Strategieën voor meer gelijke behandeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Advertisements

Inschrijven - stroomdiagram
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Hoe beleven ECM ouders de doorverwijzing van hun kind naar het buitengewoon onderwijs? Anneloes Vandenbroucke & Laura Vanclooster.
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Een initiatief van.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Ongelijke kansen - ongelijke behandeling
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid Terugkomdag Basisonderwijs Sessie 8 Interactum © I. Nicaise.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Het inschrijvingsrecht: hoeksteen voor meer gelijke kansen? Een juridische benadering F. Ornelis (Universiteit Gent) B. Steen (KU Leuven)
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Brede school in Berkenbos
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
Handelingsgericht samenwerken
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
Elk kind, elke ouder telt
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Schoolopbouwwerk Menen
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Lokaal overlegplatform
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Inschrijven - stroomdiagram
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Betrokken ouder, tevreden ouder
Zelfevaluatie GOK.
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Aanmeldingen schooljaar
Doubleren.
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Doubleren.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Strategieën voor meer gelijke behandeling

Kenmerken / voorbeelden Binnen onderwijs Variant v.d. ‘gelijke leerwinst’ ( ‘gelijke inputs) Afbouw discriminaties Cruciale rol van communicatie Voorbeelden Recht op inschrijving Inclusief onderwijs Comprehensief onderwijs Intercultureel onderwijs Ervaringsgericht onderwijs Samenwerking school – ouders – buurt Solidariteitsbevordering onder leerlingen Lerarenopleiding © I. Nicaise

Recht op inschrijving: wat zegt het GOK-decreet? Recht op inschrijving mits aanvaarding van pedagogisch project & schoolreglement Vervullen van wettelijke toelatingsvoorwaarden Recht op vrije keuze vestigingsplaats tenzij Materieel veiligheidsrisico Quorum anderstaligen Recht op weigering mits Definitieve uitsluiting in vorig schooljaar Recht op doorverwijzing mits Plafond quorum anderstaligen bereikt is (uitz. onthaalklas of studierichting die elders niet bestaat) (voorlopig:) onvoldoende draagkracht t.a.v. handicap © I. Nicaise

Recht op inschrijving (vervolg) Rechtsbescherming Lokaal OverlegPlatform: bemiddeling (verplichte melding door school) Commissie leerlingenrechten bij Dept Onderwijs (controle procedures + beslechting conflicten) Mogelijkheid tot inhouding werkingstoelagen Knelpunten Subtiele barrières (pedag. project, kostendrempel...) Procedure voor volgorde van inschrijvingen ? Doorverwijzing impliceert voorlopige aanvaardingsplicht ↔ middelen ? Verhouding tussen commissie leerlingenrechten en rechtbank © I. Nicaise

Verwijzingen naar BuO: een vorm van sociale segregatie ? Verklaring van Salamanca: recht op onderwijs, maximaal binnen het reguliere systeem 1 op 10 arbeiderskinderen / 1 op 10 Maghreb-kinderen / 1 op 3 generatiearme kinderen (types 1-3-8) Aandeel BuO Vlaanderen 4% ↔ Schotland 2% (verschil: recht op remediëring bij record of needs?) Stroom is toegenomen ondanks ZVB – DOOR ZVB ? Snellere detectie – onvoldoende remediëring Aanzuigkracht van ZVB-scholen Groter pedagogisch comfort van BuO CLB’s spelen eerder systeembevestigende rol Verantwoordingsprotocollen beperkt tot kind (IQ / taal...) Ouders buiten spel Weinig trajectbegeleiding © I. Nicaise

Van verwijzings- naar begeleidingsmodel Huidig model school → CLB → BuO-school Inclusie-model school ouders kind CLB BuO-school © I. Nicaise

Naar inclusief onderwijs: voorwaarden voor succes Verwijzingsbeleid: Minder classificerend, meer handelingsgericht Kansarmoede als extra argument contra Voorafgaandelijk uitputten van alternatieven Leerlingenrechten (cf. Resolutie Vl. Parl. leerstoornissen) Professionalisering reguliere leerkrachten Samenwerking GO – BuO verdiepen Sensibilisering van alle betrokkenen (leerkrachten, ouders, CLB...) Uiteraard: middelen ! © I. Nicaise

School – ouders – buurt: het grote misverstand (Verhoeven & Kochuyt, 1995) Ouders: hoop voor de toekomst, maar frustratie van het eigen schoolverleden Pedagogisch onvermogen School: stelt vragen over afwezigheid van contact Ouders: oerangst voor plaatsing → aggressie of afscherming © I. Nicaise

School – ouders – buurt Vier visies over de rol van ouders Ouders als hinderpaal Ouders als hulpopvoeders Ouders als klanten Ouders als partners © I. Nicaise

Ouders als hinderpaal Coleman Report (1966) Ouders = oorzaak van leerachterstand => probeer ze te omzeilen © I. Nicaise

Ouders als hulpopvoeders Rol van ouders in prille jeugdjaren => vroegtijdige interventie-programma’s © I. Nicaise

Ouders als klanten Keuzevrijheid van ouders als prikkel tot kwaliteit => segregatie © I. Nicaise

Ouders als partners Cultuurkloof als oorzaak van discriminatie => communicatie als voorwaarde voor gelijke kansen => o.a. SOW © I. Nicaise

School – ouders – buurt: Partners: waarom ? Correcte inschatting van de mogelijkheden en moeilijkheden van de leerling Overbruggen van cultuurverschillen: bv. ‘eer/schande-gevoel’ bij Marokkaanse jongens; Scheiding opvoeding / onderwijs in Islam ‘kind = koning’ bij zigeuners Levensecht onderwijs (bv. muziek, brommers, huisdieren...) © I. Nicaise

School – ouders – buurt: werkmodellen P.m. oudercontacten, oudercomités, schoolpoort, schoolfeesten, huisbezoeken, leesmoeders, knutselvaders... Schoolopbouwwerk Brugfiguren / sleutelfiguren Interculturele medewerkers Ervaringsdeskundigen © I. Nicaise

Schoolopbouwwerk Doelstellingen: Institutioneel kader ‘empowerment’ van achtergestelde groepen i.h. onderwijs via opbouwwerk Versterken v.d. communicatie Institutioneel kader SIF (40 gemeenten) => bedreigd Ca. 160 professionelen (opbouwwerkers, leerkrachten, ICM... + ? Vrijwilligers Impliciete erkenning in GOK-decreet © I. Nicaise

Schoolopbouwwerk Soorten activiteiten Sensibilisering oudercursussen, navorming leerkrachten, campagnes, documentatie... Dialoog huisbezoeken, oudergroepen, interculturele bemiddeling, deelname aan LOP, samenwerking met integratiecentra Onderwijsondersteuning taalstimulering, huiswerkklassen, tolken... © I. Nicaise

Schoolopbouwwerk Evaluatie Waargenomen positieve effecten toegenomen betrokkenheid ouders meer deelname aan oudergroepen binnen / buiten de school grotere inzet leerkrachten meer begrip vanwege leerkr./ school betere oriëntering en minder falen Risico’s eenzijdige betrokkenheid in dienstverlening onevenwicht tussen migranten- en autochtone kansarme ouders precaire financiering © I. Nicaise

School - ouders - buurt De Gentse ‘brugfiguren’ Kader: SIF Gent - 27,5 FTE Functie: binnen schoolteam communicatie school - ouders - buurt ZVB t.a.v. kansarme leerlingen teamcoaching Sterktes: meest kansarmen worden beter bereikt versterkt contact met buurt ouderbetrokkenheid stijgt scholen werken meer vraaggestuurd Zwaktes: precaire financiering tendens tot substitutie contact met klastitularis functie heterogeen en onduidelijk © I. Nicaise

School - ouders - buurt Gesprek in subgroepen Video ‘Samen school maken’ (30’+15’) welke boodschappen krijgen ouders vanwege de school ? Wat boodschappen vangt de school op vanwege de ouders ? Welke visie op rol van ouders schuilt hierachter ? (hinderpaal, hulpje, klant, partner) Drieklap (Marie-Thérèse en Roos) (40’) voorstelling van de werking voorstellen tot verbetering van communicatie tussen ouders en school © I. Nicaise