18 november 2008 Aan de slag met een OPO. 18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met een OPO 2 1. Zelfinschatting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal en rekenen in het mbo
Advertisements

Leerlingenzorg De Telgenkamp
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Haags Model Cultuureducatie en Participatie. Klein beetje historie Kunstenplanperiode : commissie Hirsch Ballin Beleid vastgesteld: per 1 januari.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Drieslag functioneel rekenen
WAT SCHEELT DAT TEAM © Hoe maak je een concrete teamdiagnose
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Meten en experimenteren
18 november 2008 Inleiding Studietijdmetingen: een verplicht nummertje of een zinvolle investering?
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Intervisie onderwijs-ondersteuners
17 & 18 november '08 Eindtermen van de opleiding en leerdoelen van OPO’s.
18 november 2008 Studietijd meten eEen inleiding tot…
Verandering & Weerstand
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Dienst Onderwijsbeleid 24 oktober 2008 Syllabi en de syllabustoepassing Workshop onderwijsondersteuners.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
18/11/2008 Interpreteren van studietijd- resultaten.
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
Wat is een communicatieplan?
Samenwerking tussen de verschillende instanties van Franstalig België Diensten erkend door het « Ministère de l’Aide à la Jeunesse et de la Jeunesse »
Tegen de stroom in Investeren in mensen, juist in krappe tijden Werkconferentie Bedrijfsvoering 2 november 2011.
Oorzaken: Spontaan Door hard snuiten
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Workshop Open Leercentrum
Dynamo Project: managementondersteuning voor sportclubs
Ik heb iets van autisme of zo
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
DOne Doorgedreven ondersteuning naar nieuwe economie.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Wat na uw BUE? Van feedback via BUE naar concrete acties via UW INDIVIDUEEL ONTWIKKELINGSPLAN.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Project oriëntatie op het beroep Week 6 t/m 9. Week 6 Analyseren en concluderen Schrijven onderzoeksverslag groep Start beroepsproduct.
Kwaliteit en leiderschap Chris Gijtenbeek Training, coaching en advies.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
ELRC Workshop in Den Haag, Nederland, Kunt U Bijdragen? 1.
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Human capital in beeld FNV 9 april 2014 Dr. Leni Beukema.
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Wmo-team De Wolden en Hoogeveen Contactinformatie
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Draagvlak vergroten bij collega’s
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
Sander Landman Annica Brummel
Voorbereiding op de Rekentoets
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
Richting geven aan Teamontwikkeling
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

18 november 2008 Aan de slag met een OPO

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met een OPO 2 1. Zelfinschatting 2. Uitklaren van mogelijke oorzaken 3. Richting geven aan nodige aanpassingen 4. Opvolging

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met een OPO 3 1. Zelfinschatting Semesterplanning opmakenSemesterplanning Zelfinschatting afzetten tegen resultaten STM 2. Uitklaren van mogelijke oorzaken 3. Richting geven aan nodige aanpassingen 4. Opvolging

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met een OPO 6 1. Zelfinschatting 2. Uitklaren van mogelijke oorzaken Leeromgeving OPO analyseren 3. Richting geven aan nodige aanpassingen 4. Opvolging

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met een OPO 7 1. Zelfinschatting 2. Uitklaren van mogelijke oorzaken 3. Richting geven aan nodige aanpassingen Doelstellingen aanpassen (POC!) Evaluatie aanpassen (POC!) Ondersteuning aanpassen CONSEQUENTIES VOOR OPL!! 4. Opvolging

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met een OPO 8 1. Zelfinschatting 2. Uitklaren van mogelijke oorzaken 3. Richting geven aan nodige aanpassingen 4. Opvolging Herwerking semesterplanning Herwerking syllabus

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met een OPO: individueel of collectief? 9 1. Aan OPO met individuele docent werken 2. Met alle docenten aan hun individuele OPO werken 3. Vanuit (verschillende) OPO(‘s) aan OPL werken met alle docenten Afwegingen: Kenmerken van de docenten Haalbaarheid voor de ondersteuner