5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
The CAF Procedure voor externe feedback
Formatief - summatief evalueren
Handen uit de mouwen met Action Learning in
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leiderschap en organisatie
De zelflerende student
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Betrokkenheid op de werkvloer
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
Beoordelen met behulp van rubrics
Evalueren maakt een verschil
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Workshop evalueren Dcp
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Studieadviesregeling
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Pemprl.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Evaluatie Cursus.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Wat is coöperatief leren?
Studieloopbaanbegeleiding
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Onderwijskunde en vakdidactiek
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Transcript van de presentatie:

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Definitie Peer-assessment is een procedure waarbij studenten volgens vooraf (door de docent of in samenspraak met studenten) opgestelde evaluatiecriteria aangeven in hoeverre medestudenten (‘peers’) doelstellingen hebben gerealiseerd.

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Formatief of summatief? Frequentie, gewicht van beoordeling? Product of proces? Wie beoordeelt wie (anoniem)? Cijfer en / of feedback Schriftelijk / elektronisch / mondeling DOEL WAT WIE HOE Ontwerp peer assessment

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Feedback gegeven door: Over het rapport van: Variërend van (1) helemaal niet mee eens tot (7) helemaal mee eens Het rapport bevat een duidelijke samenvatting Het rapport bevat een duidelijke probleemstelling De informatie is helder gesegmenteerd De labels zijn juist gekozen Het rapport bevat een consistente parallelle opbouw De hiërarchie van de informatie is gerespecteerd De vorm van het rapport is toegankelijk voor de snelle lezer Toelichting van (een aantal van) je scores: Taalbeheersing ruime zin: Let vooral op de zinslengte, zinsconstructie en het gebruik van passieve werkwoorden Taalbeheersing enge zin: Bespreek de spelling en het taalgebruik in het rapport. Geef ook aan welke bronnen je hebt gebruikt voor het beoordelen van de taalbeheersing in enge zin. Voorbeeld

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Beoordelingscriteria 1.Aanbrengen van informatie 2.Inbreng in de discussie bij het bespreken van problemen 3.Inbreng in de discussie bij het komen tot de eindoplossing 4.Opnemen van taken buiten de groepssessies 5.Bijdragen tot een positieve samenwerking 6.Eigen mening durven zeggen (assertiviteit) Waardering 3 beter dan de rest van de groep 2 gemiddelde van de groep 1 net niet als het gemiddelde van de groep 0 geen hulp voor de groep -1 hinder voor de groep Studenten Criteria Totaal Voorbeeld

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Voorbeeld berekeningswijze

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Inventarisatie Wat zijn mogelijke voordelen van peer assessment?

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ → omdat p.a. impact heeft op het leren (van de student) → omdat p.a. (nog andere) voordelen heeft voor de student → omdat p.a. voordelen heeft voor medestudenten → omdat p.a. voordelen heeft voor de docent → omdat p.a. voordelen heeft voor de groep studenten Waarom peer assessment gebruiken?

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Impact op leren van de student studentgecentreerd leren is meer dan memoriseren bevordert ‘grondig leren’ (deep level learning) moedigt ‘actief leren’ aan leren samen met anderen leren is een proces maakt evaluatiecriteria transparant integratie van assessment in leeromgeving formatieve waarde

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ stimulans om zelf kritisch na te denken over leren leren evaluatiecriteria vertalen in prestatienormen leren prestatienormen toepassen op eigen werk zelfreflexieve vaardigheden verwerven motivatie verhogen kansen om eigen fouten te corrigeren leren communiceren/verduidelijken/motiveren van een oordeel leren omgaan met kritiek van medestudenten eigen gedrag als groepslid verbeteren zelfvertrouwen ontwikkelen en bijsturen leerautonomie vergroten leren verantwoordelijkheid nemen eindresultaten worden aanzienlijk beter feedback is niet afkomstig van 1 maar van meerdere individuen Voordelen voor studenten & peers

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ krijgt zicht op wie wat doet in de groep ontkoppelen van ondersteunen en evalueren verminderen van ‘onevenwicht’ tussen docent en student tijdswinst bij diagnose van problemen binnen een groep studenten tijdswinst bij het geven van (inhoudelijke) feedback ! tijdsinvestering Voordelen voor docent

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ maakt wederzijdse afhankelijkheid duidelijk maakt wederzijdse verantwoordelijkheid duidelijk draagt bij tot het creëren van een ‘lerende gemeenschap’ ontmoedigen van ‘meelifters’ Voordelen voor groep studenten

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ vooraf opgestelde criteria betrokkenheid van studenten bij bepaling van criteria duidelijke richtlijnen en deadlines kleine groepen / beperkte producten oefentijd (mét feedback) degelijk instrument p.a. verplicht als hieraan is voldaan kan worden overwogen om peer assessment summatief in te zetten (naast andere methodes) Enkele spelregels

5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ –‘tweerichtingsverkeer’ –kleine groepen –eventueel at random –p.a. (in de tijd) scheiden van docentenfeedback –anonimiteit = veiligheid –cijfers of woorden? –schriftelijk / elektronisch of mondeling: geïntegreerd in de leeromgeving Enkele spelregels