Johan Wagemans POC basisdomeinen 18/09/2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Onderwijsmiddag 24 Mei 2005 Onderwijsmiddag 24 juni 2005 "Digitale toetsen en multiple choice examens: didactische hulpmiddelen en vermindering nakijkwerk"
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Toelichting examenreglement academiejaar
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Evaluatie en toetsing: examens met open vragen (corrigeren/scoringssleutels) PSY ZAP-dag III
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Introductieles Dinsdag 8 oktober 2002 NB I 13H00.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Enkele voorbeelden.
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
S.M.A.K Gent.  Inleiding  Geschiedenis SMAK  Wat is actueel?  Praktische informatie  Adres  Bronnen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Centrummaten en Boxplot
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 2013/14. 2 Algemene zaken Vooraf Website  (redirect)  > Education > Courses > Intro. Atm. Opzet van het.
ZijActief Koningslust
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Evaluatie Leerlijnen.
Informatie avond leerjaar 4
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
1/11 Algoritmen en Complexiteit Programmeerparadigma’s Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering woensdag 27/2/2008.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
1ste bachelor psychologie
Transcript van de presentatie:

Johan Wagemans POC basisdomeinen 18/09/2013 Functieleer, deel 1 Johan Wagemans POC basisdomeinen 18/09/2013

Plaats in het curriculum P0M01B Functieleer, deel 1 (OPO) 6 sp., 2 OLA hoorcollege (P0M01a, 5 sp.) werkcollege (P0N91a, 1 sp.) Bachelor of Science in de psychologie 180 sp. P0M01A Functieleer, deel 1 (OPO) 5 sp., 1 OLA Bachelor of Science in de logopedische en audiologische wetenschappen 180 sp.  Bachelor in de wijsbegeerte (Optie Psychologie ) 180 sp. Schakelprogramma: Master of Science in de logopedische en audiologische wetenschappen 57 sp. 

Syllabus Doelstellingen Begintermen (geen) Inhoud Studiemateriaal Planning Werkvorm en leeractiviteit Examenvorm

Doelstellingen de functieleer als basisdomein in de psychologie, enkele basisbegrippen, enkele stromingen en benaderingen en vooral ook de manier waarop de basisfuncties van de menselijke cognitie wetenschappelijk bestudeerd kunnen worden de wetenschappelijke manier van denken binnen de psychologie, met nadruk op de psychologische functieleer de basisfuncties van waarneming, geheugen en aandacht, hun onderlinge samenhang en hun relaties met andere mentale functies zoals emotie, leren, taal en redeneren (die verder meer uitgebreid aan bod komen in “Functieleer, deel 2”) geen encyclopedisch, volledig overzicht; wel een kennismaking met de denkvorm en de basisbegrippen; wel de basis waarop de vervolgcursussen kunnen verder bouwen

Inhoud Situering van de psychologie als wetenschap en van de functieleer als basisdomein in de psychologie Waarneming Geheugen Aandacht Samenwerking tussen psychologische functies

Uitgewerkt: Inhoudstafel Hoofdstuk 1. Situering van psychologie als wetenschap en van functieleer als basisdomein in de psychologie (30 blz.) 1.1. Oorspronkelijke definitie vanuit traditionele opvattingen over het geest-lichaam probleem 1.2. Hedendaagse definitie vanuit een visie op complexiteit van de psychologie 1.3. De positie van de psychologie naast andere wetenschappen 1.4. Basisdomeinen van de psychologie 1.5. Geschiedenis van de psychologie 1.6. Belangrijkste stromingen in de psychologie in de 19de en 20ste eeuw 1.6.1. Structuralisme 1.6.2. Functionalisme 1.6.3. Gestaltpsychologie 1.6.4. Behaviorisme 1.6.5. Cognitieve psychologie

Uitgewerkt: Inhoudstafel Hoofdstuk 2. Waarneming (92 blz.) 2.1. Inleiding 2.2. Basisnoties van het oog en het visueel brein 2.3. Perceptuele organisatie 2.4. Ambiguïteiten door het probleem van onderdeterminatie 2.5. Semantische interpretatie van objecten en scènes 2.6. Alternatieve theoretische denkkaders

Uitgewerkt: Inhoudstafel Hoofdstuk 3. Geheugen (44 blz.) 3.1. Inleiding 3.2. Historisch perspectief 3.3. Het modaal model van het geheugen 3.4. Alternatieven voor het modaal model van het geheugen 3.5. Het lange-termijn geheugen 3.6. Hoe goed is het geheugen echt? 3.6.1. Foutieve herinneringen (“false memories”) 3.6.2. Visueel geheugen

Uitgewerkt: Inhoudstafel Hoofdstuk 4. Aandacht (14 blz.) 4.1. Inleiding 4.2. Selectieve aandacht 4.3. Spatiale aandacht 4.4. Integratie 4.5. “Inattentional blindness”

Uitgewerkt: Inhoudstafel Hoofdstuk 5. Samenhang (26 blz.) 5.1. Inleiding 5.2. Mentale verbeelding 5.3. Priming 5.4. Onderzoek over mentale functies als een spelletje “20 questions” 5.5. Theoretische integratiepogingen 5.6. Praktische integratiepogingen 5.6.1. Autisme 5.6.2. Kunst

Studiemateriaal vanaf ac.j. 2012-2013 volledig nieuw studiemateriaal een beknopte, overzichtelijke, goed studeerbare cursustekst (+/- 200 blz.) + bundel met slides hoorcolleges met belangrijke meerwaarde t.o.v. cursustekst: veel illustraties en voorbeelden, incl. audiovisueel materiaal, praktijkvoorbeelden, interactieve demonstraties, enz. op Toledo, na afloop van de hoorcolleges, bestanden met de Powerpoint-presentatie, links naar relevante websites, materiaal voor bijkomende zelfstudie, enz.

Planning # slides 26/09/13 = introductie syllabus, psych als wp, functieleer (78) 03/10/13 = geschiedenis (90) 10/10/13 = perceptie-1 (77) 17/10/13 = perceptie-2 (168) 24/10/13 = perceptie-3 (106) 31/10/13 = perceptie-4 (114) 07/11/13 = geheugen-1 (48) 14/11/13 = proefexamen 21/11/13 = geheugen-2 (76) 28/11/13 = geheugen-3 (50) 05/12/13 = aandacht (96) 12/12/13 = samenhang (106) 19/12/13 = vragencollege

Werkvorm en leeractiviteit Basiswerkvorm = hoorcollege Aanwezigheid = aanbevolen (niet verplicht) Tijdens hoorcolleges: actief mee volgen en de besproken inzichten, begrippen, gedachten, redeneringen, overwegingen enz. proberen begrijpen Nadien: basisstudiemateriaal (cursustekst, “slides”, notities) verder aanvullen en verrijken zelf samenvattingen maken en nuttige overzichten aanleggen (bvb. steekkaarten met de belangrijkste begrippen, experimenten, historisch belangrijke psychologen, enz.) Kortom: van de student wordt tijdens de hoorcolleges en nadien bij de verwerking van het studiemateriaal een actieve leerhouding verwacht

Examenvorm Schriftelijk, gesloten boek (“multiple choice” examen). Het eindexamen bestaat uit 30 meerkeuzevragen met correctie voor raden (-1/3 punt per fout antwoord). De vragen peilen naar kennis, inzicht en toepassing van de leerstof. De vragen worden min of meer evenredig verdeeld over de verschillende onderdelen. Er worden tijdens de hoorcolleges voorbeeldvragen gegeven en besproken. Het eindexamen staat op 18 punten, het werkcollege op 2 punten.

Uitgewerkt: Examenvorm Kennis Inzicht Toepassing Totaal Makkelijk 6 2 8 Gemiddeld 14 Moeilijk 3 4 1 15 10 5 30 Spreiding over de cursus: H1 (inleiding) 3 H2 (waarneming) 7 H3 (geheugen) 7 H4 (aandacht) 4 H5 (verbanden) 3 Combinaties 6

Uitgewerkt: Examenvorm PSY (jan) PSY (jan) + WC PSY (sep) PSY (sep) + WC LAW e.a. (sep) N 418 193 142 33 gemid 7.16 8.23 7.32 7.99 9.06 mediaan 7.11 8 7.56 9 % gesl 30.14% 38.52% 26.06% 29.58% 48.48% % ≥ 8 49.78% 61.27% 78.79% Andere berekening: PSY: 160 + 44 van 458 = 44.54% geslaagden LAW: 46 + 16 van 91 = 68.13% geslaagden Correlatie met gemiddelde van alle andere vakken = 0.68 (N.B. in januari 0.78)

Werkcollege aanvullend bij hoorcollege (beantwoorden van vragen) wisselwerking met Toledo (“vraagbaak”) dieper ingaan op centrale methoden of principes uit functieleer concrete oefeningen en toepassingen een beperkt aantal klassieke studies a.d.h.v. de originele tijdschriftartikelen concreet: 3 sessies + 2 examenpunten alle details te volgen via Toledo

Didactisch team Julie Caubergh (DOS) voor studiebegeleiding 3 “assistenten” voor werkcollege Marlies Houben Pieter Moors Steven Vanmarcke geen emails alles via Toledo en website http://toledo.kuleuven.be/ http://ppw.kuleuven.be/home/studentenportaal/dos/index

Eigen impressies/reflecties gemengde gevoelens bij de start keihard gewerkt goed meegevallen voor mezelf voor de studenten

Discussiepunten zelfde vak in andere opleidingen? slides voor of na college? activeren van studenten voor examen? invulling en gewicht werkcolleges? aansluiting DOS didactisch team, onderwijsondersteuning aansluiting/overlap andere vakken gedragsneurowetenschappen, methoden, geschiedenis logische volgorde?