Crisiscommunicatie 16 november 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Communicatie met de achterban
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Een echte vriend is iemand die vooruit stapt wanneer de rest
De Geest wil je met kracht vervullen! Philip Nunn November Nunspeet.
Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Jaar van transport en veiligheid
Opti-Alert Jos Post en Clemon Tonnaer 20 mei 2014 Enhancing the efficiency of alerting systems through personalized, culturally sensitive multi-channel.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Indien je vóór mij zou sterven,
De impact van nieuwe & social media
Voor een lieve vriend of vriendin
Human Ambience Van mensenkennis naar een begrijpende omgeving.
Marco Leeuwerink Politie Hollands Midden Openbaar of gesloten?
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid.
Wikiwijk Tilburg helpt de burger zelfredzaam te zijn gebaseerd op Slimme Zorg - project “7 x 24 uur zorg- & welzijnscentrale in Tilburg”
Groei = Beter Zicht op Jezus. Hebt u de Geest ontvangen door de wet te onderhouden of door gelovig te luisteren? Hebt u de Geest ontvangen door de wet.
Handen af van het evangelie van genade! Paulus met hartstocht en passie in de bres voor het evangelie van genade om de jonge gelovigen in ‘Kelten-land’
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Crisismanagement Wat is een crisis Wat zijn effecten van een crisis
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
BUURT INFORMATIE NETWERK LOCHRISTI samen zorgen voor een veilige buurt Buurt Informatie Netwerk Lochristi Januari2010.
Basis communicatieplan
Wat is een campagne? Kort gezegd; een campagne is het ondernemen van acties en eventueel producten uitdelen om een product, idee of persoon te promoten.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
In seizoen 2014 – 2015 geen nieuwe regels!. Het maken van een doelpunt: A - aanvaller B - bal binnen C - cirkel D - geheel over de doellijn.
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Tribune Operatie BRP 4 december 2014
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Social media presentatie
Projectwijzer 8/9 H5 Webcare Middenkader Engineering.
Onze doelen en visie in beeld
Alcohol, roken en opvoeding
Ontwikkeling van de graankorrel Jezus vergelijkt zijn leven met een graankorrel sterft en draagt vrucht leerling is ook als een graankorrel oude leven.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Heel gewoon maar toch anders.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Landelijke communicatie gezondheidsmonitor jeugd Erik Riemens, senior communicatieadviseur.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Jos Post en Clemon Tonnaer
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Politie Hollands Midden
Grip op calamiteiten Communicatie bij calamiteiten
Media is er altijd en overal
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Risico- en crisiscommunicatie in tijden van en
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack
Presentatie NL-Alert voor veiligheidsregio’s
Menselijke Maat Begrijpelijke Taal
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Omgaan met verschillen
Omgaan met verschillen
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Anders werken bij VWS Programma Ondersteuning Passend Zorgaanbod
Van Twitter naar toezicht: omgaan met het burgerperspectief bij incidenten Robert Mout Mark Taal.
Transcript van de presentatie:

Crisiscommunicatie 16 november 2012 Eric Seugling, senior communicatieadviseur Veiligheidsregio Hollands Midden

@EricSeugling

Crisiscommunicatie is luisteren naar wat de vragen zijn In crisis gaat het om relaties niet om reputaties

De drie pijlers van crisiscommunicatie: Informeren, duiden, handelingsperspectief

Burgers stellen zichzelf de volgende 4 vragen voor ze in actie komen: Is er iets aan de hand? Raakt dat mij Kan ik er iets aan doen? Wat kan ik doen?

Menselijk beslisgedrag Boodschap ontvangen Boodschap begrijpen Overtuigd zijn van geloofwaardigheid boodschap Bevestigen van dreiging Personaliseren van dreiging Vaststellen welke maatregelen nodig zijn Vaststellen of het mogelijk is maatregelen te nemen Besluiten of je de mogelijkheden hebt deze maatregelen te nemen

Beter snel ongeveer juiste informatie communiceren, dan gecontroleerde informatie op een later moment communiceren.

Burgers raken niet in paniek, hou daarom geen informatie achter Mythe van paniek Normality bias

Sociale media bieden goede mogelijkheden tot samenwerking met burgers.

Door sociale media te volgen en alert te reageren, kunnen incidenten voorkomen of bijgestuurd worden