H7: Cognitieve benaderingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Wat is ‘goede’ wetenschap
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
Over consumenten, gedrag en marketing
Verzekeren.
Marnix Suilen – Niek Giesen – Noes Aaltink – Ties Liedekerken
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Interventie en implementatie
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
Levensvragen Over geluk…..
Groep 4, klas 1U De Zwijgspiraal.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Lesplanning Binnenkomst
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Besluitvorming.
The role of employee cause and effect inference Matthijs Moorkamp M.Sc.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
De Fundamenten van Individueel Gedrag
H7: Cognitieve benaderingen
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Uitgekiende hypotheek vergelijking! Onze ervaren en onafhankelijke hypotheekadviseurs vergelijken voor u de hypotheken bij bijna alle hypotheekverstrekkers.
Ik wil de laagste rente voor mijn hypotheken! Op onze uitgebreide en informatieve hypotheek rente site kunt u de maximale hypotheek berekenen en vindt.
Risicocommunicatie: een spel van invloed en beïnvloeden
Controle over de belichting
Bayes Voor psychologen. Pierre Simon Laplace Recap Bayes’ Rule.
Business Marketing Management
Opbrengsten van onderwijs
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Denk en doe Steven Degrieck.
Sociale perceptie.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
© Wilma de Hond 2015.
H ET GROTE VRAGENBLAD 1. Lees aandachtig de bewering. 2. Plaats een kruisje bij hetgeen jij ervan denkt. 3. Duid ook aan of je: het wist moest schatten.
College 3 Consumentengedrag Nieuwe conservatieven
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Basiservaringen.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Groepsdynamica.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Opgroeien in de stad les 3
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
WonenBreburg Energie Januari I.Achtergrond & het telt! Panel II.Profiel panelleden III.Resultaten onderzoek Inhoud rapport 2.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Instructie hfst 1 klas 3tl. Koopkracht Koopkracht= hoeveel kun je kopen met je geld Inflatie= algemene prijsstijging Koopkrachtstijging= loonstijging.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Redeneren over de verzorgingsstaat
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Crisis-Management.
Denkbeelden van jongeren over democratie
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Transcript van de presentatie:

H7: Cognitieve benaderingen 1. Theorieën over vergelijkende beoordelingen Elke beoordeling is relatief; hangt af van een vergelijkingspunt Laat de consument uw product vergelijken met een minder aantrekkelijk product 2. Attributietheorieën: zoeken naar oorzaken vb. reclame van Kim Gevaert voor ‘McDonalds’?  voor het geld of omdat ze in het product gelooft?

1. Theorieën over vergelijkende beoordelingen Adaptation Level theory Social Judgment Theory Perspective Theory 2. Attributietheorieën: zoeken naar oorzaken Zelf-perceptie theorie Kelly’s attributie theorie

1.1 Adaptation level theory: Contrast Effect Elke beoordeling hangt af van het referentiepunt Contrast: beweging WEG van het referentiepunt. waarom beginnen verkopers pas over de das als het kostuum al gekocht is? ‘gewone vrouwen’ zijn veel minder aantrekkelijk nadat respondenten ‘Charlie’s Angels’ bekeken. Levenstevredenheid: lotto-winnaars zijn minder tevreden dan controle-subjecten. “Adaptatieniveau”: vergelijkingspunt is het ‘gemiddelde’ van voorgaande ervaringen (met heel imperfect geheugen) Enkel verklaring voor één type van context effect!

1.2 Social Judgment Theory: Contrast én Assimilatie Effecten Contrast: shift in beoordeling weg van het referentiepunt Assimilatie: shift in beoordeling naar het referentiepunt toe Herr (1989): prijs-inferentie van ongekende auto Het adaptatieniveau is niet enige type van referentiepunt Soms gebruiken mensen eigen opinie als referentiepunt Op voorwaarde dat eigen opinie bestaat + belangrijk & toegankelijk vb politieke opinies

Humphrey voters Placement of Candidate Pro-war Anti-war Anti-war Humphrey Voter’s Own Position Pro-war

Verwerpen Neutraal Aanvaarden Attitude verandering door persuasieve communicatie High Low Persuasion neutraal  argumenten zijn verschillend, maar niet zo verschillend dat ze worden verworpen Verwerpen Neutraal Aanvaarden

Credibiliteit, Extremiteit en Overreding Studie over advertentie claim extremiteit (Goldberg & Hartwick 1990) Manipulatie van extremiteit: geadverteerde product = 20ste, 5de, 3de of 1ste van 100 geteste producten  meeste overreding bij 5de en 3de Manipulatie van credibiliteit: laag: relatief onsuccesvol, nieuw bedrijf hoog: succesvol, ervaren bedrijf  effect het grootst bij het “low credibility” bedrijf

1.3 Perspective theory De interpretatie van de eindpunten van een beoordelingssschaal is ook een referentiepunt. Vb schaal van 1 (--) tot 10 (++) voor kwaliteit van auto’s Waarvoor staat de 10?  Cadillac, Rolls Royce, ...? Context kan evt. ook de interpretatie van de schaal beinvloeden  In dat geval: GEEN effect op gedrag!

2.1 Self-perception theory Mensen hebben weinig inzicht in hun eigen voorkeuren, of hebben er gewoon geen. Ze leiden hun voorkeur af uit hun eigen gedrag. ‘backwards thinking’ Dit geldt ook voor de ‘reden’ waarom men iets kocht. Overjustification: te veel mogelijke redenen (vb. kwaliteit, prijs, promotieactiviteit, …) Dan wordt elke individuele reden (bv ‘kwaliteit’) minder duidelijk.

Prijs promotie en veranderen van merk “Switch-waarschijnlijkheid” Margarine Bloem Waardebon Controle Waardebon Controle

en dalende merk loyaliteit Prijs promotie en dalende merk loyaliteit Kans om opnieuw product te kopen als “deal” ingetrokken Margarine Bloem Waardebon Controle Waardebon Controle

2.1 Kelley’s Attributie Theorie: Principe van covariatie Oorzaken en gevolgen correleren vb. ‘mijn kinderen zijn heel gelukkig na een verblijf in CenterParks’ Drie types van informatie zijn nodig om oorzaak van geobserveerd gedrag vast te stellen: Product – “distinctiveness” (voor alle producten?) Persoon – “consensus” (voor alle mensen?) Situatie – “consistency” (voor alle situaties?)

Verschillende attributies Stel: 3 discotheken: Extase, In Casa, Twins 3 personen: Kees, Klaas, Els 3 vrijdagavonden: 1ste, 2de, 3de Persoon-attributie Kees gaat als enige op vrijdag naar Extase (Els en Klaas gaan niet) Lage consensus Kees gaat op dezelfde avond nog naar In Casa en Twins Lage distinctiviteit Kees deed dit ook op voorafgaande vrijdagavonden Hoge consistentie

Verschillende attributies Stel: 3 discotheken: Extase, In Casa, Twins 3 personen: Kees, Klaas, Els 3 vrijdagavonden: 1ste, 2de, 3de Situatie-attributie Kees gaat als enige op vrijdag naar Extase (Els en Klaas gaan niet) Lage consensus Kees gaat niet naar In Casa en Twins Hoge distinctiviteit Kees deed dit niet op voorafgaande vrijdagavonden Lage consistentie

Verschillende attributies Stel: 3 discotheken: Extase, In Casa, Twins 3 personen: Kees, Klaas, Els 3 vrijdagavonden: 1ste, 2de, 3de Persoon x Product-attributie Kees gaat als enige op vrijdag naar Extase (Els en Klaas gaan niet) Lage consensus Kees gaat niet naar In Casa en Twins Hoge distinctiviteit Kees deed dit ook op voorafgaande vrijdagavonden Hoge consistentie

Verschillende attributies Stel: 3 discotheken: Extase, In Casa, Twins 3 personen: Kees, Klaas, Els 3 vrijdagavonden: 1ste, 2de, 3de Product-attributie Kees gaat op vrijdag naar Extase, Els en Klaas gaan eveneens Hoge consensus Kees, Els en Klaas gaan niet naar In Casa en Twins Hoge distinctiviteit Kees, Els en Klaas deden dit ook op voorafgaande vrijdagavonden Hoge consistentie

2.1 Kelley’s Attributie Theorie: Principe van covariatie Distinctiviteit Consistentie Consensus Attributie-type Hoog Product Laag Situatie Persoon Persoon x Product Marketing zoekt hoge distinctiviteit (merk is ‘anders’), hoge consensus (iedereen wil het) en hoge consistentie (…altijd)

2.2 Kelley’s Attributie Theorie: Causale schemata Discounting principe Hoog-verwachte informatie is op zijn best niet informatief, en leidt vaak tot percepties van ‘bias’ vb: een ad zegt dat merk A het beste merk is Dus: onverwachte info toevoegen helpt. Vb: toegeven dat merk A ijsroom veel calorieen bevat 2-sided claims Versterkingsprincipe Een gebeurtenis wordt meer diagnostisch als de omstandigheden tegen zijn vb. Een verkoper die zich verlegen gedraagt, moet wel heel erg verlegen zijn

Recap 1. Theorieën over vergelijkende beoordelingen Adaptation Level theory Social Judgment Theory Perspective Theory 2. Attributietheorieën: zoeken naar oorzaken Zelf-perceptie theorie Kelly’s attributie theorie