Les 5: orde en klassenmanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open-up / over de streep
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Opkomen voor jezelf.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Leren = Concentreren I II III.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Experts werkvorm + begrippentest
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Tweede wereldoorlog.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 4.
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Alle lijntje bij elkaar…?
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Orde houden in de klas.
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Welkom Docent: Siri Kruit Programma les 6 Welkom; Presentaties : -Gokverslaving - nabespreken Bespreken eindopdracht- klassikaal & in.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
Kwaliteitszorg
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
De vijf rollen van de leraar
Observeren en rapporteren
Presentatie door: Toon Kuijpers klas: mh2a
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Verkopen Les 3 Niveau 4.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Schoolgroepbijeenkomst
Didactiek Lesformulier.
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Introductie intervisie
Gedragsproblemen en stoornissen
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Gedragsproblemen en stoornissen
Les 2 Begeleidingskunde Hoe assertief ben jij?
Je eigen omgeving in beeld
SEL Les 1: kennismaking.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Transcript van de presentatie:

Les 5: orde en klassenmanagement Voorbereid op Stage Les 5: orde en klassenmanagement

Wat gaan we doen? Oefening Wat is orde en klassenmanagement continu signaal Wat doe je om orde te bewaren: escalatieladder Oefenen met orde houden: casus Afsluiting

Oefening http://www.werkeninhetonderwijs.nl/jijvoordeklas/popup_spel.htm

Wat is orde en klassenmanagement? Maak met zijn 2-en of 3-en een mindmap (10 min) Deze bespreken we centraal Continu signaal Escalatieladder

Oefening orde houden Bedenk een casus Bespreek jouw escalatieladder in een klein groepje 1 docent, 1 souffleur: Je mag een time-out aanvragen om e.e.a. te bespreken. Je gaat oefenen met je escalatieladder Nabespreking

oefenen met orde houden Casus Fred Fred bladert voor de derde keer door het boek van een ander vak. Je hebt hem tot nu toe alleen aangekeken, maar dat heeft niet geholpen. De rest van de klas lijkt rustig te luisteren, maar het gedrag van Fred valt wel op bij enkele leerlingen die in de buurt zitten. Wat moet je doen? Casus Haast! Jij komt binnen als de klas er al zit, de vorige les was uitgelopen en je hoofd zit nog vol van de les. Je lesopening is dan ook wat warrig en je constateert dat je e.e.a. wat beter had moeten voorbereiden. De klas begint al na enkele minuten wat onrustig te worden. Een leerling merkt op: “Dit hebben we vorige week ook al gedaan!” Wat moet je doen? Casus: geen huiswerk Je begint de les met het bespreken van het huiswerk en vraagt iedereen het boek open te slaan. Niemand heeft het huiswerk gemaakt. Een van de leerlingen zegt: maar u heeft niets opgegeven de vorige keer. Wat moet je doen?