Hoe de straat de school binnendringt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Elementen voor de kennisbasis Kwantitatieve indicaties: •Trendrapport Landelijke jeugdmonitor: De jeugd floreert ! Een kleine groep valt tussen wal.
Advertisements

Time management in het onderwijs
Jan Evertsenstraat Amsterdam
presentatie NPV 10 oktober 2012
Realisatie kindcentrum
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
….een korte presentatie
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
De competente projectleider
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Opvoeden van drukke kinderen
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Betrokkenheid op de werkvloer
straffen en belonen vanuit de montessori visie
‘Marokkaanse’ straatjeugd: een beetje vreemd, maar wel eigen Dr. Jan Dirk de Jong (criminoloog/socioloog) Rebond: onderzoek en advies (
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Stichting Visible Results
Communicatie met ouders
Patiënten kunnen artsen beter
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Weerstand kan je opvatten als feedback
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Jongeren en de publieke ruimte: Hangjongeren en straatcultuur
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Adolescentie
Opgroeien in de stad les 3
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
OP WEG NAAR TRANSFORMATIEF HANDELEN BINNEN DE SCHOOLCULTUUR
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
ÉÉN JAAR NA CHARLIE ZIJN DOCENTEN MAATSCHAPPIJLEER TERREUR-PROOF?
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Interculturele klassen, ouders en buurten
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
LOB zeven stappen naar succes
Connectief Connectief.
Ouderinformatie avond
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Omgaan met verschillen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Overzicht gedragingen per competentie
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Hoe de straat de school binnendringt Overlast tegengaan, talentverlies voorkomen en sociaal kapitaal opbouwen

Een aantal verschijnselen onder een jongeren Afzetten tegen gezag buiten de eigen groep Eigen wereld met normen en waarden creeren Eigen taal Wantrouwen naar burgercultuur en haar instanties “ NEE!” tegen school Maar dan alles heftiger en extra

Straatwaarden Schijt hebben Voor elkaar opkomen Bikkelhard zijn Status Ballen tonen Scherp zijn Draaien Chill zijn Status Veiligheid Vertier

Straatwaarden Schijt hebben weerbaarheid Voor elkaar opkomen loyaliteit Bikkelhard zijn onkwetsbaarheid Ballen tonen moed Scherp zijn waakzaamheid Draaien succes uitstralen Chill zijn relaxed,gevat zijn

Voorlopige werkdefinitie Straatcultuur is een gezamenlijk gevoel onder groepen jongeren, waarbij ze zich afzetten tegen elke vorm van gezag dat buiten de groep plaatsvindt. Ze weigeren zich te conformeren met de algemene lijn van de maatschappij en creëren zo hun eigen wereld met eigen normen, waarden en zelfs hun eigen taal. Kenmerkend is het wantrouwen naar de burgercultuur, het gezag en instanties en het idee dat deze slechte intenties hebben De straat wordt het primaire socialisatiedomein

Verschillende ‘soorten’ straatcultuur Gangcultuur Intrinsieke straatcultuur Culturele straatcultuur Cosmetisch/commerciële straatcultuur Straatcultuur als overlevingsmechanisme

Straatcultuur Schoolcultuur/burgercultuur - weinig structuur - anti-formele regels - bewegen/dynamiek - doen - snelle succes - ‘macho’ - straattaal - toegeven aan impulsen - agressie - ‘bijdehand’ met de mond - ……………… - structuur/patroon - orde/regels - zitten - denken - geduld - ‘nerd’/ ‘stuudje’ - ABN - zelfbeheersing - argumenteren - ‘bijdehand’ met de pen

Verklaringsgrond voor ‘hinderlijk’ en ‘overlastgevend’ gedrag Puberteitontwikkeling Straatcultuur Ethnisch-culturele aspecten, bijv. ‘hasjoema’

Kernkwestie Hoe leer je jongeren van de straat de mores, de leefstijl, het spelgevoel en het repertoire Om kansrijker en succesvoller in de BURGERCULTUUR te partciperen EN WAT BETEKENT DAT VOOR “ONS”?

Onderzoeks- en Ontwikkellijn ‘ locatie’ onderzoek op de werkvloer met jongeren, docenten, leiding en ev. anderen. -in kaart brengen van good practice: deelantwoorden op de kwestie

Onderzoeks- en ontwikkelactiviteiten Preventief Signalerend Curatief Klas/groep School School en ouders School en omgeving Buurt/Wijk

Kennisbasis gedachtengoed: Bowen Paulle; anxiety in the bronx en bijlmer…. Iliass El Hadioui; hoe de straat de school binnendringt Frank van Strijen; Van de straat Jan Dirk De Jong; Kapot Moeilijk E.a.

Pedagogische driehoek: ‘match’ . (Illiass El Hadioui ) Thuiscultuur Peer group cultuur Schoolcultuur Identiteitsontwikkeling: eenduidig en coherent 13

Pedagogische ‘mismatch’ . (Illiass El Hadioui ) Thuiscultuur Peer group cultuur Schoolcultuur ‘Identiteitsblokkade’: niet eenduidig en coherent. 14

Voorlopig bereikt: Kennisbasis vanuit sociaal- pedagogische invalshoek Enkele kernconcepten en principes Eerste proeve van aanvullende competenties Eerste verzameling ‘TIPS’ voor omgang met de ‘straat’ Een 11-tal (potentieel) rijke invalshoeken voor aanpak Trainingsmodule met jongeren als junioracteurs Good practice van andere bureaux/organisaties Verder ‘ruw’ onderzoeksmateriaal

Leidende principes Engageren Positioneren contact maken onverwachte reactie Engageren confronteren afronden actief luisteren vermijden Positioneren

Tips voor werken met jongeren ‘van de straat’ (1) Besteed energie en aandacht aan positief contact met de jongeren, juist op momenten dat er niets aan de hand is. Investeer in achtergronden om zaken te begrijpen (is anders dan overal begrip voor hebben). Stel u verwachtingen bij op het gebied van respect. U verwerft het door oprechtheid, kunde en moed. Probeer (informele) leiders in de groep te identificeren en investeer in hen. Hiermee ontwikkelt u ‘SPELGEVOEL’ in de omgang met deze jongeren.

Tips voor werken met jongeren ‘van de straat’ (2) Ga op zoek naar talenten en kwaliteiten; ook als het even niet mee zit. Laat u zo min mogelijk verleiden tot reacties vanuit primaire emoties. Vermijd zoveel mogelijk groepsdiscussies over ‘kwesties’. Doe eerder een beroep op eergevoel dan op eerlijkheid. Zoveel mogelijk individuen buiten de groep aanspreken. Hiermee ontwikkelt u ‘SPELGEVOEL’ in de omgang met deze jongeren.

Tips voor werken met jongeren ‘van de straat’ (3) Blijf waar mogelijk in ‘relatie’, geen neerbuigende houding. Hanteer goede balans tussen directe (karate) en indirecte (judo) aanpak. Wees transparant, duidelijk en consistent. ‘Time’ het bespreken van kwesties, als u individueel met hen werkt of bezig bent. Hiermee ontwikkelt u ‘SPELGEVOEL’ in de omgang met deze jongeren.

Voorbeeld van succesvol antwoord: Pedagogische Ondersteuner en Beveiliger Is binnen en buiten school voortdurend in contact met leerlingen (dreigende) Conflicten oplossen Vertrouwensgesprekken Vorderingsgesprekken Met ‘vreemden’ omgaan Adviseren, rapporteren en incidentregistratie Preventief aanwezig zijn Spijbelaars opsporen Oudercontacten Krachten bundelen met andere wijkpartners Surveilleren in de wijk EHBO-werk ……….