Kunst met jonge kinderen Christine de Meij Serena van Rutten V3A
Inhoudsopgave Inleiding Praktijk + visie Kerndoelen + HAS-begrippen Competenties Afsluiting Serena: Verteld wat wij gaan behandelen en op welke volgorde
inleiding Wat houdt de prestatie in? Waarom hebben wij gekozen voor deze prestatie? De leervragen: Hoe kun je kunstbeschouwen met jonge kinderen? Christine: Verteld wat de prestatie inhoudt, waarom wij hiervoor gekozen hebben en wat de leervragen zijn.
Kijken
kijken
Kijken Serena
Praktijk Wat zie je op dit schilderij? Wat roept het bij je op? Wat stelt dit schilderij voor? Betekend dit schilderij iets? Wat voor gevoel krijg jij bij dit schilderij? Hoe is het gemaakt? Welk beeldaspect is in dit werk het belangrijkst? Vindt je dit schilderij (niet) mooi? Waarom? Serena
Foto’s Serena
Foto’s Serena
Kunst beschouwing
Praktijk Wat valt op? Wat trekt meteen aandacht? Wat is het belangrijkst? Wat zie je allemaal? Hoe is de sfeer? Hoe zie je dat? Wie vindt het kunstwerk lelijk, slecht, goed, mooi, saai? Waarom? Christine
4 fases Kennismaken = eerste reactie van de kinderen Wat valt op? Wat trekt meteen aandacht? Wat is het belangrijkst? Analyse = zorgvuldige beschouwing van de voorstelling en hoe het gemaakt is? Wat zie je allemaal? Uitdrukking = wat wil de kunstenaar uitdrukken? Waarom heeft hij het zo gemaakt? Hoe is de sfeer? Hoe zie je dat? Meningsvorming = oordelen en vooral meningen vergelijken. Wie vindt het kunstwerk lelijk, slecht, goed, mooi of saai? Waarom?
Resultaten van de kunstbeschouwing en de kunstwerken
Visie Pcbs het Mozaiëk Visie mentrix Christine
Kerndoelen + Has-begrippen Les Serena:
Kerndoelen + Has-begrippen Les Christine:
Competenties Serena:
Competenties Christine:
Afsluiting Beantwoording van de leervragen Reflectie op de lessen en samenwerking (Bronnen) leuke sites