Crisiscommunicatie 16 november 2012 Eric Seugling, senior communicatieadviseur Veiligheidsregio Hollands Midden
@EricSeugling
Crisiscommunicatie is luisteren naar wat de vragen zijn In crisis gaat het om relaties niet om reputaties
De drie pijlers van crisiscommunicatie: Informeren, duiden, handelingsperspectief
Burgers stellen zichzelf de volgende 4 vragen voor ze in actie komen: Is er iets aan de hand? Raakt dat mij Kan ik er iets aan doen? Wat kan ik doen?
Menselijk beslisgedrag Boodschap ontvangen Boodschap begrijpen Overtuigd zijn van geloofwaardigheid boodschap Bevestigen van dreiging Personaliseren van dreiging Vaststellen welke maatregelen nodig zijn Vaststellen of het mogelijk is maatregelen te nemen Besluiten of je de mogelijkheden hebt deze maatregelen te nemen
Beter snel ongeveer juiste informatie communiceren, dan gecontroleerde informatie op een later moment communiceren.
Burgers raken niet in paniek, hou daarom geen informatie achter Mythe van paniek Normality bias
Sociale media bieden goede mogelijkheden tot samenwerking met burgers.
Door sociale media te volgen en alert te reageren, kunnen incidenten voorkomen of bijgestuurd worden