“Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Het secundair onderwijs
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
Les 2 De antwoorden na een opening van 1 in een kleur
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Kansrijke combinatiegroepen
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
Het einde is in zicht. De Criteria Nulmeting - Linkaudit.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Vernieuwing verzorging
Comenius monitoring dagen - mei over verslaggeving “Comenius monitoring dagen” : over verslaggeving 20 mei 2008, Alden Biesen 29 mei 2008, Brugge.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Vrouwelijk Ontwijkinggedrag in seksueel geïsoleerde poelslakken Lymnaea stagnalis Door: Hassan Ghaddari, Bart Oud & David van Diepen onder begeleiding.
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Aan de slag met competenties beoordelen
AVEBE Project Door: Tim Bas Tjibbe Pieter.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
ENQUETE ORA.
Rekenen groep 4.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
VSV Wég van Mobiliteit  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?
Communiceren met Marloes
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Personeelsbeleid tav grensarbeiders Eurocadres & Unizo Seminarie, 4 Oktober 2007 L. Coppin & T. Vandenbrande 1 Personeelsbeleid ten aanzien van grensarbeiders.
Overgang basis naar secundair
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. Mat. 5:16.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Verschillen tussen scholen en klassen
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Beter Onderwijs Nederland
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Onderhouden bestratingen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Doubleren.
Jaarverslag 2017 – 2018 Medezeggenschapsraad Kbs De Howiblo
Vakkenpakketkeuze klas 1  klas 2
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

“Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen “Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen. Haar vader vertelde dit aan de directeur. Tijdens de deliberatie bewoog die hemel en aarde om het meisje erdoor te krijgen. Met vele zware tekorten was zij niet klaar voor een hoger jaar. Geen middel was de directeur echter te min. Verscheidene keren liep hij woedend de deur uit. Alles lag stil. Uiteindelijk gaven we het op. En die leerling maar triomferen achteraf. (Marcel, leraar in Genk).” Klasse voor leerkrachten, 1998.

Worden leerlingen in verschillende scholen op gelijke wijze gedelibereerd? Ilse Anthoons Nele Deprez Sabijn Thyssen Marijke Verbruggen

Mogelijke beslissingen A-attest B-attest C-attest Waarschuwing Vakantietaak Bijkomende proeven

Leerling uit het vijfde jaar Handel met als eindresultaat 56% Case 1 twee tekorten: Bedrijfshuishoudkunde: 47% Frans: 40% Case 2 één tekort: Aardrijkskunde: 25%

Structuur presentatie Onderzoeksvraag en -methode Bespreking resultaten Conclusie Discussie

Onderzoeksvraag en -methode

Onderzoeksvraag Worden leerlingen in verschillende scholen op gelijke wijze gedelibereerd? Deliberatiepraktijken van scholen (meso) Resultaatsbepaling Deliberatiecriteria Deliberatiebeslissing Confrontatie micro-meso Confrontatie meso-macro

Onderzoeksmethode Literatuurstudie Enquête bij leerkrachten en directie 5 Ec-Mt/Handel 4 Brabantse en 2 West-Vlaamse scholen 3 ASO-scholen en 3 TSO-scholen

Onderzoeksresultaten

Resultaatsbepaling Dagelijks werk telt altijd mee Reden: Regelmatig werken (47%) Leren is proces (38%) Examenstress/Zwakke leerlingen (15%)

Deliberatiecriteria (1) Eindresultaat Andere criteria Niet: Gedrag Klasgemiddelde

Deliberatiecriteria (2) 1. Eindresultaat 2. Examenresultaten 3. Hoofdvakken 4. dagelijks werk 5. Inzet 6. Punten van de voorgaande jaren 7. Sociale situatie 8. Waarschijnlijke studierichting van het volgend schooljaar 9. Klasgemiddelde 10 Gedrag 11 Huidige studierichting

Deliberatiebeslissing (1): prospectieve visie

Deliberatiebeslissing (1): prospectieve visie = Visie leerkrachten Voor het vak Voor het jaar  Visie school

Deliberatiebeslissing (2): herexamens

Deliberatiebeslissing (2): herexamens Aantal scholen ‘Zeer uitzonderlijk’ 3 ‘Zeer uitzonderlijk’ tot ‘af en toe’ 2 ‘Af en toe’ tot ‘bij iedere onvoldoende’ 1

Deliberatiebeslissing (3): herexamens

Deliberatiebeslissing (4): vakantietaken Slechts in 4 scholen: vakantietaken > herexamens Om slaagkans in de toekomst te verhogen

Deliberatiebeslissing (5): waarschuwing

Deliberatiebeslissing (6): waarschuwing Pro: Signaal Initiatief bij leerling Contra: Verhelpt niets aan het probleem

Deliberatiebeslissing (7): B-attest Niet (ASO) of beperkt (TSO) in 5de jaar Wanneer? Lln. kan studierichting niet aan Vele/grote tekorten

Deliberatiebeslissing (8): C-attest Wanneer? Eindresultaat < 50% Zware tekorten voor grote vakken OPM: niet ‘ geen slaagkans volgend jaar’

Conclusie

Mesoniveau Scholen verschillen van elkaar met betrekking tot Resultaatsbepaling Deliberatiecriteria Deliberatiebeslissing

Micro-Meso Visie leerkrachten = Visie scholen Uitzonderingen: Prospectieve visie Herexamens

Meso-Macro Visie scholen  Macrobeleidsvisie Voorbeelden: Prospectieve visie Herexamens Gebruikte criteria

Eigen mening In belang van gelijke doorstromingskansen: Betere communicatie In scholen Tussen scholen en VVKSO Meer harmonisatie Maar: Scholen moeten zekere vrijheid behouden

Gevallenstudie 1 Eindresultaat: 56% Bedrijfshuishoudkunde/Economie: 47% Frans: 40%

Gevallenstudie 2 Eindresultaat: 56% Aardrijkskunde: 25%

Stellingen

Vind je dat het VVKSO zou moeten bepalen in welke mate dagelijks werk meetelt en hoeveel examenreeksen er worden georganiseerd om leerlingen meer gelijke deliberatiekansen te geven?

Het VVKSO is van mening dat, als een leerling in staat is om het volgend schooljaar met succes aan te vatten, hij/zij mag overgaan. Ben je het hiermee eens?

Zou jij het gedrag van de leerlingen laten meetellen op de deliberatie Zou jij het gedrag van de leerlingen laten meetellen op de deliberatie? Waarom (niet)? En het klasgemiddelde?

Ben jij voor- of tegenstander van herexamens? Argumenteer!