18 november 2008 Studietijd meten eEen inleiding tot…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Het secundair onderwijs
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
HOOFDSTUK 12 Media.
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
WISKUNDIGE FORMULES.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
18 november 2008 Inleiding Studietijdmetingen: een verplicht nummertje of een zinvolle investering?
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
18 november 2008 Aan de slag met een OPO. 18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met een OPO 2 1. Zelfinschatting.
18/11/2008 Interpreteren van studietijd- resultaten.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Het Heiligdom Een Afbeelding voor Redding 4e Kwartaal 2013 INLEIDING
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Enkele voorbeelden.
Hoofdstuk 7 de Multi (sterke variant, verdediging ertegen)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Voorlichting fysieke belasting
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Les 3: Verkeer TOETS.
Centrummaten en Boxplot
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Studietijdmetingen: een doel of een middel? Steven Huyghe K.U.Leuven
Studietijdmeting met KronosMetis Pedagogische wetenschappen Educatieve studies Onderwijskunde Educational studies SLO gedragswetenschappen Verantwoordelijke.
Resultaten studietijdmeting schakelprogramma komische wetenschappen 1 e semester academiejaar
Transcript van de presentatie:

18 november 2008 Studietijd meten eEen inleiding tot…

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 2 Overzicht 1. In den beginne… 2. Het aanbod 3. Welke methode gebruiken? 4. Voorbeelden

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 3 1. In den beginne ▪ Wettelijke vereisten ▪ Jaarprogramma (60 stp): à uur ▪ 1 stp = 25 à 30 uur ▪ Regelmatige opvolging ▪ Visitaties ▪ Aanvankelijk kwalitatieve metingen voldoende ▪ Geleidelijke verschuiving: kwantitatieve methodes ▪ Regelmatig ▪ Nieuwe curricula

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 4 En nu?  Ruimere toepassing  Onderdeel van kwaliteitszorgproces  Bredere toepassing dan louter controleren van studietijd

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 5 2. Het aanbod De methodes: 1. Tijdschrijven (TS): wekelijks tijd schatten 2. Absoluut schatten achteraf (SA): einde semester schatten 3. (Relatief schatten) 4. Focusgroep: hearing/groepsinterview 5. Vragenlijst studeerbaarheid

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 6 Tijdschrijven (Kronos)

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 7 Tijdschrijven (Kronos)

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 8 Tijdschrijven (Kronos) ▪ Tijdschrijven ▪ Studenten houden wekelijks bij hoeveel tijd ze besteed hebben aan bepaalde activiteiten (maximum 5) ▪ OPO- en curriculumniveau ▪ Alle studenten of selectie

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 9 Schatten achteraf

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 10 Schatten achteraf ▪ Studenten schatten aan het eind van het semester (februari of oktober) hoeveel tijd ze besteed hebben aan bepaalde activiteiten ▪ Alle studenten ▪ Curriculumniveau ▪ Twee manieren: ▪ Online (bij voorkeur > 100 studenten) ▪ Papier

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Welke methode gebruiken? Methode kiezen op basis van volgende vragen: ▪ Wat wil een opleiding te weten komen? ▪ Hoe ziet de context eruit waarin we willen meten?

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Welke methode gebruiken? ▪ Wat wil de opleiding te weten komen? ▪ Reëel bestede studietijd versus begrote ▪ op opo-niveau en/of ▪ op opl-niveau ▪ Spreiding van de studietijd doorheen het semester ▪ Studentenkenmerken en studietijd ▪ Studiebevorderende en –belemmerende factoren ▪ Legende: ▪ - Studietijd betekent hier uitgedrukt in cijfers ▪ - TS: tijdschrijven, SA: Schatten achteraf, VL: vragenlijsten, FG: focusgroep/hearing ▪ - 1: 1° keuze methode voor deze vraag, 2: te overwegen methode met nadelen, 0: geeft geen antwoord op de vraag TSSAVLFG

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Welke methode gebruiken? ▪ Hoe ziet de context er uit waarin we willen meten? ▪ Aantal studenten in de opleiding? ▪ Plichtvakken versus keuzevakken? (Aantal studenten per opo) ▪ Studentenkenmerken (subpopulaties)? ▪ Verwachte responsgraad online, papier, klassikaal? Streefcijfers voor kwantitatieve methodes: - Minstens 25 respondenten om statistisch zinvolle interpretaties te maken - Bij responsgraad van minder dan 50% is representativiteit niet gegarandeerd

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 14 Enkele voorbeelden 1. Opleiding X 2. Opleiding Y 3. Opleiding Z

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 15 Voorbeeld 1 – Opleiding X De slaagcijfers in eerste bachelor van middelgrote opleiding X blijken extreem laag te zijn. Studenten wijten dit aan de te grote studielast in het tweede semester. De POC wil de docenten verplichten hun cursus met 20 % in te krimpen.

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 16 Voorbeeld 1 – Opleiding X ▪ Oplossing (- 20 %) is paniekvoetbal ▪ Betere basis om beslissingen te nemen en nagaan waar probleem ligt ▪ Wat? ▪ Studielast opleiding en OPO’s ▪ Algemeen beeld ▪ Schatten achteraf

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 17 Voorbeeld 1 – Opleiding X ▪ Schatten achteraf: aandachtspunten ▪ Is opleiding groot genoeg? ▪ Papier of online? ▪ Grootte van de groep ▪ Eerdere ervaringen ▪ Bereikbaarheid (gemeenschappelijke colleges) en medewerking van docenten

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 18 Voorbeeld 1 – Opleiding X ▪ Respons online bevragingen: ▪ Grootte van de groep ▪ Timing ▪ Weerstand ▪ Methode ▪ Representativiteit?

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 19 Voorbeeld 2 – Opleiding Y Docenten in de reusachtige opleiding Y klagen over de inzet van de studenten. Ze zijn ervan overtuigd dat zij ‘te laat’ beginnen met studeren. De oorzaak daarvan is, volgens sommigen, dat de studenten tijdens het academiejaar te veel tijd besteden aan het opgelegde werkcollege en andere cursussen links laten liggen.

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 20 Voorbeeld 2 – Opleiding Y ▪ Subjectief aanvoelen docenten ▪ Beantwoordt dit (niet) aan realiteit? ▪ Nood aan kwantitatieve onderbouwing ▪ Wat? ▪ Evolutie in studiegedrag ▪ Verhouding tussen activiteiten ▪ Tijdschrijven aangewezen

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 21 Voorbeeld 2 – Opleiding Y ▪ Tijdschrijven: aandachtspunten ▪ Wie? ▪ Alle studenten ▪ Selectie: géén Chinese vrijwilligers ▪ ‘Roterend’: studenten vullen slechts om de x weken gegevens in ▪ Respons! ▪ Herinneringen ▪ Betrokkenheid

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 22 Opleiding Y (3) ▪ Respons: worst case scenario

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 23 Voorbeeld 3 – Opleiding Z Kleine opleiding Z krijgt komend academiejaar de visitatiecommissie over de vloer. De POC vraagt daarom een studietijdmeting (schatten achteraf) laten uitvoeren. Het curriculum bestaat echter uit enkele gemeenschappelijke opo’s en vele kleine keuzevakken.

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 24 Voorbeeld 3 – Opleiding Z ▪ Visitatie ▪ Dringt aan op kwantitatieve gegevens? ▪ Wat? ▪ Totale studietijd ▪ Studeerbaarheid ▪ Meetbaarheid?

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 25 Voorbeeld 3 – Opleiding Z ▪ Kwantitatieve bevraging: ▪ Aanzienlijk deel resultaten onbruikbaar wegens te lage respons ▪ Niet blind staren op cijfers ▪ Kwalitatieve bevraging ▪ Hearing nuttiger bij kleine aantallen ▪ Ev. gecombineerd met kwantitatieve meting voor grotere OPO’s

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 26 Praktisch ▪ Wie doet wat? ▪ DUO ▪ Online plaatsen meting of aanmaken vragenlijsten ▪ Verwerking resultaten en opmaken rapport ▪ Opleiding ▪ Aanleveren vakgegevens ▪ Opvolging

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 27 Tijdschema ▪ Absoluut schatten achteraf ▪ Februari: semester 1 ▪ Oktober: semester 2 ▪ Tijdschrijven ▪ Gedurende hele semester

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 28 Tijdschema ▪ 4 weken voor aanvang ▪ Overleg over methode, timing, gewenste resultaten ▪ 10 dagen voor aanvang ▪ Aanleveren vakgegevens ▪ 5 dagen voor aanvang (indien van toepassing) ▪ Vragenlijsten nagekeken door opleiding

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 29 Tijdschema ▪ Afname ▪ Opstarten Kronos (tijdschrijven) ▪ In college ▪ Online gedurende ca. 2 weken (herinneringsmail na 1 week) ▪ Ca. 2 weken na afname ▪ Bespreking resultaten en rapport