Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Advertisements

HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
De deelnemers over 16 stellingen
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Associate degree als onderwijsinnovatie
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
De HAN: kennisinstituut met onderzoekscompetenties?
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Wil Weg Dagen 22 oktober 2013 studie en stage in het buitenland Jos Brommer IO-FNWI Faculteit NWI Dit.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
6 juni 2011 De Associate degree werkt! Jan Nienhuis Ad-begeleidingsgroep van LEIDO.
Associate degree en regionalisering van het hbo
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Een ambitieuze studiecultuur
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
Wat gebeurt er allemaal in het hbo en wo?
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Meer innovatieve professionals
Duid het juiste land aan
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?’’ Leuven 11 F · e · b · r · u· a · r · i 2 · 0 · 1 · 0 Leuven 11 F · e · b · r · u · a · r · i 2 · 0 · 1 · 0

Binariteit: Een veel voorkomend goed / probleem

Enkele kerngegevens over UAS

Conceptualisering van onderwijs en onderzoek bij UAS

Onderwijssamenwerking Logische partners ? hogescholen en universiteiten hogescholen en hoger secundair onderwijs hogescholen/universiteiten en werkgevers Waarom samenwerking ? gezamenlijke programma’s (Associate Degrees of masters) doorstroom van studenten (AD – BA – MA) upgrading van programma’s arbeidsmarkt relevantie bestuurlijke efficiëntie versterking onderzoeksfunctie

Barrières voor samenwerking met uni’s? U niversiteiten en UAS werken maar relatief weinig samen: Als aparte sectoren neergezet Verschillende doelgroepen Universiteiten bang om prestige te verliezen Potentieel verlies van studenten (geld) Cultuurverschillen Wie heeft er baat? Wie ziet het nut in? Specialisatie Tijd

Mogelijkheden/kansen van samenwerking met uni’s? U niversiteiten en UAS zouden meer zamen moeten werken om: Nieuwe kennis/expertise toe te passen Nieuwe kennis/expertise te verspreiden (lesgeven) Perspectieven van studenten te verbreden Stapelen van diploma’s mogelijk maken Levenslang leren bevorderen Schaalvoordelen (bestuurlijk) Organisatorisch leren

Onderwijssamenwerking Gezamenlijke programma’s AD: beroepsgericht / duaal / doorstroom naar BA Masters: professioneel / onderzoek Doorstroom (bijv. BA – MA) afspraken over erkenning afspraken over vereiste vakkenpakketen doorstroom minoren (uni docenten verzorgen vakken) samenwerking vaak regionaal of locaal

Bestuurlijke samenwerking Wettelijke kaders Mogen universiteit en hogeschool samengaan Samenwerking of fusie Samenwerkende eenheden bijvoorbeeld: Universiteit v Amsterdam en Hogeschool v Amsterdam Vrije Universiteit en Windesheim  Clash of cultures samenwerking wordt losser / afspraken

Versterking onderzoek / academische missie UAS Doel een kwaliteitsslag te maken, maar Beperkte bekostiging voor onderzoek Beperkte onderzoekscompetenties bij docenten Beperkte faciliteiten (laboratoria, etc.) Competenties studenten Betrekken bedrijfsleven Onderzoek niet het doel maar ondersteunend aan onderwijs

Competenties van docenten In NL: verruiming mogelijkheden om te promoveren, samenwerking met universiteiten en tijdelijke vrijstelling In Duitsland: FH professoren moeten een aantal jaren werkervaring hebben

Bijdrage van onderzoek aan curriculum ontwikkeling

Voordelen van onderzoek voor de instelling

Bekostiging van de onderzoeksfunctie in UAS

Belang van verschillende bronnen van UAS- onderzoeksbekostiging

Typen onderzoek bij UAS

Prikkels voor docenten om onderzoek te doen

Samenwerking met andere onderzoeksinstituten

Master programma’s in UAS Samenwerking met uni’s? L anden met alleen bachelor programma’s in UAS: Denemarken, Estland, Frankrijk en Litouwen L anden met bachelor en master programma’s in UAS: Duitsland, Finland, Ierland, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Vlaanderen, Zwitserland

Professionele masters: upgrading van hogescholen? 2010 CHEPS’ studie profsssional masters Hoe en waar worden professionele masters in het buitenland georganiseerd? Fi: prof. masters beroepsgeoriënteerd, 3 jaar werkervaring, deeltijd D: prof. master in uni’s en FH’s, praktijk stage, gelijke status maar FH’s afgestudeerden verdienen minder Zwe: professionele qualificaties gekoppeld aan gereguleerde professies, slechts in enkele gebieden aangeboden door university colleges Zwi: masters in UAS alleen in zwaar selectieve gevallen VK: in het algemenen hebben universiteiten een sterke band met professionele organisaties NL: professionele masters alleen tijdelijk bekostigd in aangewezen gebieden: nu zware discussie

Discussies bij de noorderbuur Hoe voor te bereiden op nog meer massaliteit in 2020 ? De belangrijkste discussie thema’s: Overall: de kwaliteit van het HO moet omhoog weg met de “zesjes” cultuur Meer flexibiliteit in leertrajecten: meer brede programma’s en meer mogelijkheden voor stapelen Samenwerking academische en professionele programma’s? Diversiteit: meer ruimte voor korte programma’s (AD), meer zware studietrajecten (honours), professionele masters, instellingen profileren, multidimensionaliteit en excellentie,  uni’s selectiever Selectie: meer mogelijkheden voor selectie, meer instrumenten voor “de juiste student op de juiste plaats”

Discussies bij de noorderbuur (2) Hoe voor te bereiden op nog meer massaliteit in 2020 ? De belangrijkste discussie thema’s: Titulatuur: wel of geen onderscheid tussen afgestudeerden hogeschool en universiteit Lectoren: lectoren en onderzoek binnen hogescholen goed op weg (RAAK), nu inbedden in onderwijs, meenemen HBO-docenten en … samenwerking met universitaire professoren