Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Edushock leerfestival
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Periode 8 Instructiefilm maken.
Probleem Studenten op een opleidingsschool maken niet altijd even optimaal gebruik van elkaars expertise(praktijkkennis) en van de expertise van de mentoren,
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Analyse en Ontwerpen II
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
DoorZetten – Geen wachttijd Revalidatie in beweging in het chronisch pijn team.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Experimenteel en quasi-experimenteel onderzoek
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
CLARIN: een introductie Ineke Schuurman Coördinator CLARIN-Vlaanderen.
Webcolleges Internationaal belicht Studiedag OOF-project 13 september 2011.
De Katrol.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Workshop Onderzoeksontwerp
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Wat is het? Het Praktijkplein is een interactieve webomgeving die de organisatie, processen en informatievoorziening rondom het praktijkleren ondersteunt.
Bijkomende Variabelen (Extraneous Variables)
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Controle van bijkomende variabelen
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Toegepaste organisatiekunde
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Keuzethema: differentiatie
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
Studiedag Sociale Netwerken
Evalueren doe je vooraf
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Transcript van de presentatie:

Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010

Pre-test Interventie Controle groep Experimentele groep Post-test

Basismeting van aantal lerende kenmerken: –Voorkennis –Motivatie (bv. Doeloriëntatie) Belang van betrouwbaar meetinstrument Doel: - zicht krijgen op wat basiskennis /motivatie is van lerenden en of een interventie hier iets aan verandert. - vergelijkingspunt hebben Pre-test

Random toewijzing aan groepen of matching Alle variabelen gelijk (zowel lerende kenmerken, als omgevingskenmerken) in de twee groepen behalve voor interventievariabele Duidelijk omschrijven wat in controle groep en experimentele groep moet gebeuren Om statistische vergelijking zinvol te kunnen doen 20 lerende per conditie Procesvariabelen meten => bv. Log files Intervention Controle groep Experimentele groep

Na meting op zelfde variabelen als pre-test Indien kennistest: parallelvragen Indien groepen gelijk enkel post-test gegevens om effect na te gaan Significantie test + effectgroottes Post-test

Maar… Vaak bestaande groepen Niet altijd mogelijk om twee groepen te vergelijken “ecologische setting” ~ meer verschillen dan enkel de te onderzoeken interventie Korte interventie => mogelijks novelty effect

Toch? in kaart brengen van verschillen tussen groepen Observaties, procesmaten ter controle Indien geen controlegroep, vergelijking met gegevens van vorige jaren, mogelijks vertekening door andere groep

Toegepast op OOF-project Selectie van aantal vragen –Bereikt een instructiefilmpje (stappenplan) beter het behalen van de doelen van de voorbereiding dan een geschreven handleiding ? Indicatoren: Perceptie van studenten mbt effect van de huidige aanpak versus nieuwe aanpak op de voorbereiding. Bedenking: percepties zeggen niets over effect. Idealiter: groep met handleiding, groep met stappenplan Indien niet mogelijk: bevraging docent: zijn studenten beter voorbereid in vergelijking met andere jaren? Aantal projecten die percepties van studenten als indicator willen nemen - kan inzicht geven in gepercipieerde nuttigheid van filmpje - zegt nog niets over gebruik => log files - zegt niets over effectiviteit

–Effectiviteitsvraag van monitoraten: verhogen door FAQ in webcolleges; of efficientievraag: efficienter gebruik van monitoraat Moeilijk groep studenten in te delen in twee groepen Vergelijking met voorgaande jaar Indicatoren van effectiviteit en efficientie? –Meer gebruik van weblectures? Vergelijken groep met interventies, versus controle Indien geen twee groepen, vergelijken met vorig jaar Bevraging docenten

Algemeen Belangrijk om indicatoren zeer duidelijk te definiëren –Hoe ga je ze meten? Geen effect van webcollege op zich, maar meer tijd, visualisering, structuur

Vragen? Contact: