Leren van je medeleerlingen Peer Instruction – Leren van gelijken Evi Claessens Prof. Peter Lievens KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Wat is geloven? Voor de één een vraag, voor de ander een weet… !
Wat gaan we vandaag doen?
Energie Wanneer bezit een lichaam energie ?
Huiswerktips.
Deze presentatie wordt u aangeboden door
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Hoera, een oudergesprek!
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
Inleiding Vorig schooljaar: Problemen: Dit schooljaar:
Lesgeven en begeleiden
Collectief portfolio groep 3
3.1 Zwaartekracht, massa en gewicht
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Symposium OOI - Peer Instruction 28 mei 2004 Peter Lievens (coördinator & docent fysica) Karel Heremans (docent chemie)
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Het verhaal van de kubus, de spin en haar web.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Goede afspraken maken goede vrienden!!!
Informatieavond groep 3 WELKOM
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Experts werkvorm + begrippentest
Versnelde beweging Antwoorden op vragen
Project: Superfietsers. Superfietsers?  Kinderen verdienden gedurende de hele basisschool verkeersdiploma’s.  Superfietser is het laatste en moeilijkste.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Leren van je medeleerlingen Peer instruction – Leren van gelijken Ine Esters Karel Heremans.
Op de maan opdracht 10.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
LEREN LEREN & PAL.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Vergelijkingen oplossen
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Start Dit is een prototype van een applicatie waarop je evaluaties en onderzoeken kan vinden die jouw hulp nodig hebben. Je kan er ook je eigen evaluatie.
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
PDA-route door De Vooroever. Het PDA-toestel (1)
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Voor de leerkracht INLEIDING
Anders kijken, anders doen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Meten en meetkunde les 4: samengestelde grootheden
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Leren programmeren met Scratch
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN. Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN.
Schooljaar Mr. Coussens 4MO MO MO OMC
Transcript van de presentatie:

Leren van je medeleerlingen Peer Instruction – Leren van gelijken Evi Claessens Prof. Peter Lievens KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN

VELEWE Congres 29 november 2003 Oorsprong Peer Instruction Verenigde Staten Harvard University Prof. Eric Mazur Fysica Peer Instruction: A User’s Manual (1997), (Prentice Hall Inc., New Jersey) K.U.Leuven: 1e kandidatuur Lichamelijke Opvoeding & Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie  Vakken: fysica, biomechanica en chemie

VELEWE Congres 29 november 2003 Overzicht PI: hoe werkt het? Meerkeuzevragen in de praktijk Mogelijke varianten Voorbeeldvragen Evaluatie door studenten Bonusvragen Toledo Opdracht

VELEWE Congres 29 november 2003 Leren van je medeleerlingen: hoe werkt het? Uitgangspunt: medeleerlingen (=gelijken) schatten problemen soms anders in dan leerkracht (= expert) Werkwijze: algemeen principe (vele varianten mogelijk!) - leerlingen bereiden vooraf een stukje leerstof voor (“begrijpend lezen”) - vragen stellen aan leerkracht - meerkeuzevragen voorleggen

VELEWE Congres 29 november 2003 Stap 1: vraag en mogelijke antwoorden projecteren Stap 2: leerlingen zoeken individueel naar antwoord en maken dit kenbaar met fiches Stap 3: leerlingen overleggen met bu(u)r(en) (“zoemsessies”) Stap 4: leerlingen maken 2 de antwoord kenbaar met fiches Stap 5: klasgesprek (bespreking juiste én foute antwoorden) Meerkeuzevragen behandelen

VELEWE Congres 29 november 2003 Mogelijke varianten Meerkeuzevragen na gedoceerde les - alle stappen (1  5) doorlopen Meerkeuzevragen bij aanvang nieuw thema - stap 1  4: bij aanvang van het thema - stap 5: na afronding van het thema

VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Neem fiches

VELEWE Congres 29 november 2003 Vraag 1 Mieke vertrekt na een tijdje op haar kot aan de Naamsepoort en gaat rechtstreeks naar de Grote Markt. Daar gaat ze even op een terrasje zitten en verliest de tijd uit het oog. Daarom loopt ze snel naar de Sint-Michielskerk, waar ze heeft afgesproken met vrienden. Zij is echter niet de enige die te laat is, zodat ze nog even moeten wachten tot al haar vrienden er zijn. Wanneer iedereen gearriveerd is, slenteren ze samen terug naar de Naamsepoort. Welke van onderstaande grafieken beschrijft best de beweging van Mieke? positie GMSMNP tijd positie A) tijd positie B) tijd positie C) tijd positie D)

VELEWE Congres 29 november 2003 Antwoord Vraag 1 tijd positie B) Mieke vertrekt na een tijdje op haar kot aan de Naamsepoort en gaat rechtstreeks naar de Grote Markt. Daar gaat ze even op een terrasje zitten en verliest de tijd uit het oog. Daarom loopt ze snel naar de Sint-Michielskerk, waar ze heeft afgesproken met vrienden. Zij is echter niet de enige die te laat is, zodat ze nog even moeten wachten tot al haar vrienden er zijn. Wanneer iedereen gearriveerd is, slenteren ze samen terug naar de Naamsepoort. Welke van onderstaande grafieken beschrijft best de beweging van Mieke? positie GMSMNP

VELEWE Congres 29 november 2003 Vraag 2 Als je weet dat de gravitatieversnelling op de maan 6 keer kleiner is dan die op de aarde, wat weet je dan over je massa als je op de maan rondloopt? A)6 keer kleiner B)6 keer groter C)blijft gelijk

VELEWE Congres 29 november 2003 Antwoord Vraag 2 Als je weet dat de gravitatieversnelling op de maan 6 keer kleiner is dan die op de aarde, wat weet je dan over je massa als je op de maan rondloopt? C) blijft gelijk Je MASSA blijft gelijk, je GEWICHT op de maan zal echter wel 6 keer kleiner worden. MASSA  GEWICHT

VELEWE Congres 29 november 2003 Vraag 3 Vakantietrip Een auto rijdt 20 km naar het noorden en daarna 35 km naar het westen. Hoe ziet de verplaatsing van de auto er uit? N OO A) B)C) 20/35ste van 90° 10 km NN O D) geen van de drie bovenstaande

VELEWE Congres 29 november 2003 Antwoord Vraag 3 20 km 35 km B) Samenstellen van vectoren! O 10 km N Een auto rijdt 20 km naar het noorden en daarna 35 km naar het westen. Hoe ziet de verplaatsing van de auto er uit?

VELEWE Congres 29 november 2003 Vraag 4 Je hebt vier identieke condensatoren, met capaciteit C. Op hoeveel manieren kan je deze vier schakelen zodat de equivalente capaciteit gelijk is aan C? A)1 B)2 C)4 D)dit is onmogelijk

VELEWE Congres 29 november 2003 Antwoord Vraag 4 Je hebt vier identieke condensatoren, met capaciteit C. Op hoeveel manieren kan je deze vier schakelen zodat de equivalente capaciteit gelijk is aan C? B) 2 CC CC CC CC C tot = C/2 + C/2 = C 1/C tot = 1/2C + 1/2C = 1/C => C tot = C

VELEWE Congres 29 november 2003 Vraag 5 Dries heeft een bak bier vast met massa m op een hoogte h en wandelt rond tussen tafels op de eerste verdieping van een drank- gelegenheid over een afstand d. Waaraan is de arbeid die Dries heeft geleverd gelijk? A)mg(h+d) B)mgd C)mgh D)0

VELEWE Congres 29 november 2003 Antwoord Vraag 5 Dries heeft een bak bier vast met massa m op een hoogte h en wandelt rond tussen tafels op de eerste verdieping van een drank- gelegenheid over een afstand d. Waaraan is de arbeid die Dries heeft geleverd gelijk? D) 0 De kracht staat loodrecht op de verplaatsing

VELEWE Congres 29 november 2003 Statistische verwerking

VELEWE Congres 29 november 2003 Evaluatie door studenten Anonieme enquête uitgevoerd bij studenten: 90% vindt dat PI helpt om de lessen fysica te begrijpen 70% vindt dat PI geholpen heeft bij het studeren van het examen 65% van de studenten bereidt meer dan 60% van de lessen voor Over het algemeen zijn de studenten zeer tevreden met het gebruik van PI !

VELEWE Congres 29 november 2003 Bonusvragen 3 korte vragen (voor de les) om na te gaan of studenten de leerstof hebben voorbereid “bonus” voor het examen Grafiek: - geslaagd op examen => goede bonusvragen - goede bonusvragen  > geslaagd op examen

VELEWE Congres 29 november 2003 Toledo Naast meerkeuzevragen ook: -rode draad van de leerstof -demonstratieproeven -begeleiding via Toledo (elektronisch leerplatform) Toledo: persoonlijke website elke les: rode draad + meerkeuzevragen (met juiste antwoord en verklaring) + extra vragen discussieforum (studenten stellen vragen aan elkaar)

VELEWE Congres 29 november 2003 Opdracht + slotdiscussie Zoek één of meerdere meerkeuzevragen (gebruik invulblad) - werk samen per 2 - vragen met 3 à 4 mogelijke antwoorden - geef ook het thema waarop de vraag betrekking heeft  Indien gewenst: afgeven met adres alle verzamelde vragen worden samengebracht en doorg d!