Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven A² + B² = C² Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Pythagoras Behaviorisme Cognitivisme Constructivisme Thorndike Rescorla en Wagner Cognitivisme Piaget Gagné Constructivisme Dewey Vygotski Valsiner
Behaviorisme Aannemen en herhalen Thorndike (Operant Conditioneren) Rijtjes sommen maken Thorndike (Operant Conditioneren) Beloning is een goed cijfer Rescorla en Wagner (Trial & Error) Fouten maken is leerzaam
Behaviorisme op school Doelen in gedragstermen Leraar doet voor Drill & Practice Klassensysteem Beoordeling krijgen / Examens Verplicht vanuit de overheid Nablijven, strafwerk
Cognitivisme Opdelen en aansluiten Piaget (Ontwikkelingszones) Bouwt verder op wat leerling al weet Piaget (Ontwikkelingszones) Docent moet leerling volgen Gagné (Interne en Externe Leercondities) Docent moet rekening houden met leerdoelen en leerlingen
Cognitivisme op school Leerdoelen in cognitieve termen Verplicht vanuit de overheid Directe instructie Leerstof opdelen in stappen Activerende werkvormen gebruiken
Constructivisme Interactie en inzicht Dewey (Opvoeden door school) Ontdekken hoe iets werkt Dewey (Opvoeden door school) Leren in de praktijk Vygotski (Zone van naaste ontwikkeling) Docent moet motiveren en helpen Valsiner (Leren in de context) Leren in stappen
Constructivisme op school Geen absolute waarheid Dus geen toetsing, in NL onmogelijk Samenwerkend leren Leren in de praktijk Aansluiten op de leerling
VRAGEN?