Marktonderzoek Informatie inwinnen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Het tweede werkstuk.
Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
H3 Tweedegraads Verbanden
Het doen van eigen onderzoek
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Een keersom uitrekenen… tafel van 5
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Het kan met Zon op Castricum
Marktonderzoek Danneels
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
Geld verdienen met trends
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Verslag Engage 4 Results Café Data Quality. Welk type data (klantendata / productdata / transactionele data / …) heeft binnen uw bedrijf een kwaliteitsprobleem?
Onderwijssalon 16 april 2014 Paul Veringa. Bedankt workshopsleiders en Keynotes.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Resultaten enquête tuchtwet
REKENEN.
Marktonderzoek 101 Doelgericht zoeken naar de bouwstenen voor het maken van een eigen antwoord op eender welke vraag.
Statistiek Verzamelen Voorstellen Beschrijven Interpreteren
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
1212 /n Metingen aan de hoogte van een toren  D  wordt gemeten met onzekerheid S  =0.1 o. Vraag 1: Op welke afstand D moet je gaan staan om H zo nauwkeurig.
Marktonderzoek als proces
Welkom op de informatieavond van groep 7
Opdracht 1 37 o a) 1,00 cm = 5,0 N ^ c) De lengte van F span is 5,25 cm 1,00 cm = 5 N ^ 5,25 cm = 26,5 N ^ d) De lengte van F voorwerp is 6,49 cm 1,00.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Enkele voorbeelden.
Enquête.
Het werken met portfolio
Verlangens van God.
Boxplot … en andere diagrammen
Centrummaten en Boxplot
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
Vraagstuk: korting ( type 1)
Gelijkmatige toename en afname
1.2 Binnenkomst Nakijken herhaling 1.1 Uitleg 1.2 Lezen 1.2
Marktonderzoek 101 Doelgericht zoeken naar de bouwstenen voor het maken van een eigen antwoord op eender welke vraag.
voor familie en vrienden van
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Project ‘Ernstig betrokken’
Werken met de TI-84 Lianne Dirven: “Leer je net als auto rijden alleen maar door het (veel) te doen!”
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Dyscalculie uit:
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Lio-praktijkonderzoek
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Opdracht Vraag Bedenk een apparaat uit je omgeving waarbij het leren bedienen veel moeite kostte. Waardoor kwam dat en hoe is dit op te lossen? Ontwerp.
Quiz over [uw onderwerp]
Les 5: Het marketingplan
Interview voorbereiden
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Transcript van de presentatie:

marktonderzoek Informatie inwinnen

Doel: informatie inwinnen Middel : vragen Type 1: gesloten Type 2: open

Informatie: wat voor vragen komt Observatie Vragen aan ervaringsdeskundigen “googlen” – boeken lezen – artikels – kranten EINDRESULTAAT Idee van de vragen die ge moet stellen Idee van hoe je die vragen moet stellen = STAP 1: VERKENNING VAN HET ONDERZOEKONDERWERP

Stap 2: kwalitatief onderzoek Doel: snappen van beleving en context Middel: een gesprek hebben Over het onderwerp – open GEEN gesloten vragen, wel onderwerpen aangeven KLEINE tot ZEER KLEINE “steekproef”.

Stap 3: vragen opstellen Wat vragen? Hoe vragen? Wat kan maken dat respondent “fout” antwoord? Wie de vragen stelt Volgorde van vragen Omstandigheden Te lange of te ingewikkelde vraag Antwoord alleen op papier te geven en gij vraagt mondeling ……… Open of gesloten? – wat wil je: cijfers of meningen?

Stap 4: aan wie vragen? Steekproefselectie 2 problemen: Oplossing Bruikbaarheid van antwoord: weet ik wat ik moet weten? Tijd en kost om veel volk te ondervragen Oplossing Iedereen ondervragen  duur, traag, veel fouten, vaak niet te doen (vb. bevolking China) Wondere wereld van statistiek Als ik kleine groep bevraag, hoeveel zit mijn resultaat dan “langs” de werkelijke waarden. “de’r langs zitten”  foutenmarge

Wie rookt aan de KHK Geel? Iedereen bevragen Resultaat : 45, 7% rookt Experiment Bevraag 30 personen  25% rookt FOUT op meting van 45,7% - 25%  20 %punten Bevraag 60 personen  37% rookt FOUT op meting van 45,7 – 37  veel Bevraag X (120) personen  45,5% FOUT op meting 45,7-45,5  heel weinig KOST van bevragen van 6500 studenten-X (120) = heel groot

Steekproefgrootte Formule voor berekening van beperkte groep die voldoende is voor resultaat met beperkte fout Nodig voor formule Grootte van uw totale onderzoekveld Uw beslissing nemen over de foutenmarge waar gij kunt mee leven