“Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen “Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen. Haar vader vertelde dit aan de directeur. Tijdens de deliberatie bewoog die hemel en aarde om het meisje erdoor te krijgen. Met vele zware tekorten was zij niet klaar voor een hoger jaar. Geen middel was de directeur echter te min. Verscheidene keren liep hij woedend de deur uit. Alles lag stil. Uiteindelijk gaven we het op. En die leerling maar triomferen achteraf. (Marcel, leraar in Genk).” Klasse voor leerkrachten, 1998.
Worden leerlingen in verschillende scholen op gelijke wijze gedelibereerd? Ilse Anthoons Nele Deprez Sabijn Thyssen Marijke Verbruggen
Mogelijke beslissingen A-attest B-attest C-attest Waarschuwing Vakantietaak Bijkomende proeven
Leerling uit het vijfde jaar Handel met als eindresultaat 56% Case 1 twee tekorten: Bedrijfshuishoudkunde: 47% Frans: 40% Case 2 één tekort: Aardrijkskunde: 25%
Structuur presentatie Onderzoeksvraag en -methode Bespreking resultaten Conclusie Discussie
Onderzoeksvraag en -methode
Onderzoeksvraag Worden leerlingen in verschillende scholen op gelijke wijze gedelibereerd? Deliberatiepraktijken van scholen (meso) Resultaatsbepaling Deliberatiecriteria Deliberatiebeslissing Confrontatie micro-meso Confrontatie meso-macro
Onderzoeksmethode Literatuurstudie Enquête bij leerkrachten en directie 5 Ec-Mt/Handel 4 Brabantse en 2 West-Vlaamse scholen 3 ASO-scholen en 3 TSO-scholen
Onderzoeksresultaten
Resultaatsbepaling Dagelijks werk telt altijd mee Reden: Regelmatig werken (47%) Leren is proces (38%) Examenstress/Zwakke leerlingen (15%)
Deliberatiecriteria (1) Eindresultaat Andere criteria Niet: Gedrag Klasgemiddelde
Deliberatiecriteria (2) 1. Eindresultaat 2. Examenresultaten 3. Hoofdvakken 4. dagelijks werk 5. Inzet 6. Punten van de voorgaande jaren 7. Sociale situatie 8. Waarschijnlijke studierichting van het volgend schooljaar 9. Klasgemiddelde 10 Gedrag 11 Huidige studierichting
Deliberatiebeslissing (1): prospectieve visie
Deliberatiebeslissing (1): prospectieve visie = Visie leerkrachten Voor het vak Voor het jaar Visie school
Deliberatiebeslissing (2): herexamens
Deliberatiebeslissing (2): herexamens Aantal scholen ‘Zeer uitzonderlijk’ 3 ‘Zeer uitzonderlijk’ tot ‘af en toe’ 2 ‘Af en toe’ tot ‘bij iedere onvoldoende’ 1
Deliberatiebeslissing (3): herexamens
Deliberatiebeslissing (4): vakantietaken Slechts in 4 scholen: vakantietaken > herexamens Om slaagkans in de toekomst te verhogen
Deliberatiebeslissing (5): waarschuwing
Deliberatiebeslissing (6): waarschuwing Pro: Signaal Initiatief bij leerling Contra: Verhelpt niets aan het probleem
Deliberatiebeslissing (7): B-attest Niet (ASO) of beperkt (TSO) in 5de jaar Wanneer? Lln. kan studierichting niet aan Vele/grote tekorten
Deliberatiebeslissing (8): C-attest Wanneer? Eindresultaat < 50% Zware tekorten voor grote vakken OPM: niet ‘ geen slaagkans volgend jaar’
Conclusie
Mesoniveau Scholen verschillen van elkaar met betrekking tot Resultaatsbepaling Deliberatiecriteria Deliberatiebeslissing
Micro-Meso Visie leerkrachten = Visie scholen Uitzonderingen: Prospectieve visie Herexamens
Meso-Macro Visie scholen Macrobeleidsvisie Voorbeelden: Prospectieve visie Herexamens Gebruikte criteria
Eigen mening In belang van gelijke doorstromingskansen: Betere communicatie In scholen Tussen scholen en VVKSO Meer harmonisatie Maar: Scholen moeten zekere vrijheid behouden
Gevallenstudie 1 Eindresultaat: 56% Bedrijfshuishoudkunde/Economie: 47% Frans: 40%
Gevallenstudie 2 Eindresultaat: 56% Aardrijkskunde: 25%
Stellingen
Vind je dat het VVKSO zou moeten bepalen in welke mate dagelijks werk meetelt en hoeveel examenreeksen er worden georganiseerd om leerlingen meer gelijke deliberatiekansen te geven?
Het VVKSO is van mening dat, als een leerling in staat is om het volgend schooljaar met succes aan te vatten, hij/zij mag overgaan. Ben je het hiermee eens?
Zou jij het gedrag van de leerlingen laten meetellen op de deliberatie Zou jij het gedrag van de leerlingen laten meetellen op de deliberatie? Waarom (niet)? En het klasgemiddelde?
Ben jij voor- of tegenstander van herexamens? Argumenteer!