leerprocessen en handelingstheorie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Kijk op praktijk zó moet het!.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Leiderschap bij verandering
feedback als leidend principe
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
De “ leraar” als rolmodel
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGIE Paul van Geert Gerrit Breeuwsma.
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 1, 7, 8, 22, 32, 42, 45, 46 en 47 Beoordeling:
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Presentatie KOLL project
Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Geletterdheid….. Wat is dat?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Foucault: How do people become subjects?
Het opleidingsprofiel:
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
Visie: rapport en portfolio
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Bijeenkomst September 2015
Als/dan.
Ontwikkeling en de basisschool
Pedagogische theorieën
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
© Inspiration Development Gemeenschapsvorming Vrij-Katholieke Kerk in Nederland Inleidende workshop 18 februari 2006 Markus & Brigitte van Alphen.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
De leerling of stagiaire in beweging!
Doc. Mgr. Marketa Štefková, PhD Filozofická fakulta UK Bratislava Juridisch vertalen op nationaal en supranationaal niveau.
Thema 2 Periode 1 KOP
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Thema Roos van Leary in de klas
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Thema 3: De verzorgingsstaat
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Onderwijspsychologie
Prediker 9: 7-9 Geniet van het leven! Geniet van wat je eet
Begeleiden van Praktijkonderzoek
De juiste route naar het juiste doel
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Wetenschap.
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

leerprocessen en handelingstheorie vygotsky-galjperin leerprocessen en handelingstheorie

Zone van de Naaste Ontwikkeling

aansluiten bij de belevingswereld

leerdoelen student heeft kennis van de zone van de naaste ontwikkeling en kan dit hanteren in de praktijk; student kent de theorie van Vygotsky aangaande het leerproces; student kent het verschil tussen volgend en ontwikkelend onderwijs; student kent het begrip “scaffolding” en kan dit toepassen in de praktijk; student kent het principe van het trapsgewijs leren en de vorming van mentale handelingen;

Moeder: Kijk eens Kaatje? Kaatje: Kijke…..  M: Kijk eens , wat doet die beer?  K: Wat doet die beer?  M: Ja, wat doet die beer? K: koekjes?  M. Ja hij eet koekjes, en wat doet ie nog meer? K: doet ie nog…… M: Hij drinkt limonade en wat doet ie nog meer? K : nade drinke….

tellen interiorisatie mediatieproces van fasen fylogenetisch domein( biologie) sociogenetisch domein( omgeving) Ontogenese ( Domein van bewustijn, taal, denken en teken)= hogere mentale functies

mediatie

Galjpering

analyse wat herken je van de visie van Vygotsky? Waar wijkt het af van de visie van Vygotsky? Waar zie je de opvattingen van Galjperin? gebruik begrippen als: Volgend of leidend onderwijs, Functie van taal? , Rolmodel, orienteringsbasis, materieel, verbaal handelen en interiorisatie

dimentie niveau uitvoerig heid beheersingsgraad generalisatiegraad fase niveau beheersingsgraad generalisatiegraad uitvoerig heid