En wat doet taalkunde in het programma van CKI?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
De maakbaarheid van de mens en samenleving
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Taaltheorie en Taalverwerking Bachelor Kunstmatige Intelligentie.
Taalverwantschap.
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Inleiding taalwetenschap
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Compositionaliteit, bereik en lambda’s
Taalkennis, taalverwerving, en taalevolutie
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie
Semantiek 1.
Inleiding Taalkunde CKI, Blok 4, 2010/11
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Grammaticale modellen
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Gerrit Bloothooft Spraaktechnologie Gerrit Bloothooft
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Niveaus en stijlen in mind-body onderzoek
Oriëntatie Kunstmatige Intelligentie
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Categoriale Grammatica
Natuurlijke taalverwerking week 4
AI91  Het Probleem  Grammatica’s  Transitie netwerken Leeswijzer: Hoofdstuk AI Kaleidoscoop College 9: Natuurlijke taal.
StatIG in de Vrolijke School
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Natuurlijke-Taalinterfaces Week 1 -- Inleiding 2e trimester 2002/03 docent: Gosse Bouma
Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
TC&M UNESCO unites us all.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Griekse mythen en wetenschap
Taal, taalkunde, taalkundige methodes
Verwerking van Elke Louagie
Stage: Basisschool de Klingerberg
Semantiek De studie van betekenis. Vragen Wat is betekenis? Betekenis van wat?
Syntaxis 1. Inleiding: Combinaties Combinaties op verschillende niveaus: Lettergrepen als combinaties van fonemen. (College 3,4) Woorden als combinaties.
Zinnen 1 Henriëtte de Swart.
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
Ontwikkeling en de basisschool
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
1/11 Algoritmen en Complexiteit Programmeerparadigma’s Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering woensdag 27/2/2008.
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
ECONOMIE en IT (A stroom)
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Hoe is menselijke taal ontstaan?
Transcript van de presentatie:

En wat doet taalkunde in het programma van CKI? Wat is taalkunde? En wat doet taalkunde in het programma van CKI?

Wat is taalkunde? Taalkunde is de wetenschappelijke studie van de natuurlijke taal van mensen. Zie: The sci.lang FAQ: 1 - 7 Talen: Nederlands, Engels, Russisch, Chinees, Swahili, Sanskrit, Nederlandse gebarentaal, …

Dus niet: dieren Compositionaliteit Functionaliteit Verschillen Compositionaliteit Functionaliteit Conventie/natuurlijk Zie: semiotiek

Dus niet: kunstmatige talen Esperanto 1e orde predikatenlogica Prolog, Java Zie: semiotiek

Taalkunde als wetenschap (1) Taalkunde wordt bedreven door wetenschappers. Frank Wijnen Eric Reuland Michael Moortgat

Taalkunde als wetenschap (2) Taalkunde heeft een geschiedenis van wetenschappers: Panini ( 400 B.C), Plato. Panini plato

Taalkunde als wetenschap (3) 19e eeuw: Darwinistisch gedachtengoed, evolutie en ontwikkeling van talen. Begin 20e eeuw (V.S.): studie van Indianentalen door Bloomfield en Sapir. Bewustzijn dat talen sterk verschillen.

Taalkunde als wetenschap (4) Grondleggers van de moderne taalkunde: Saussure, Chomsky. Ferdinand de Saussure Noam Chomsky

Taalkunde als wetenschap (5) Taalkunde stelt wetenschappelijke vragen.

Wetenschappelijke vragen (1) Waarin bestaat onze kennis van taal? ‘Langue’ of competence Hoe wordt onze kennis van taal gebruikt? ‘Parole’ of performance Hoe wordt kennis van taal geleerd? taalverwerving of acquisitie Saussure, en vooral Chomsky

Competence Grammatica als mentale representatie van kennis van moedertaal (‘native speaker’) Onbewuste kennis: belang van intuïties Relatie tussen taalvermogen en andere cognitieve vermogens? Is taal ‘anders’? Taal hoeft niet gesproken te zijn: gebarentaal.

Performance Haspelen, onvolledige, ongrammaticale zinnen: ‘performance errors’. Menselijke taalverwerking: robuust (vgl: computers). Psycholinguïstiek: performance geeft inzicht in competence Relatie taal en taalgebruik: soorten teksten, rhetorica, coherentie: communicatiekunde.

Taalverwerving L1 acquisitie: moedertaal (± 0-4 jaar) Verwerving van compleet systeem in korte tijd, zonder specifieke instructie. Verwerven klanken: vanaf baarmoeder (ritme) Verwerven woorden: ‘babbelen’ 7mnd Verwerven grammatica: ± 14 mnd.

Logisch probleem ‘Armoede’ van de stimulus: eindige verzameling zinnen. Kinderen leren in principe oneindige sekwenties produceren. ‘Negatieve’ evidentie ontbreekt: geen ongrammaticale zinnen in input. Is kennis van universele grammatica aangeboren??? Relatie taalleren/leren andere cognitieve vaardigheden. Apart taalorgaan???

Taal en talen Relatie tussen taal en talen (Nederlands, Engels, Chinees, Swahili, gebarentaal..) Universele grammatica en taaltypologie Taaltypologie: data! (‘bedreigde talen). Variatie tussen talen werpt licht op universele eigenschappen van taal (en menselijke cognitie).

Taal en maatschappij Relatie tussen taal en samenleving: man/vrouw verhouding, politiek discours, sociale klassen, murks Sociolinguistiek Taal en cultuur Antropologische taalkunde

Indeling vakgebied (1) Theoretische taalkunde Hoe zit taal in elkaar? Kennis van taal bij ‘native speakers’ (moedertaal) Descriptieve taalkunde Neerlandistiek, Romanistiek, Slavistiek, Arabistiek, ..) Historische taalkunde Hoe ontwikkelen talen zich?

Toegepaste taalkunde Taalonderwijs, vertalen. Computationele taalkunde: representatie, verwerking, verwerving door computers (sprekende computers, automatisch vertalen, spelcheckers, kennisssytemen, corpora/databases, natuurlijke taal interfaces, etc). Klinische taalkunde (afasie, stotteren, sli)

Indeling vakgebied Fonetiek (fysische eigenschappen van spraak, geluidsgolven, intonatie) Fonologie (klankleer, p/b, a/o) Morfologie (vormleer, kind/kindje) Syntaxis (grammatica, hij loopt/loopt hij?) Semantiek (betekenisleer) Pragmatiek (taal in contekst, ik/hier/nu:deixis)

Uitgangspunten Taalkunde is descriptief, niet prescriptief Theoretische taalkunde  Generatieve taalkunde  Chomskyaanse taalkunde Taalwetenschap deel van cognitiewetenschap

Taalkunde binnen cki (1) Taalkunde in cognitiewetenschap Taalkundige kennis is onbewuste kennis Representatie van taalkundige kennis en andere soorten van kennis in brein en computer (architecturen voor cognitie)

Taalkunde binnen cki (2) Taalkunde in de cognitiewetenschap Perceptie van taal en spraakherkenning door mens en computer Leren van taal door mens en computer Taalkundige kennis en andere soorten kennis in cognitieve systemen (natuurlijke taal interfaces, kennissystemen, computerondersteund onderwijs, vertaalcomputers, …)

Taalkunde binnen cki (3) Taalkunde in het cki programma Inleiding taalkunde Logisch en functioneel programmeren Natuurlijke Taalverwerking Semantiek, Variatie in Betekenis Grammaticamodellen in de taaltechnologie

College inleiding taalkunde (1) Boek: V. Fromkin (ed.) (2000). Linguistics: an introduction to linguistic theory, Oxford: Blackwell. Webpagina: www.phil.uu.nl/~kraf/ito5/it05.html

Inleiding taalkunde (2) Theoretische taalkunde: syntaxis, semantiek, fonologie/morfologie (hoorcollege) Acquisitie (hoorcollege) Typologie en taalvariatie (werkcollege project) Taal en technologie (prolog practicum)