Omgaan met diversiteit in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Geletterdheid….. Wat is dat?
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Samenwerken in burgerschap
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Naar een taalbeleid in het OCMW?
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Leren ondernemen en ondernemend leren
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Ervaringen Implementatie in Nederland
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
M-decreet Een korte toelichting.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Gelijke kansen op school: het kan!
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
JEUGDzorg - voor wie?.
Doubleren.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

Omgaan met diversiteit in het onderwijs Emeritiforum Onderwijs en integratie 23 oktober 2008 Omgaan met diversiteit in het onderwijs Piet Van Avermaet Sint-Pietersnieuwstraat 49 9000 Gent Piet.vanavermaet@ugent.be

WAT KAN IK U BIEDEN? Kinderen en jongeren gelijke kansen bieden Integratie Diversiteit en onderwijs Sociale ongelijkheid Investeren in gelijke kansen, integratie en diversiteit? Werk aan de winkel Allemaal kommer en kwel?

INTEGRATIE Reciprociteit: gelijkwaardigheid Huidige discours (politiek en maatschappelijk): assimilatie Complexe wereld, stroomversnelling, algemeen onbehagen, angstgevoel, terugvallen op de eigen kleine groep, de eigen identiteit, belang van waarden en normen, moeilijk om met verschillen om te gaan.

INTEGRATIE Coolsaet (2008) wijst op Europees dilemma: Zonder migratie heeft Europa geen toekomst Toename migranten brengt maatschappelijke spanningen met zich mee als gevolg van de druk op culturele identiteit Toch zullen we deze uitdaging (net zoals bij elke grote migratiegolf) moeten aangaan. Leren omgaan met diversiteit Beide ‘partijen’ zullen wijzigen Rol van de overheid is essentieel in dit proces

DIVERSITEIT ALS MEERWAARDE ZIEN WERKEN AAN INTEGRATIE = DIVERSITEIT ALS MEERWAARDE ZIEN

Diversiteit Diversiteit is in de mode Diversiteit is een feit Moeten we ontmoeten? Private ruimte: moet niet Publieke ruimte: geen ontkomen aan. Argumenten: Juridisch: niet discrimineren Moreel: waarom geen hoofddoek, ze is toch vriendelijk tegen de klanten Economisch: meer kans op goed product Grenzen van diversiteit

Het begrip diversiteit Diversiteit betekent verscheidenheid in al zijn vormen Individuele en groepsdimensie Drie opvattingen Tellen en feitelijke segregatie Transitie Meervoudig en dynamisch Identiteit “Identiteiten veranderen, verschuiven, groeien en passen zich voortdurend aan de context aan waarin de persoon of de groep zich bevindt. Identiteit is een continue proces van (zelf)realisatie. Elk beeld, elke welomschreven vorm van identiteit is slechts een momentopname van dat continue proces.” (Pinxten en Verstraete, 1998:36)

Diversiteit Omgaan met diversiteit: drie stappen Diversiteit aanvaarden Interactie aangaan (onderhandelen) Toewerken naar een gezamenlijk product Identificatie en sociale cohesie

De rol van onderwijs De school is een publieke ruimte waar men diversiteit niet kan of mag negeren Twee doelstellingen Werken aan de doelstelling omgaan met diversiteit bij studenten, als een onderdeel van burgerschapsvorming. Werken aan de doelstelling omgaan met diversiteit bij zichzelf, als noodzakelijke voorwaarde voor gelijke kansen voor alle studenten op een succesvolle doorstroming en uitstroming: sociale ongelijkheid aanpakken

INTEGRATIE, DIVERSITEIT EN SOCIALE ONGELIJKHEID

Er is nog veel werk aan de winkel PISA resultaten Kinderen van laaggeschoolde moeders Instroom in BSO Ongekwalificeerde uitstroom Doorstroming naar hoger onderwijs Geletterdheid BSO GOK implementatie Percepties, beeldvorming, verwachtingen en handelen Hier is meer aan de hand dan een falende integratie van etnisch-culturele minderheidsgroepen Systematiek van achterstelling, uitsluiting Standenonderwijs? (Nicaise & Desmedt, 2008)

De rol van onderwijs? Voornaamste taak: verwerven vaardigheden om in maatschappij te kunnen functioneren Onderwijs is hierin niet de enige actor In bepaalde sociale omgevingen worden meer vaardigheden, meer kennis, etc. ontwikkeld dan in andere Compenseren voor deze ongelijkheid is een specifieke emancipatorische taak van onderwijs Onderwijs moet er naar streven dat kansen van jongeren in de samenleving niet alleen afhangen van de kansen die ze van thuis meekrijgen

Gelijke kansen in onderwijs? …/… Leerlingen met minder kansen beginnen met een achterstand aan het onderwijs. Tijdens onderwijs vergroot die kloof vaak (vooral overgang BaO-SO). Taak van school kan niet zijn dat het sociale ongelijkheid reproduceert. Als succes of falen systematisch is, is er een groot probleem. In Europa zijn jongeren met lage SES oververtegenwoordigd in groep van zwakpresterenden. Mismatch tussen input in primaire socialisatie en normen, codes, interactiepatronen die gelden in onderwijs.

Gelijke kansen in onderwijs? Twee opties: Geen discussie over normen, interactiepatronen en codes die op school gelden. Leerlingen voorbereiden/klaarstomen en remediëren voor ze de opleiding instromen. Geeft onderwijs haar basisopdracht dan niet terug aan de samenleving? Normen en codes zijn onderhandelbaar. Een school past haar onderwijs aan aan de geobserveerde verschillen zodat ze kan compenseren voor die verschillen?

Wiens probleem? ‘migrantenjongeren’ en ‘hun (taal)probleem’ wordt gezien als een van de belangrijkste problemen van ons onderwijs. Dat ze thuis de ‘doeltaal’ niet gebruiken wordt als een van de belangrijkste causale factoren gezien van hun ‘(taal)problemen’ en hun gebrek aan succes. Het discours is vaak negatief en stigmatiserend. ‘problemen’ zijn er niet met alle ‘migranten’ en ook ‘niet-migranten’ hebben problemen. ‘taalprobleem’ van ‘migrantenjongeren’ is niet zondermeer een probleem van ‘taalvaardigheidsniveau’. Het is een sociaal-cultureel bepaald probleem en probleem van schoolse taalvaardigheid. Verschillen in interactie en communicatie moeten centraal staan in de wijze waarop we jongeren kennis helpen ontsluiten en vaardigheden verwerven. Hebben we met een probleem van de jongeren te maken of een probleem van de school?

Allemaal kommer en kwel? Scholen kunnen een verschil maken, ook ‘concentratiescholen’ (Verhaeghe & Van Damme, 2008; onderzoek SGOK, 2006-2009; onderwijsspiegel 2004-2005) Leerkrachten kunnen een verschil maken (onderzoek SGOK, 2006-2009) Integratie niet alleen als probleem zien. Succes en leermotivatie (Laevers & Heylen, 2003; Dörnyei, 2002) Comprehensief onderwijs (o.a Duru-Bellat & Suchaut, 2005; OECD, 2003) Kleuterparticipatie Brede school Oudercommunicatie en ouderparticipatie Variatie in klassen (onderzoek SGOK, 2006-2009) Krachtige leeromgevingen Verschillen benutten in functie van meer leerkansen

Remediëren of omgaan met diversiteit? Hoe omgaan met verschillen in sociaal-economische en sociaal-culturele achtergrond zodat ALLE kinderen kunnen leren? Homogenisering kan negatieve effecten hebben: watervalsysteem en verlaging van normen, doelen, minder schoolse focus, etc. (Thomas & Collier, 2000; OECD, 2003) Enkel (taal)remediëring herleidt probleem tot probleem van het individuele kind en probleem van taal in de taalklas. Enkel homogene ‘migrantengroepjes’ leidt tot stigmatisering. Omgaan met sociaal achtergestelde leerlingen is vooral omgaan met verschillen in heterogene groepen.

Een geïntegreerd perspectief Als we het erover eens zijn dat veel migranten sociaal achtergestelde leerders zijn dan moet dat sociale aspect meer worden meegenomen. Niet alleen als een lerend individu met een achterstand zien, maar als een individu dat een hele reeks competenties meebrengt op school en in de klas. Leren meer als een sociaal proces beschouwen: kennisconstructie versus kennistransformatie.

Diversiteit op alle niveaus Schoolbeleid: coherente visie (instroom, doorstroom, uitstroom) Personeel kan omgaan met diversiteit Leerlingen kunnen omgaan met diversiteit Pedagogische en didactische voorwaarden voor effectieve diversiteitsaanpak: impulsen tot actieve constructie van relevante competenties Gedifferentieerde ondersteuning Coöperatief en interactief leren

Wat gebeurt er in de klas? Dit zeggen kinderen: De leerkracht praat – de leerlingen luisteren De leerkracht praat en stelt vragen – de leerlingen antwoorden Individueel werken Discussies Groepswerk Onderzoek 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100

HOE OMGAAN MET MEERTALIGHEID OP SCHOOL EN IN DE KLAS? Multiperspectiviteit: school en ouders zijn bezorgd om de kennis van het Nederlands EN de kennis van de eigen taal. Een realistisch en consequent meertaligheidsbeleid op school ontwikkelen (zie o.a. talenbeleidsnota VDB). Ondersteuning van ouders in begeleiding van kinderen, ongeacht in welke taal ze die begeleiding geven. Hou meer rekening met verschil in sociaal-cultureel bepaalde code dan met verschil in taal Talige diversiteit op school en in de klas positief benutten: functioneel en status (evenwaardigheid van talen en variëteiten). Verbod leidt niet per definitie tot meer TV in SN. Het leidt wel tot stigmatisering, groeiende kloof en segregatie.

WAAROM INVESTEREN IN GELIJKE KANSEN, DIVERSITEIT EN INCLUSIE Meertaligheid en multiculturaliteit is en blijft realiteit. We moeten er (leren) mee omgaan. Kinderen zijn verschillend en hebben diverse noden Diversiteit leidt tot innovaties De economische, politieke en maatschappelijke kost en impact van niets doen is hoger dan werk maken van gelijke kansen, diversiteit en inclusie

Emeritiforum Onderwijs en integratie 23 oktober 2008 DANK U Piet Van Avermaet Sint-Pietersnieuwstraat 49 9000 Gent Piet.vanavermaet@ugent.be