marktonderzoek Informatie inwinnen
Doel: informatie inwinnen Middel : vragen Type 1: gesloten Type 2: open
Informatie: wat voor vragen komt Observatie Vragen aan ervaringsdeskundigen “googlen” – boeken lezen – artikels – kranten EINDRESULTAAT Idee van de vragen die ge moet stellen Idee van hoe je die vragen moet stellen = STAP 1: VERKENNING VAN HET ONDERZOEKONDERWERP
Stap 2: kwalitatief onderzoek Doel: snappen van beleving en context Middel: een gesprek hebben Over het onderwerp – open GEEN gesloten vragen, wel onderwerpen aangeven KLEINE tot ZEER KLEINE “steekproef”.
Stap 3: vragen opstellen Wat vragen? Hoe vragen? Wat kan maken dat respondent “fout” antwoord? Wie de vragen stelt Volgorde van vragen Omstandigheden Te lange of te ingewikkelde vraag Antwoord alleen op papier te geven en gij vraagt mondeling ……… Open of gesloten? – wat wil je: cijfers of meningen?
Stap 4: aan wie vragen? Steekproefselectie 2 problemen: Oplossing Bruikbaarheid van antwoord: weet ik wat ik moet weten? Tijd en kost om veel volk te ondervragen Oplossing Iedereen ondervragen duur, traag, veel fouten, vaak niet te doen (vb. bevolking China) Wondere wereld van statistiek Als ik kleine groep bevraag, hoeveel zit mijn resultaat dan “langs” de werkelijke waarden. “de’r langs zitten” foutenmarge
Wie rookt aan de KHK Geel? Iedereen bevragen Resultaat : 45, 7% rookt Experiment Bevraag 30 personen 25% rookt FOUT op meting van 45,7% - 25% 20 %punten Bevraag 60 personen 37% rookt FOUT op meting van 45,7 – 37 veel Bevraag X (120) personen 45,5% FOUT op meting 45,7-45,5 heel weinig KOST van bevragen van 6500 studenten-X (120) = heel groot
Steekproefgrootte Formule voor berekening van beperkte groep die voldoende is voor resultaat met beperkte fout Nodig voor formule Grootte van uw totale onderzoekveld Uw beslissing nemen over de foutenmarge waar gij kunt mee leven