Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
Presentatie WIKI groepsopdracht
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
De “ leraar” als rolmodel
Taalportfolio in Action
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Lineair curriculum concentrisch.
Gepersonaliseerd leren
Compacten en levelboxen.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Valsiner Rescorla Wagner Gagné Petersen Dewey Steiner Montessori Thorndike Vygotski Piaget Parkhurst
Het Mebra Kollege Informatieavond.
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Kijk op leerlingen en leren Presentatie Wikispace
Hoe bereid je lessen voor?
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Welkom op de informatieavond van groep 7
Magister voor ouders.
Scheikunde in de bovenbouw
Ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Psychologieles 11 lesweek 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Toekomstgericht onderwijs
Sheets: Kamer: ML
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BiO L Ogen Fred.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Beginnen met lesplannning
Formatief versus summatief
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
3 november 2011 A-college Leerpsychologie
Carla van Boxtel 20 november 2008
Psychologieles 11 lesweek 1
Naar een typologie van scholen
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Visie op het economieonderwijs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Workshop videobegeleiding
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven A² + B² = C² Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven

Pythagoras Behaviorisme Cognitivisme Constructivisme Thorndike Rescorla en Wagner Cognitivisme Piaget Gagné Constructivisme Dewey Vygotski Valsiner

Behaviorisme Aannemen en herhalen Thorndike (Operant Conditioneren) Rijtjes sommen maken Thorndike (Operant Conditioneren) Beloning is een goed cijfer Rescorla en Wagner (Trial & Error) Fouten maken is leerzaam

Behaviorisme op school Doelen in gedragstermen Leraar doet voor Drill & Practice Klassensysteem Beoordeling krijgen / Examens Verplicht vanuit de overheid Nablijven, strafwerk

Cognitivisme Opdelen en aansluiten Piaget (Ontwikkelingszones) Bouwt verder op wat leerling al weet Piaget (Ontwikkelingszones) Docent moet leerling volgen Gagné (Interne en Externe Leercondities) Docent moet rekening houden met leerdoelen en leerlingen

Cognitivisme op school Leerdoelen in cognitieve termen Verplicht vanuit de overheid Directe instructie Leerstof opdelen in stappen Activerende werkvormen gebruiken

Constructivisme Interactie en inzicht Dewey (Opvoeden door school) Ontdekken hoe iets werkt Dewey (Opvoeden door school) Leren in de praktijk Vygotski (Zone van naaste ontwikkeling) Docent moet motiveren en helpen Valsiner (Leren in de context) Leren in stappen

Constructivisme op school Geen absolute waarheid Dus geen toetsing, in NL onmogelijk Samenwerkend leren Leren in de praktijk Aansluiten op de leerling

VRAGEN?