Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid Terugkomdag Basisonderwijs Sessie 8 Interactum © I. Nicaise.
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,
Participatie op school & Vlaamse Onderwijsraad Participatie Beleidsprioriteit Historiek 1988Gemeenschapsonderwijs 1991Participatieraden gesubsidieerd onderwijs.
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Taalbeleid Het ontwikkelen van een schooltaalbeleid houdt in dat vanuit 1 bepaalde visie op taal en taalonderwijs, op gefaseerde wijze, maatregelen worden.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Z.E.G. – een kans op meer en beter?
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Workshop evalueren Dcp
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Evaluatie Cursus.
De drie niveaus van onderwijs
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Voorstelling Meerjarenprogramma
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Workshop basisonderwijs
Mijn visie op onderwijs
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Zelfevaluatie GOK.
Vakgroep Nederlands OK?
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
GOK in BuO Korte geschiedenis
Drie richtinggevende vragen
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Transcript van de presentatie:

Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid Terugkomdag Secundair Onderwijs Sessie 8 © I. Nicaise Interactum

Regelgeving evaluatie Decreet + BVR 19/7/02 (BaO) – 6/9/02 (SO) Op schoolniveau Tussentijdse zelfevaluatie door de school (2e trimester van 2e jaar) Eindevaluatie door inspectie (3e jaar) Op macroniveau Steekproefgewijze © I. Nicaise

Regelgeving tussentijdse evaluatie Procedure voorzien in beginanalyse Elementen van procedure Liefst gedragen door schoolteam Gegevensverzameling Voorstellen tot bijsturing Bespreking in schoolraad / participatieraad Vl. Regering kan model van zelfevaluatie vastleggen © I. Nicaise

Regelgeving eindevaluatie inspectie Inhoud Is beginanalyse goed gebeurd ? Zijn de doelstellingen goed gekozen, rekening houdend met context en lln-populatie ? Zijn instrumenten uitgebouwd ? Is de tussentijdse zelfevaluatie correct gebeurd ? (Decreet:) worden doelstellingen bereikt ? Effecten op Eventuele hernieuwing GOK-middelen Eventuele terugvorderingen / sancties © I. Nicaise

Merk op… Verwijzing naar nulmeting verdwenen Nadruk op effectmeting in uitvoeringsbesluiten sterk afgezwakt Aanbod van departement Model zelfevaluatie: wie ? (UIA? Steunpunten? DVO? VLOR?) Inspectie ontwikkelt algemeen model dat bruikbaar is voor GOK © I. Nicaise

Zelfevaluatie = leerproces Devos e.a., Handboek zelfevaluatie in het SO, Kluwer, 2000 Beleid sturen Probleem oplossen Zichzelf situeren Motivatie © I. Nicaise

Zelfevaluatie - rolverdeling Directie Initiator ‘lerende leider’ Werkgroep zelfevaluatie Werkt doelstellingen & methoden uit Informeert Organiseert en verwerkt Externe deskundige Spiegel => ‘organisatiebewustzijn’ Technisch / methodisch advies NIET: eindbeoordelaar Leerkr., ouders, lln, derden Deelname aan diverse onderdelen Besluitvorming nadien © I. Nicaise

Zelfevaluatie - fasen Screening beginsituatie Tussentijdse evaluatie context Input doelenbepaling Tussentijdse evaluatie proces intermediaire effecten bijsturing © I. Nicaise Eindevaluatie finale effecten

Tussentijdse procesevaluatie GOK Instrumenten: Screeningsinstr. Steunpunten, ISA, SION, IZES… Nog te ontwikkelen instr. voor GOK-zelfevaluatie Logboek ! Kernvragen: Zijn de doelstellingen nog steeds actueel ? Zijn de gekozen acties uitgevoerd ? In welke mate? Zijn er reeds tussenliggende resultaten bereikt ? Zijn er nieuwe inzichten gegroeid ? Moeten doelstellingen geherformuleerd worden ? Moeten acties bijgestuurd worden ? © I. Nicaise

Tussentijdse procesevaluatie GOK Intermediaire effecten op 3 niveaus: School visie, organisatie, sociale samenstelling lln-populatie, uitbouw actiestrategieën... Leerkrachten visie, deskundigheidsontwikkeling, pedagogisch / didactisch handelen... Lln (gemiddelde / doelgroep-lln) Leerprestaties / schoolloopbaan Niet-cognitieve aspecten © I. Nicaise

Finale effectevaluatie: Verschil ‘output’ ↔ ‘effect’ (cf Finale effectevaluatie: Verschil ‘output’ ↔ ‘effect’ (cf. ‘meer gelijke uitkomsten’) © I. Nicaise → geen effectevaluatie zonder ‘nulmeting’!

Finale effectevaluatie: keuze van criteria Cf. outputdossier doorlichting Schoolse vertraging A-, B-, C-attesten (cf. outputdossier inspectie) Oriëntering Kwalificatie bij uitstroom Tevredenheid (welbevinden) Leerlingen Leerkrachten Ouders © I. Nicaise

Vb.1 schoolse vertraging © I. Nicaise

Schoolse vertraging Stel, u hebt gegevens over… Leeftijd Leeftijd van instroom in SO Leerjaar Onderwijsvorm GOK of niet-GOK Neveninstromer of niet … DAN… © I. Nicaise

Schoolse vertraging Output op zich zegt niets ? © I. Nicaise

Schoolse vertraging Verfijn uw maatstaf… …door correctie voor Onderwijsvorm Voortijdige uitstroom Neveninstroom ? …dan nog is vergelijking met Vlaams gemiddelde weinig zeggend ! © I. Nicaise

Schoolse vertraging Effect van GOK-beleid ? Vergelijking in de tijd Schijnbaar teleurstellend resultaat van hard zwoegen… ? Is samenstelling schoolpopulatie niet gewijzigd ? © I. Nicaise

Schoolse vertraging Effect van GOK-beleid. (cf Schoolse vertraging Effect van GOK-beleid ? (cf. ‘meer gelijke uitkomsten’) © I. Nicaise

Schoolse vertraging Geen of verkeerd effect (cf Schoolse vertraging Geen of verkeerd effect (cf. ‘meer gelijke uitkomsten’) © I. Nicaise

Vb. 2 Kwalificatie bij uitstroom © I. Nicaise

Besluit effectmeting Kies uw outputmaatstaf zodanig dat vertekeningen minimaal worden Begin zo snel mogelijk met nulmeting Vergelijk GOK- en niet-GOK leerlingen, binnen uw eigen school, doorheen de tijd © I. Nicaise