Katrien Van der Heyden Steunpunt Gelijke Kansen Universiteit Antwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Advertisements

 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.
DE IRONIE VAN GELIJKHEID OVER ETNISCHE DIVERSITEIT OP DE WERKVLOER
Ervaringen van Poolse ouders binnen de Vlaamse schoolomgeving
De context van ‘jongeren in cijfers en letters’
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
26 Multicultureel samenwonen
Een andere (weg naar de) arbeidsmarkt? Jong in de stad: 6 maart 2013 Inleiding workshop arbeidsmarkt – David Wemel.
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Allochtonen in het hoger onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
Christiane Timmerman Universiteit Antwerpen UCSIA
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
= DIVERSITEIT van NIEUWSGIERIGHEID
Omgaan met diversiteit in het onderwijs
J AARVERSLAG D ISCRIMINATIE / D IVERSITEIT 2010 Het centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding Hanne Degrande 1BaSWC.
Hanna Sadollahi 1BaTPB ICT. Kansen op werk voor allochtone werkzoekenden  Het uitstroompatroon van werkzoekenden bepaald door:  origine  geslacht.
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Aanmelding Studie Hoger Onderwijs
Brussel nader onderzocht
Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt
Overheidsbeleid 6.1 Integratiebeleid 6.2 Toelatingsbeleid
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Titel ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid en gelijke kansen te bevorderen, en.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Stakeholdersbijeenkomst College voor de Rechten van de Mens Positioneren en framen van mensenrechten in Nederland.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
21 December 2010 Persmoment 21 december December 2010 Wij, onderzoekers in Vlaanderen, zijn verontrust Wij, onderzoekers in Vlaanderen, zijn.
HET GAAT NIET OM RACISME BEELDVORMING OVER MINDERHEDEN IN AL HAAR SUBTILITEITEN.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007
Internationale migraties en migranten in Vlaanderen.
Interculturele verhoudingen op school: levensbeschouwing als case
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
* Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling Economisch Ondersteuningsbeleid.
Mozaiko 7/05/2015.
Waarom zijn interetnische contacten eigenlijk zo belangrijk? Pieter-Paul Verhaeghe PhD. Student Sociologie Universiteit Gent 1.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Moslimjongeren in Rotterdam Iris De Praetere 1BaO A3 Informatievaardigheden.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg Auteur: Wilma A.M. Vollebergh (Bron:
Multiculturele binnenwereld Observaties uit de psychoanalytische psychotherapie bij de niet- westerse allochtonen Wouter Gomperts.
Culturele identiteit en mediation College 2: Identiteitsconstructie in discours.
Groen links.  Onderwijs  Integratie  Europa  Duurzaamheid  Economie Punten die we gaan behandelen.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
Via coalities bruggen slaan met de campus Netwerkbijeenkomst Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland,
1 Centrum voor Gelijke Kansenbeleid Centrum voor Gelijke Kansenbeleid Gelijke Kansen beleid Actiepunten
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Armoedeweb kerngegevens. Werk is een buffer, maar lost armoede niet op: 95% van de werkenden leeft niet in armoede,
Culturele diversiteit
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
ACOD Tram – Bus – Metro (TBM)
Opleiding, onderzoek en werkveld
3. Oorzaken van criminaliteit
Hoe kan je verschil maken?
§6 - Leven in twee werelden
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Posters voor in het geschiedenislokaal
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ?
Transcript van de presentatie:

Katrien Van der Heyden Steunpunt Gelijke Kansen Universiteit Antwerpen Identiteitsconstructie vanuit een genderperspectief: Islambeleving en Integratie bij Hoogopgeleide Moslims in Vlaanderen. Katrien Van der Heyden Steunpunt Gelijke Kansen Universiteit Antwerpen

Gelijke kansen en integratie Onderzoekscontext Moslims in Europa Moslims in het Vlaamse onderwijs Methodologie Onderzoeksanalyse Primaire socialisatie: herkomstgezinnen Secundaire socialisatie: onderwijs Identiteitsconstructie en positionering Ten opzichte van de allochtone gemeenschap Ten opzichte van de autochtone gemeenschap Gelijke kansen en integratie

Onderzoekscontext: Moslims in Europa

Onderzoekscontext: Moslims in het Vlaamse onderwijs Bron: De Meester, K. en Mahieu, P. Ontstuimig hartstochtelijk of heftig bewegend? Onderzoek studenten uit migratie: allochtone studenten in de Vlaamse hogescholen., IDEA, Universiteit Antwerpen – UFSIA, 2000.

Bron: De Meester, K. en Mahieu, P Bron: De Meester, K. en Mahieu, P. Ontstuimig hartstochtelijk of heftig bewegend? Onderzoek studenten uit migratie: allochtone studenten in de Vlaamse hogescholen., IDEA, Universiteit Antwerpen – UFSIA, 2000.

Onderzoekscontext: Methodologie Selectie via brief en zelf aanmelden en ‘sneeuwbaleffect’ 53 Diepte-interviews Opgenomen op band en in tekst gezet Verwerkt met kwalitatief onderzoeksprogramma: MAXQDA

Onderzoeksanalyse: herkomstgezinnen Migratieaspect (tijdelijk gegeven, terugkeerdroom) Etnisch-religieuze identiteit in de opvoeding ‘Islamitische’ waarden in de opvoeding Geslacht, origine Sanctioneringsmechanismen (uitstoting)

Onderzoeksanalyse: Onderwijs Migratieaspect (concentratiescholen, taalproblemen, islamonderwijs) Waarden in het onderwijs (dubbele boodschap) Sanctioneringsmechanismen (racisme, slechte doorstroom)

Onderzoeksanalyse: Identiteitsconstructie en positionering Ten opzichte van de allochtone gemeenschap: Conflicthantering Loskoppeling etnisch-religieuze identiteit Godsbeeld Waardensysteem Ten opzichte van de autochtone gemeenschap: Positionering

Onderzoeksanalyse: Gelijke Kansen en Integratie Relatievorming en huwelijk Hoofddoek Integratie: spanningsveld tussen recht op ‘eigenheid’ en recht op ‘gelijke behandeling’.