Moderne secundaire school 21ste eeuw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Succesvol in onderwijs met ICT
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
ICT conferentie 10 februari 2011 ICT in de klas
An, Annick, Yasmine en Hendrik- Jan
Drieslag functioneel rekenen
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Probleem gestuurd onderwijs
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
2de graad 1ste jaar
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
1 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 17 oktober 2013 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Vandaag Het werken in een community. -Hoe werkt een community? -Wat is Whizzer? -Waarvoor gaan we Whizzer inzetten? -Hoe gaan we Whizzer inrichten? -De.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Actieonderzoek instructietafel.
Voortgangsgesprek fase 1
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Curriculaire spinnenweb
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Leer kracht Workshop over competenties van
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Sijbrand Dijkstra ICT-Informatiemanager Ambionholding.
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
Curriculaire spinnenweb
Presentatie Rode Bosbes
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Huidige en gewenste situatie op schoolniveau
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Moderne secundaire school 21ste eeuw Infrastructuur Moderne secundaire school 21ste eeuw

Leerkracht van docent naar coach Leerling stuurt zelf het leerproces Een krachtige leeromgeving Uitgerust met alle mogelijke didactische hulpmiddelen Gewaarborgde studiesfeer Mogelijkheid pedagogische ondersteuning In functie van een leeractiviteit Ter beschikking op lesmomenten en daarbuiten Leerkracht van docent naar coach Leerling stuurt zelf het leerproces

Zowel ruimte als middelen voldoen niet voor een gedifferentieerde aanpak waarbij verschillende leerlingen bezig zijn met verschillende leeractiviteiten Buiten de eigenlijke lestijden kunnen de leerlingen niet beschikken over een krachtige leeromgeving Het gewone klaslokaal

Realisatie Ruimte voor groepswerk Ruimte voor plenaire voordrachten met projectiemogelijkheid Afzonderlijk leslokaal om in kleine groepen te werken Leeshoek/stille ruimte Mediatheek met diverse leermiddelen en naslagwerken Realisatie

G:\project Freinet.skp Voorbeeld realisatie

Virtuele foto’s en beelden Ruimte voor plenaire voordrachten met projectiemogelijkheid Virtuele foto’s en beelden

Virtuele foto’s en beelden Ruimte voor groepswerk Virtuele foto’s en beelden

Virtuele foto’s en beelden Leslokaal om in kleine groepen te werken in een rustige leeromgeving Virtuele foto’s en beelden

Virtuele foto’s en beelden Leslokaal op bovenverdieping met ernaast een mediatheek Virtuele foto’s en beelden

Virtuele foto’s en beelden Werkeilandjes/leeshoek in de mediatheek Virtuele foto’s en beelden

Materiaal rijke leeromgeving Computers met internetaansluiting en alle nodige software Headsets SMART Board wetenschapslokaal Materiaal rijke leeromgeving