The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Advertisements

Sales Management 8. Motivatie en Training.
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
In je element zijn slim samen
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Auke Hofstra B.V. Production Improvement Competentiemanagement.
Hogescholen in Dialoog
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
[datum].
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Te slim om veters te strikken
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
De aard en effectiviteit van management
Wat is een communicatieplan?
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Leidinggeven en coachen
Opleiden van medewerkers
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Communicatie in organisaties
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
Leidinggeven Logistiek supervisor
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
Betere Performance met soft controls
Organisatie analyse en concrete vervolgstappen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Iedereen gebruikt social media.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Organisatie & Personeel
50.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
DAVID PINTO
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Motiveren: de ins en outs!
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Persoonlijk Leiderschap
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Vrije Universiteit Brussel Prof. Jacques Vilrokx
Project backpack Amber Wetemans MTD1B4.
Leidinggeven Hoofdstuk 4 Motiveren.
Transcript van de presentatie:

The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor

conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd worden ► gebeurd door richting geven, motiveren, controleren en aanpassen

Hoe zit de mens in elkaar? ► De gemiddelde mens werkt zo weinig mogelijk ► wil geen verantwoordelijkheid ► is niet geïnteresseerd in wat het beste is voor het bedrijf ► is van nature bang van verandering ► is niet al te slim, en makkelijk in de maling te nemen

De harde of de zachte aanpak? ► De harde of sterke aanpak  druk zetten en (verborgen) bedreiging  werknemers worden van heel dicht bij gevolgd  strakke controle van het gedrag

► De zachte of zwakke aanpak  tegemoet komen aan de eisen van de werknemers  werknemers vrij laat  in streeft naar harmonie

Is de conventionele visie correct? ► Aantonen via motivatie

Theory Y ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► mensen zijn niet passief of weerspannig ► Motivatie, verantwoordelijkheid opnemen… zijn aanwezig in de mens ► Medewerkers willen zich kunnen ontplooien en willen autonomie

► Theorie X  Medewerkers zijn lui  willen geen verantwoordelijkheid dragen  moet je precies instrueren en scherp controleren  Motiveren doe je met fysiologische en veiligheidsbehoeften ► Theorie Y  Medewerkers werken graag  willen verantwoordelijkheid dragen  willen zich kunnen ontplooien en willen autonomie  Motiveren doe je met sociale- en waarderings- behoeften

Theory Z ► William Ouchi ► Combineerde de Amerikaanse en Japanse organisatie en management  werkgelegenheid op lange termijn  collectieve besluitvorming  individuele verantwoordelijkheid  langzame impliciete evaluatie & bevordering  informele controle  matig gespecialiseerde carrièrewegen  zorg voor de werknemer en familie