Onderzoeksmethodologie HRM

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Masterproef en Onderzoek Prof. Dr. Eva Van den Bussche.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Eindwerk zesde jaar.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
The CAF Procedure voor externe feedback
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Infosessie master academiejaar
Methoden van Onderzoek
Infosessie master academiejaar
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Scriptieseminaries sociale agogiek Algemene afspraken.
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Introductieles Dinsdag 8 oktober 2002 NB I 13H00.
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Doelstelling van vandaag
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Profielwerkstuk1 Profielwerkstuk n MEESTERPROEF over de Tweede Fase n Wetenschappelijk onderzoek n Alle onderzoeksfasen doorlopen n Leren van.
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Multimediatoepassingen
Multimedia(technieken)
Al doende leren training docenten
SCRIPTIES PEDAGOGISCHE WETENSCHAPPEN BEDOELING Het doorlopen van een gericht wetenschappelijk proces Een reflectie over het pedagogisch handelen.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Master in de bedrijfscommunicatie
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Module Communicatie 3de dag
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Masterproef sociaal werk sociaal beleid. Masterproef Sluitstuk van een academische opleiding Belang masterproef manifesteert zich in het aantal studiepunten.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Master psychologie, pedagogische wetenschappen, educatieve studies MASTERPROEF Algemene informatiesessie Door programmadirecteurs prof. dr.
Toelichting Masterproef
Toelichting Masterproef
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne Sophie.DeWinne@lessius.eu 03/201.18.37 (Lessius) 016/32.66.85 (K.U.Leuven) Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Onderzoeksmethodologie Doel Ondersteuning bij het uitvoeren van de masterproef Masterproef = wetenschappelijk onderzoek Nadruk op het onderzoeksproces Inhoud Multivariaatanalyse (3 technieken) G. Van Rompuy Communicatie via Toledo – Onderzoeksmethodologie Master Methodologie eigen aan het onderzoeksdomein HRM S. De Winne Communicatie via Toledo – Onderzoeksmethodologie HRM Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Het onderzoeksproces Onderzoeksthema kiezen en afbakenen Literatuur kritisch doornemen Onderzoeksvra(a)g(en) formuleren Onderzoeksmethode bepalen Onderzoeksopzet uittekenen Dataverzameling Data-analyse Rapportering Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Les 1: Informatie opzoeken Onderzoeksthema kiezen en afbakenen Literatuur kritisch doornemen Onderzoeksvra(a)g(en) formuleren Onderzoeksmethode bepalen Onderzoeksopzet uittekenen Dataverzameling Data-analyse Rapportering Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Les 2-4: Survey design Onderzoeksthema kiezen en afbakenen Literatuur kritisch doornemen Onderzoeksvra(a)g(en) formuleren Onderzoeksmethode bepalen Onderzoeksopzet uittekenen Dataverzameling Data-analyse Rapportering Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Les 5-7: Kwalitatief onderzoek Onderzoeksthema kiezen en afbakenen Literatuur kritisch doornemen Onderzoeksvra(a)g(en) formuleren Onderzoeksmethode bepalen Onderzoeksopzet uittekenen Dataverzameling Data-analyse Rapportering Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Les 8-10: Multivariaatanalyse in de praktijk Onderzoeksthema kiezen en afbakenen Literatuur kritisch doornemen Onderzoeksvra(a)g(en) formuleren Onderzoeksmethode bepalen Onderzoeksopzet uittekenen Dataverzameling Data-analyse Rapportering Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Les 11-13: Kwalitatief onderzoek in de praktijk Onderzoeksthema kiezen en afbakenen Literatuur kritisch doornemen Onderzoeksvra(a)g(en) formuleren Onderzoeksmethode bepalen Onderzoeksopzet uittekenen Dataverzameling Data-analyse Rapportering 8 Onderzoeksmethodologie HRM Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010 21 september 2009 8

Les 14: Rapporteren Onderzoeksthema kiezen en afbakenen Literatuur kritisch doornemen Onderzoeksvra(a)g(en) formuleren Onderzoeksmethode bepalen Onderzoeksopzet uittekenen Dataverzameling Data-analyse Rapportering Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Werkvorm en evaluatie Eerste semester Hoorcolleges Praktijkgerichte seminaries Analyses in PASW Statistics Analyses in Nvivo Opdrachten om thuis te maken Schriftelijk open boek examen met oefeningen aan de PC Eerste examenperiode 3 uur Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Masterproef communicatie Departementaal niveau Toledo – Community Ad valvas masters - masterproef Masterproefcoördinator: sophie.dewinne@lessius.eu Op niveau van de afstudeerrichting Toledo – Course Masterproef HRM Promotoren/begeleiders Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Procedure masterproef Fase 1 (voorbereidend): Groepsindeling bepalen Onderzoeksthema en –methode bepalen Fase 2 (collectief): Literatuurstudie Onderzoeksvragen Onderzoeksopzet Dataverzameling Fase 3 (individueel): Individuele onderzoeksvraag Data-analyse Rapportering Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Fase 1 Groepsindeling Onderzoeksthema en –methode bepalen 3 tot 5 studenten per groep 1 promotor/begeleider per groep Prof. dr. Rein De Cooman Prof. dr. Sophie De Winne An De Coen Elise Marescaux Onderzoeksthema en –methode bepalen Gebeurt door de promotoren Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Fase 2 (per groep) Proces Verwachte output Literatuurstudie uitvoeren Onderzoeksvragen formuleren Onderzoeksmethode bepalen Dataverzameling organiseren Verwachte output Tussentijds rapport (04/02/2011) Presentatie van dit rapport (na recesweek, vanaf 14/02/2011) Analyseklaar databestand Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Evaluatie collectief deel Score op collectief deel bestaat uit: Groepsscore toegekend door promotor/assessor gebaseerd op Kwaliteit van collectief rapport (60%) Kwaliteit van presentatie en verdediging van de groep (20%) Een rapport geschreven door de groep met een evaluatie van de output en presentatie van een andere groep (10%) Begeleidingsproces (10%) Groepsscore wordt gecorrigeerd afhankelijk van de peer review Correctie van -10% tot +10% Vrijbuitersproblemen worden afgestraft Toledo-applicatie Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Criteria peer review Algemene beoordeling Typeer (naam groepslid) met één van de volgende beschrijvingen: was (meestal) afwezig, werkte niet mee nam meestal een afwachtende houding aan, was aanwezig, deed wat er gevraagd werd nam actief deel en zorgde er voor een evenredig deel van het werk te doen nam extra initiatief, trok de groep vooruit, hielp de groep over moeilijkheden heen Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Criteria peer review Specifieke inbreng (naam groepslid) bracht nieuwe en relevante bronnen aan bracht literatuur aan die de literatuurstudie verrijkte en/of de onderzoeksopzet verfijnde bepaalde mee de richting, was vooruitziend dacht mee over waar de groep naartoe moest en hoe het eindresultaat er kon uitzien had een kwalitatieve inbreng bracht originele, nieuwe, goede ideeën en argumenten aan tijdens discussies en bijeenkomsten leverde een actieve bijdrage schreef mee aan de tekst Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Criteria peer review Teamwerk (naam groepslid) was betrouwbaar kwam afspraken na haalde deadlines voerde toegewezen taken uit nam initiatief nam de groep op sleeptouw stelde een planning op (organisatie van tijd, taken en middelen) was bereid om zelf taken op te nemen communiceerde goed en getuigde van flexibiliteit luisterde naar anderen stond open voor andermans ideeën gaf en vroeg feedback was bereid om naar een consensus toe te werken Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Fase 3 (individueel) Proces Verwachte output Scherp stellen eigen onderzoeksvraag Hypothesen formuleren Data analyseren Resultaten rapporteren Kritische reflectie, discussie Praktijk- en beleidsimplicaties formuleren Verwachte output Individueel rapport (14/06/2011) Presentatie van dit rapport (vanaf 20/06/2011) Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Evaluatie individueel deel Score individueel deel gebaseerd op: Kwaliteit van individueel rapport (70%) Kwaliteit van presentatie en verdediging (15%) Begeleidingsproces (15%) Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Evaluatie masterproef Indien niet geslaagd op het individueel deel Score op de masterproef = score op het individueel deel Indien geslaagd op het individueel deel Score op de masterproef = 0,30 * score op het collectief deel + 0,70 * score op het individueel deel Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Masterproefonderwerpen 2010-2011 Vanaf maandagavond Masterproef HRM - Course Documents Wordt ook doorgestuurd via mail Beknopt onderzoeksvoorstel Literatuur Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010

Praktisch Kies drie voorstellen Rangschik deze volgens jouw voorkeur Stuur jouw gerangschikt lijstje door via e-mail aan an.decoen@lessius.eu Deadline maandag 4 oktober, 12u Wees duidelijk 1ste voorkeur: Groep X 2de voorkeur: Groep Y 3de voorkeur: Groep Z Dinsdag 5 oktober, bekendmaking groepsindeling en promotor via e-mail Onderzoeksmethodologie HRM 27 september 2010