactiekinetiek en behoudswetten

Domein D HAVO: Ontwerpen en experimenten in de chemie VWO: Ontwikkelen van chemische kennis In de domein komen de scheidingsmethoden en voor VWO ook een aantal analysemethodes Polymerisatie

Domein E HAVO: Innovatieve ontwikkelingen in de chemie VWO: Innovatie en chemisch onderzoek Structuur/eigenschappen in toepassingen Alleen VWO: stereochemie en specificiteit

Domein F HAVO: Processen in de chemische industrie VWO: Industriële (chemische) processen De bekende industriele chemie met nieuw: b.v atoomeconomie, groene processen, energiehuishouding, energieomzettingen.

Domein G HAVO: Maatschappij en chemische technologie VWO: Maatschappij, chemie en technologie Chemie van het leven met de biochemie HAVO: Milieueisen VWO: Milieueffectrapportage