Sektes Definitie en werking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Inhoud Methodologie Theorie Onderzoeksresultaten Verbanden
Vakantie in beeld Nl Vak 1.4.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Interculturele Communicatie
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Dilemma’s en perspectieven
Workshop 5 •Dialoog voorbij de leeftijd • Suzan Langenberg • Catherine Schnitzer.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Omgaan met geschiedenis
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Sektarische praktijken en de gezondheidszorg: een sociologische benadering Olivier Schmitz Onderzoeksinstituut voor gezondheid en maatschappij (UCL) Centrum.

Regels zijn regels.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
School-als-organisatie en schoolcultuur
VRIJWILLIGERSWERK EN PARTICIPATIE AAN HET VERENIGINGSLEVEN BINNENSTEBUITEN Vanryckeghem Charlotte 1.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Is de vereniging auti-proof?
Workshop Fondsen werven
Jij hebt ook wat te vertellen!
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
 Actuele vragen  Help, ben ik homo?  Coming out  Happy homo?  Uit de kast op het werk?  Schelden doet pijn.
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Vandaag Kennismaking en do’s en dont’s Korte terugblik vorige week
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Oic.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Verschillende rollen en stijlen
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
Embedded Librarianship
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Maatschappij Wetenschappen
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Sektes Definitie en werking.
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Medezeggenschap? Ook voor u!
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Generaties in dialoog.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Interculturele Competenties / communicatie
Hoofdstuk 1.
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Coördineren of commanderen?
Transcript van de presentatie:

Sektes Definitie en werking

Definitie Niet simpel om tot een eensluidende definitie te komen Sektes: soms te snel, soms niet snel genoeg in de mond genomen Oplossing Bryan Wilson: geen definitie, maar lijst met kenmerken

Kenmerken van Wilson lidmaatschap uit vrije keuze, niet door geboorte; toelating tot het lidmaatschap op grond van door de sekteleiders erkende en aantoonbare kennis van de leer, een persoonlijke bekeringservaring of een aanbeveling door een ouder lid van de sekte; het karakter is exclusief en gesloten; wie zich niet aan de geldende leer houdt of tegen de regels van de moraal of de organisatie zondigt, wordt uitgestoten;

de sekte beschouwt zich als een elite, begiftigd met een bijzonder inzicht of belast met een bijzondere opdracht; er is sprake van een streven naar persoonlijke perfectie; er is geen principieel verschil tussen leken en priesters of voorgangers; er is gelegenheid om spontaan uiting te geven aan een persoonlijk gevoel van betrokkenheid;

de sekte staat vijandig of onverschillig tegenover de samenleving en de staat; het lidmaatschap is absoluter en omvattender dan dat van een kerkgenootschap; er is sprake van een duidelijk herkenbare eigen ideologie; overtreders van de regels worden als verraders beschouwd en voor hun overtredingen gestraft of uitgestoten.

Kritiek op kenmerken van Wilson Het probleem van deze lijst is dat ze teveel als een ‘checklist’ kan worden gebruikt, terwijl je ook altijd de subjectieve context hebt, waarbinnen je elke groep moet situeren.

Aanvulling Het verschil tussen kerk en sekte is een verschil in mate van spanning met de omgeving. "Als een religieuze organisatie de samenleving en de cultuur zonder meer kan accepteren, zoals ze zijn, dan is er geen sprake van spanning en is zo'n organisatie of groep als een kerk te beschouwen: de kerk vertegenwoordigt een levensbeschouwing, die zich goed verdraagt met de algemene cultuur of daarmee geheel samenvalt. Bij sekten is dat niet zo en dat maakt sekten tot op zekere hoogte tot organisaties van devianten: mensen die anders denken dan algemeen aanvaard is of door de meerderheid aanvaard wordt." P. Schnabel (1982): Tussen stigma en charisma, blz. 79, 80

Werking 7 stappen om leden definitief te werven Niet alle stappen moeten aanwezig zijn om van een sekte te kunnen spreken Meer info op: http://www.iacsso.be/ Iacsso: Informatie- en adviescentrum inzake schadelijke sektarische organisaties

Stap 1: Rekrutering ‘Love bombing’ Begrip en interesse voor jou en je problemen Identiteit van de groep wordt verzwegen Resultaat: alsmaar grotere sociale controle, alsmaar minder vrijheid

Stap 2: organisatie Strikte hiërarchie met aan de top een ‘meester’, ‘leider’, of ‘goeroe’ Geen democratie. Leiders worden aangewezen, niet verkozen Strikte gehoorzaamheid Geen kritiek

Stap 3: Financiën Begin met kleine bijdrage Er wordt alsmaar meer gevraagd Bijdrage via giften of vrijwilligerswerk

Stap 4 Breuk van de wereld In drie stappen: Systematisch ‘losweken’ van lid met vroegere vrienden en familie, die nu als ‘vijand’ worden voorgesteld. Buitenwereld is slecht en gevaarlijk. Enkel de groep is goed en veilig Gebruik van eigen taal en termen. Zo wordt communicatie met niet-leden alsmaar moeilijker

Stap 5: Doctrine Enkel de leden van de groep hebben de ware kennis en vormen zo een elite Opvattingen wijken soms sterk af van gangbare algemene en wetenschappelijke bevindingen Kritiek van de buitenwereld bewijst dat de groep gelijk heeft

Stap 6: Gezondheid Eigen zorgverlening, dikwijls door niet geschoolde ‘kwakzalvers’ Afwijzen van medische behandelingen gegeven door de buitenwereld

Stap 7 Praktijken Leden worden verwacht om mee te doen met vele geld- en tijdrovende activiteiten, rituelen… van de groep Vragen of kritiek worden afgewezen of bestraft Als er iets mislukt is het de schuld van het lid zelf, of van de buitenwereld, niet van de doctrine Afscheiding door specifieke voorschriften (voeding, kledij…)

lidmaatschap uit vrije keuze, niet door geboorte; toelating tot het lidmaatschap op grond van door de sekteleiders erkende en aantoonbare kennis van de leer, een persoonlijke bekeringservaring of een aanbeveling door een ouder lid van de sekte; het karakter is exclusief en gesloten; wie zich niet aan de geldende leer houdt of tegen de regels van de moraal of de organisatie zondigt, wordt uitgestoten; de sekte beschouwt zich als een elite, begiftigd met een bijzonder inzicht of belast met een bijzondere opdracht; er is sprake van een streven naar persoonlijke perfectie; sekteleden willen een zo’n goed mogelijk sektelid zijn er is geen principieel verschil tussen leken en priesters of voorgangers; er is gelegenheid om spontaan uiting te geven aan een persoonlijk gevoel van betrokkenheid; de sekte staat vijandig of onverschillig tegenover de samenleving en de staat; het lidmaatschap is absoluter en omvattender dan dat van een kerkgenootschap; er is sprake van een duidelijk herkenbare eigen ideologie; overtreders van de regels worden als verraders beschouwd en voor hun overtredingen gestraft of uitgestoten.

Het verschil tussen kerk en sekte is een verschil in mate van spanning met de omgeving. "Als een religieuze organisatie de samenleving en de cultuur zonder meer kan accepteren, zoals ze zijn, dan is er geen sprake van spanning en is zo'n organisatie of groep als een kerk te beschouwen: de kerk vertegenwoordigt een levensbeschouwing, die zich goed verdraagt met de algemene cultuur of daarmee geheel samenvalt. Bij sekten is dat niet zo en dat maakt sekten tot op zekere hoogte tot organisaties van devianten: mensen die anders denken dan algemeen aanvaard is of door de meerderheid aanvaard wordt